Σάββατο, 9 Αυγούστου, 2025
ΑρχικήΔιεθνή-ΕυρωπαϊκάΗ Τουρκία χρειάζεται...

Η Τουρκία χρειάζεται ισχυρότερη αεροπορία για να αντιμετωπίσει ταυτόχρονα το Ισραήλ και την Ελλάδα, προειδοποιεί φιλοκυβερνητικό think tank.

Ένα χρηματοδοτούμενο από την κυβέρνηση think tank, στενά συνδεδεμένο με τον Πρόεδρο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, κάλεσε την Τουρκία να ενισχύσει γρήγορα την αεροπορία της για να αντιμετωπίσει αυτό που αποκαλεί ταυτόχρονες απειλές από το Ισραήλ και την Ελλάδα. Η Τουρκία «πρέπει να αποκτήσει επαρκείς ποσοτικές και ποιοτικές αεροπορικές, αεράμυνες και διαστημικές δυνατότητες έναντι δύο ταυτόχρονων απειλών με εξωτερική υποστήριξη, του Ισραήλ και της Ελλάδας», σύμφωνα με νέα έκθεση που δημοσίευσε το Ίδρυμα SETA, το οποίο έχει δεσμούς με τις τουρκικές μυστικές υπηρεσίες.

Η έκθεση, που συνέταξε ο αναλυτής άμυνας Μουράτ Ασλάν, σκιαγραφεί μια σκληρή εικόνα των τρεχουσών δυνατοτήτων της αεροπορικής δύναμης της Τουρκίας, προειδοποιώντας ότι η χώρα κινδυνεύει να μείνει πίσω από τους περιφερειακούς αντιπάλους της εάν δεν εκσυγχρονίσει και δεν επεκτείνει τον στόλο των μαχητικών αεροσκαφών της.

Η έκθεση υποστηρίζει ότι το Ισραήλ και η Ελλάδα, που υποστηρίζονται και οι δύο από δυτικές αμυντικές συμμαχίες και προηγμένη στρατιωτική τεχνολογία, έχουν αποκτήσει ένα στρατηγικό πλεονέκτημα που θα μπορούσε να υπονομεύσει τα συμφέροντα ασφαλείας της Τουρκίας. Η ανάλυση του SETA τονίζει ότι ο τρέχων στόλος F-16 της Άγκυρας, η ραχοκοκαλιά της αεροπορίας της από τη δεκαετία του 1980, πλησιάζει στο τέλος της επιχειρησιακής του ζωής. «Η Τουρκία δεν μπορεί να αντέξει οικονομικά να βασίζεται σε γερασμένα συστήματα όταν αντιμετωπίζει αντιπάλους που διαθέτουν μαχητικά αεροσκάφη πέμπτης γενιάς και ολοκληρωμένα αμυντικά δίκτυα», αναφέρει η έκθεση. Ζητά την επείγουσα προμήθεια νέων μαχητικών αεροσκαφών, μαζί με επενδύσεις σε εγχώρια προγράμματα, για τη διατήρηση της αποτροπής και της στρατηγικής ανεξαρτησίας.

