Έρευνα-ρεπορτάζ – ο δημοσιογράφος Νίκος Βάνης…
Το Μετρό Θεσσαλονίκης το μεγαλύτερο σκάνδαλο της Μεταπολίτευσης μιλάμε για τρία χιλιόμετρα, που ξεκίνησε το 1986 επί δημαρχίας Σωτήρη Κούβελα και έχουν πέραση 16 πρωθυπουργοί..
Το διαιτητικό δικαστήριο και οι τρεις αποφάσεις αφορούν τη διαφωνία ανάμεσα στην «Αττικό Μετρό» και την κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ – Webuild SpA – Hitachi Rail STS SpA σχετικά με τον τρόπο υπολογισμού αποζημίωσης για διάστημα 2,5 ετών, από τα μέσα του 2017 έως το τέλος του 2019,
Το δικαστήριο επιδίκασε αποζημίωση 45,2 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 8,1 εκατ. ευρώ είχαν ήδη καταβληθεί από την «Αττικό Μετρό» (επομένως, επιπλέον 37,1 εκατ. ευρώ.
Η κοινοπραξία είχε καταθέσει αίτημα αποζημίωσης ύψους 74,56 εκατ. ευρώ, προς ανόρθωση της ζημίας της λόγω καθυστερήσεων στο έργο με αποκλειστική υπαιτιότητα της «Αττικό Μετρό» για το διάστημα από 21 Ιουνίου 2017 έως 31 Δεκεμβρίου 2019 (η ηγεσία της «Αττικό Μετρό» άλλαξε τον Σεπτέμβριο του 2019.
Το αίτημα έγινε εν μέρει δεκτό από την εταιρεία (8,1 εκατ. ευρώ), η οποία ανέλαβε την ευθύνη μόνο για τις καθυστερήσεις στον επανασχεδιασμό των δύο σταθμών.
Και όχι για την πορεία των εργασιών σε όλη τη γραμμή) και για μικρότερο διάστημα (από την άνοιξη του 2018). Η κοινοπραξία υπέβαλε ένσταση, η ένσταση απορρίφθηκε και η υπόθεση οδηγήθηκε σε διαιτησία (αφού η κοινοπραξία εισέπραξε τα 8,1 εκατ. ευρώ.
Το δικαστήριο αποφάσισε να χωρίσει τη διαφωνία σε τρία αιτήματα και να συζητηθούν χωριστά: στο αίτημα αποζημίωσης για τη μισθοδοσία του προσωπικού και τις δαπάνες του προσωπικού, ύψους 39,25 εκατ. ευρώ, σε αίτημα αποζημίωσης για τους εξωτερικούς συνεργάτες και λοιπά έξοδα εργοταξίου, ύψους 18,53 εκατ. ευρώ και σε αίτημα αποζημίωσης για προμήθειες εγγυητικών επιστολών, ασφαλιστήριο συμβόλαιο, κόστος έδρας επιχείρησης και σταλίες εξοπλισμού ύψους 16,77 εκατ. ευρώ.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα επιχειρήματα που έθεσε η κοινοπραξία και τα οποία δείχνουν τη στάση που θα ακολουθήσει και στη συνέχεια.
Η κοινοπραξία, λοιπόν, υποστήριξε ότι υπήρξε «απρόοπτη μεταβολή των συνθηκών» από τις δύο αλλαγές στον σχεδιασμό του σταθμού Βενιζέλου. Και χαρακτήρισε «αποδεδειγμένα επαναλαμβανόμενη αντισυμβατική» τη συμπεριφορά της «Αττικό Μετρό» ήδη από την αρχή των έργων το 2006.
Άλλο ζήτημα είναι οι απλήρωτοι εργαζόμενοι δεν μπορούν να βρουν το δίκιο τους, η εργαζόμενοι στην φύλαξη του μετρό της Θεσσαλονίκης, οι οποίοι -σύμφωνα με καταγγελίες- εδώ και δύο μήνες δεν έχουν λάβει τα δεδουλευμένα τους, ούτε το δώρο Χριστουγέννων και κάποιες υπερωρίες, από ιδιωτική εταιρεία που τα τελευταία εννέα χρόνια είχε σύμβαση με τον Άκτωρα για τη φύλαξη των εργοταξίων.
Η σύμβαση του εργολάβου λήγει στις 31/12, ενώ μετά θα αναλάβει άλλη εταιρεία, με τους 80 και πλέον εργαζόμενους της φύλαξης να βρίσκονται σε καθεστώς αβεβαιότητας και για το αν θα κρατήσουν τις δουλειές τους και για το πότε θα πληρωθούν, Πάντα πληρωνόμασταν με καθυστέρηση οι πληρωμές δεν ήταν τακτικές.
Να υπενθυμίζεται ότι στο τέλος του 2014 όταν ο εργολάβος προχώρησε σε μονομερή παύση των εργασιών και τον εργαζόμενων είχε αιτηθεί επιπλέον εξωσυμβατικές απαιτήσεις της τάξης των 680 εκατ. ευρώ εκ των οποίων τα 480 είχαν υποβληθεί ως το 2009, όταν είχε κατασκευαστεί μόλις το 8% του έργου ενώ είχε παρέλθει περίπου.
Με αυτά και με τα αλλά , ένα έργο το οποίο δημοπρατήθηκε στα 1,052 δισ. ευρώ και συμβασιοποιήθηκε (μετά την έκπτωση 12%), στα 951 εκατ., θα πρέπει να θεωρείται βέβαιο ότι θα ξεπεράσει τα 1,3 με 1,4 δισ., χωρίς βεβαίως την επέκταση προς Καλαμαριά.
θεωρείται βέβαιο ότι θα ξεπεράσει τα 1,3 με 1,4 δισ συν τους δυο Μετροπόντικες τους χάρισαν ΑΚΤΩΡ που η άξια τους ξεπερνάει τα 2,000,000,000 ευρώ το μετρό Θεσσαλονίκης το χρηματοδοτεί η ευρωπαϊκή τράπεζα η δυο Μετροπόντικες έγιναν περιουσιακό στοιχείο της ΑΚΤΩΡ.
Που το έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης έχει ξεπεράσει τα 4 000 000 0000 ΧΟΡΗΣ ΤΗΣ επέκτασης καλαμάρια και δυτικά της Θεσσαλονίκης και όπως λείε και ο κόσμο το κουτσό Μετρό Θεσσαλονίκης..