Γράφει η Ειδική Παιδαγωγός – Ψυχολόγος
Κατερίνα Φίλη
Bullying is a complex term, entailing emotional , verbal and physical abuse. It started as a social – school incident in the 70’ s in Northern Europe. Over the years – and with the rapid growth of globalization, media technologies and intercultural education – it has turned out to be considered as a social symptom of the Time. The triptyhon, family, society and school, have played a major role for the growth and emergence of this unavoidably threatening phenomenon. Mixed – ability classes of different social- ethnic and religious background, poor family income, lack of parental supervision and support, offered a fruitful place, where the bullies have been emerged.
This paper aims at considering the different factors that have played an influential role to the bullies at the schools worldwide. Furthermore, it examines the close relation of the bully and the bully – victim and calls for attention different strategies and school techniques, that should be employed by the families and by the school units, in order to eradicate such threatening behaviors.
To φαινόμενο της ενδοσχολικής βίας είναι πολυσύνθετο και στην εκδήλωσή του συμβάλλει η αλληλεπίδραση ατομικών και περιβαλλοντικών παραγόντων. Ειδικότερα, ρόλο παίζουν τα ατομικά χαρακτηριστικά των παιδιών, τα χαρακτηριστικά του οικογενειακού περιβάλλοντος, το κλίμα του σχολείου, οι πολιτικές του εκπαιδευτικού συστήματος, οι στάσεις των ίδιων των παιδιών , των γονέων , των εκπαιδευτικών απέναντι στη βία, ο τρόπος προβολής της βίας από τα ΜΜΕ, καθώς και διάφορα προβλήματα που ενισχύουν αντικοινωνικές συμπεριφορές.
Οι πρωταρχικοί παράγοντες που ευθύνονται για την εμφάνιση του φαινομένου του σχολικού εκφοβισμού – θυματοποίησης, είναι οι εξής:
• Οικογενειακοί παράμετροι: έλλειψη φροντίδας, ενθάρρυνσης, υποστήριξης των παιδιών μέσα στην οικογένεια, έλλειψη ισορροπημένης σχέσης και συγκρούσεις μεταξύ των γονέων, παραμέληση ή και κακοποίηση των παιδιών από τους γονείς.
• Η εφηβεία ως στάδιο ανάπτυξης και απαρτίωσης της ταυτότητας του ατόμου, καθώς χαρακτηρίζεται από αντιδράσεις όπως ευσυγκινησία, αντιδραστικότητα, εναντίωση προς κάθε μορφή εξουσίας, έλλειψη αυτοπεποίθησης ή αντίθετα αισθήματα παντοδυναμίας.
• Η έλλειψη ενημέρωσης- ευαισθητοποίησης και η άγνοια των ενηλίκων του ευρύτερου περιβάλλοντος του παιδιού ( εκπαιδευτικών, γονέων) όσον αφορά στη διαχείριση κρίσεων και επιθετικότητας.
• Η μεγάλη έμφαση που δίδεται στους εκπαιδευτικούς και την οικογένεια στην ακαδημαϊκή επιτυχία ως σημαντικός δείκτης της αυτοεκτίμησης του παιδιού, γεγονός που έχει ως αποτέλεσμα την οργάνωση « αρνητικής ταυτότητας»
( υιοθέτηση βίαιων συμπεριφορών απέναντι στους άλλους) από έναν αριθμό μαθητών, οι οποίοι αποτυγχάνουν στη σχολική επίδοση.
• Η έλλειψη συμμετοχής σε σχολικές και εξωσχολικές δραστηριότητες που βοηθούν στην εκτόνωση του άγχους.
Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΠΡΟΛΗΨΗΣ
Οι παρεμβάσεις αντιμετώπισης διαφόρων μορφών κρίσης είναι πιο αποτελεσματικές και ευοδώνονται αν εντάσσονται σ’ ένα συγκεκριμένο σχέδιο πρόληψης. Ουσιαστικά η πρόληψη αρχίζει με την άμεση και κατάλληλη αντιμετώπιση των κρίσεων.
Το ζητούμενο από ένα πρόγραμμα προληπτικής παρέμβασης, που αποσκοπεί στο θετικό χειρισμό των συγκρούσεων, οφείλει τελικά να είναι η ανάπτυξη ατομικών δεξιοτήτων στους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς, καθώς επίσης και αλλαγές στο σύστημα του σχολείου όσον αφορά στο πρότυπο χειρισμού της επιθετικότητας και των συγκρούσεων.
Τα Βιβλία Σύγχρονης Ψυχολογίας ανοίγουν τις πόρτες στον άγνωστο εαυτό μας και δίνουν απαντήσεις στους καθημερινούς προβληματισμούς μας….γίνεται κι εσείς ένας από τους πολλούς αναγνώστες τους ..
Εμπιστευθείτε τα Βιβλία Σύγχρονης Ψυχολογίας και βρείτε πρακτικές λύσεις στα προβλήματα που απασχολούν εσάς ,την οικογένειά σας, το παιδί σας
Κεντρική διάθεση
Βιβλιοπωλεία ΙΑΝΟΣ, Σταδίου 24 ,Αθήνα