Η έκθεση έρχεται μόλις μια εβδομάδα αφότου η Τουρκία υπέγραψε μια προκαταρκτική συμφωνία για την αγορά αεροσκαφών Eurofighter Typhoon. Η συμφωνία θεωρείται ως ένα κρίσιμο βήμα για την κάλυψη του κενού που άφησε η απομάκρυνση της Τουρκίας από το κοινό πρόγραμμα μαχητικών αεροσκαφών F-35 μετά την αμφιλεγόμενη αγορά ρωσικών συστημάτων αεράμυνας S-400. Η απόκτηση των S-400 πυροδότησε κρίση με την Ουάσινγκτον και τους συμμάχους του ΝΑΤΟ, οι οποίοι υποστήριξαν ότι το ρωσικό σύστημα θα μπορούσε να θέσει σε κίνδυνο τις δυνατότητες stealth του F-35. Ως αποτέλεσμα, η Τουρκία αποβλήθηκε από το πρόγραμμα το 2019, παρά το γεγονός ότι είχε πληρώσει για ορισμένα από τα αεροσκάφη. Η ανάλυση της SETA υποδηλώνει ότι η επανένταξη στο πρόγραμμα F-35 θα «αποκαταστήσει το ποιοτικό πλεονέκτημα της Τουρκίας», αλλά αναγνωρίζει ότι η συμφωνία Eurofighter είναι ένα απαραίτητο προσωρινό μέτρο. Στην αξιολόγηση της περιφερειακής δυναμικής, το think tank ξεχωρίζει την Ελλάδα και το Ισραήλ ως βασικά σημεία αναφοράς για τις αεροπορικές δυνατότητες της Τουρκίας. Η Ελλάδα εκσυγχρονίζει τον στόλο F-16 στο προηγμένο πρότυπο F-16V, ενώ παράλληλα ενισχύει τους αμυντικούς δεσμούς με τη Γαλλία και τις Ηνωμένες Πολιτείες. Εν τω μεταξύ, το Ισραήλ διαθέτει ένα μείγμα μαχητικών αεροσκαφών F-15I και F-35I Adir, με περισσότερα από 36 αεροσκάφη stealth ήδη σε ενεργό υπηρεσία. «Αυτά τα έθνη έχουν αξιοποιήσει τις δυτικές συμμαχίες για να δημιουργήσουν αεροπορικές δυνάμεις που μπορούν να προβάλλουν ισχύ με τρόπους που η Τουρκία πρέπει να είναι έτοιμη να αντιμετωπίσει», προειδοποιεί η έκθεση. Τονίζει ότι ο στόχος της Τουρκίας θα πρέπει να είναι η δημιουργία ενός στόλου ικανού να διατηρεί επιχειρήσεις σε πολλαπλά μέτωπα με ελάχιστο απόθεμα 500 αεροσκαφών έτοιμων για μάχη.

Ο τρέχων στόλος της Τουρκίας αποτελείται από περίπου 235 αεροσκάφη F-16C/D Block 30/40/50+, πολλά από τα οποία έχουν εκσυγχρονιστεί στο πλαίσιο του προγράμματος OZGUR, το οποίο ενσωματώνει εγχώρια ανεπτυγμένα ραντάρ, αισθητήρες και πυρομαχικά stand-off, παρατείνοντας την επιχειρησιακή διάρκεια ζωής των αεριωθούμενων. Ωστόσο, η SETA τονίζει ότι ο εκσυγχρονισμός από μόνος του δεν θα επαρκέσει. «Ακόμα και με αναβαθμίσεις, η δομική διάρκεια ζωής πολλών F-16 είναι περιορισμένη. Πρέπει να αποκτηθεί μια νέα γενιά μαχητικών για να διατηρηθεί η αεροπορική υπεροχή», αναφέρει η έκθεση. Ο υπουργός Άμυνας Γιασάρ Γκιουλέρ επιβεβαίωσε πρόσφατα ότι η Τουρκία θα αγοράσει 40 νέα F-16 Block 70 Viper, αλλά θα παραιτηθεί από 79 προηγουμένως προγραμματισμένα κιτ εκσυγχρονισμού, υποδεικνύοντας μια στροφή προς την απόκτηση νεότερων πλατφορμών αντί για την αναβάθμιση παλαιών ατράκτων.

Η έκθεση δίνει σημαντική έμφαση στο Eurofighter Typhoon, τονίζοντας την απόδοση σε μεγάλο υψόμετρο και τον ρόλο του στην αεροπορική υπεροχή. «Εάν η προμήθεια του Eurofighter αποτύχει, η Τουρκία πρέπει να αναζητήσει ένα εναλλακτικό μαχητικό στην εμβέλεια των 40 έως 50 αεροσκαφών για να καλύψει επείγουσες μαχητικές ανάγκες», αναφέρει. Η έκθεση υποδηλώνει επίσης ότι το εγχώριο μαχητικό αεροσκάφος KAAN, το οποίο αναπτύσσεται από την Turkish Aerospace Industries, θα μπορούσε να διαδραματίσει μετασχηματιστικό ρόλο μετά την αναμενόμενη είσοδό του σε λειτουργία μετά το 2028. Το KAAN προβλέπεται ως μαχητικό πέμπτης γενιάς με μελλοντικές δυνατότητες που θα μπορούσαν να ανταγωνιστούν ή να συμπληρώσουν το F-35, συμπεριλαμβανομένων χαρακτηριστικών stealth και ενσωμάτωσης με drones που κινούνται με τεχνητή νοημοσύνη, όπως το ANKA-3 και το Kizilelma. Οι συστάσεις της SETA εκτείνονται πέρα από την προμήθεια μαχητικών αεροσκαφών. Απαιτεί ολοκληρωμένες αναβαθμίσεις στα συστήματα αεράμυνας και ραντάρ της Τουρκίας, ιδίως για την αντιμετώπιση αεροσκαφών stealth. Η ενσωμάτωση προηγμένου ραντάρ AESA, συστημάτων ηλεκτρονικού πολέμου και εγχώρια αναπτυγμένων πυρομαχικών περιγράφεται ως κρίσιμη για την επίτευξη αυτάρκειας και τη μείωση της εξάρτησης από ξένους προμηθευτές. «Η Τουρκία πρέπει να είναι σε θέση να αμύνεται, να αποτρέπει την επιθετικότητα και, εάν χρειαστεί, να χτυπά τους αντιπάλους χωρίς να βασίζεται σε εξωτερικές άδειες ή να αντιμετωπίζει εμπάργκο», αναφέρει η έκθεση.

Η ανάλυση της SETA συνδέει αυτές τις στρατιωτικές ανάγκες άμεσα με τις γεωπολιτικές πραγματικότητες στην ανατολική Μεσόγειο και τη Μέση Ανατολή. Επισημαίνει την αυξανόμενη αμυντική συνεργασία της Ελλάδας με το Ισραήλ, τις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ευρωπαϊκή Ένωση ως εξελίξεις που θα μπορούσαν να απομονώσουν την Τουρκία εάν δεν ελεγχθούν. «Οι συνδυασμένες αεροπορικές δυνατότητες της Ελλάδας και του Ισραήλ, με την υποστήριξη των δυτικών δυνάμεων, παρουσιάζουν μια διπλή πρόκληση για την οποία η Τουρκία πρέπει να προετοιμαστεί», προειδοποιεί. Η έκθεση υποστηρίζει ότι αυτή η διπλή πρόκληση απαιτεί μια ολιστική προσέγγιση που συνδυάζει τις ξένες προμήθειες με την εγχώρια καινοτομία. Η προβληματική σχέση της Τουρκίας με το πρόγραμμα F-35 παραμένει κεντρικό θέμα. Η απομάκρυνσή της από το πρόγραμμα όχι μόνο καθυστέρησε την πρόσβασή της στην τεχνολογία stealth πέμπτης γενιάς, αλλά και περιέπλεξε την ευρύτερη αμυντική της στρατηγική. Η έκθεση σημειώνει ότι εάν επιλυθεί η διαμάχη με την Ουάσινγκτον, η παράδοση των ήδη πληρωμένων αεροσκαφών F-35 θα παρείχε ένα άμεσο ποιοτικό πλεονέκτημα. Μέχρι τότε, τα Eurofighters και τα εκσυγχρονισμένα F-16 θα πρέπει να γεφυρώσουν το χάσμα. «Η στρατηγική αξία των F-35 δεν μπορεί να αγνοηθεί, αλλά η Τουρκία δεν πρέπει να παραμείνει εξαρτημένη από έναν μόνο προμηθευτή ή να είναι ευάλωτη σε πολιτικές συνθήκες», αναφέρει.

Η έκθεση υπογραμμίζει ότι η αεροπορική υπεροχή είναι απαραίτητη για την Τουρκία, ώστε να διατηρήσει την περιφερειακή επιρροή της και να ανταποκριθεί σε κρίσεις. Υπενθυμίζει προηγούμενες επιχειρήσεις, όπως η επέμβαση της Τουρκίας στη Λιβύη το 2019-2020, ως απόδειξη ότι οι αεροπορικές δυνατότητες μεγάλου βεληνεκούς και μεγάλου υψομέτρου είναι καθοριστικές στις σύγχρονες συγκρούσεις. Χωρίς αυτές, προειδοποιεί η έκθεση, η Τουρκία κινδυνεύει να χάσει την πρωτοβουλία σε πιθανές μελλοντικές αντιπαραθέσεις. Στο καταληκτικό της τμήμα, η SETA ζητά μια πολύπλευρη προσέγγιση στην αεροπορική ισχύ. Συνιστά την επιτάχυνση του προγράμματος KAAN, την απόκτηση Eurofighters ως προσωρινό μέτρο και την επένδυση μεγάλων ποσών σε μη επανδρωμένα αεροσκάφη και τεχνολογίες stealth. Η έκθεση επισημαίνει επίσης την ανάγκη ενσωμάτωσης της τεχνητής νοημοσύνης στις αεροπορικές επιχειρήσεις μάχης και επιτήρησης, υποδηλώνοντας ότι το μέλλον του πολέμου θα εξαρτηθεί από δικτυωμένες πλατφόρμες και όχι από αυτόνομα αεροσκάφη.

spot_img

Τώρα ζωντανά! Web Radio από το Ελληνικό Φαινόμενο!

 

 

Τελευταία νέα

Απονομή υποτροφιών από την AHEPA στο Χιούστον

ΧΙΟΥΣΤΟΝ. ΤΕΞΑΣ. Φωτογραφία: Ηλίας Νεοφυτίδης Με ένα αίσθημα συγκίνησης και υπερηφάνειας, πραγματοποιήθηκε και φέτος η ετήσια εκδήλωση απονομής υποτροφιών της AHEPA (Αμερικανική Ελληνική Εκπαιδευτική Προοδευτική Ενωση), επιβεβαιώνοντας για ακόμη μία φορά τον καθοριστικό της ρόλο στην υποστήριξη της νέας γενιάς...

ΤΑ ΣΕΝΑΡΙΑ ΤΡΟΜΟΥ ΟΛΟΚΛΗΡΩΝΟΝΤΑΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΥΝΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗ, ΤΗΝ ΣΥΓΚΥΡΙΑΡΧΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΣΥΝΔΙΟΙΚΗΣΗ ΤΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ ΜΑΣ.

Του Παναγιώτη Αποστόλου Πολιτικού αναλυτή – αρθρογράφου egerssi@otenet.gr www.egerssi.gr Προ ολίγων ημερών η Τουρκία ανακοίνωσε “θαλάσσια πάρκα” στο Αιγαίο μας! Μια ακόμη στρατηγική κίνηση της Τουρκίας κατά των υποτακτικών των Αθηνών! Όπου συμπεριλαμβάνουν τη Λήμνο, την Σαμοθράκη, το Καστελόριζο! Αφήνοντας ανοικτό το τουρκικό...

Τα μεγάλα ονόματα δεν μπορούν να γεμίσουν τα Νυχτερινά κεντρα της Αθήνας- για αυτό θα δουλεύουν “Κάθε Σάββατο”

ΑΥΤΟ θα γίνει και στην Θεσσαλονίκη που θα δουλεύουν "Κάθε Σάββατο" "οπως προβλεπεται" Με ότι η πόρτο τραπέζι πρέπει να το βάλουν το μπουκάλι ευρώ 3,500 την τετράδα το δεύτερο 2,000 ευρώ τρίτη 1,000 και πάει λεγόντας ΟΜΟΣ αρκετοί τραγουδιστές...

Ο διαγωνισμός του Υπερταμείου για 240 μηχανήματα της ΕΑΣ που θα γίνουν Scap 

Η κυρία και ο «παλιατζής» Σας ενημερώνω ότι το Υπερταμείο, όπου κουμάντο κάνει ο Γιάννης Παπαχρήστου – ο ίδιος ισχυρίζεται ότι έκανε χάρη στην κυβέρνηση που πήγε εκεί με τόσες ικανότητες που έχει – ξεκινάει έναν νέο διαγωνισμό, ο οποίος...