Κυριακή, 27 Ιουλίου, 2025

Ryanair: Όταν το «θαύμα» του «χαμηλού κόστους» οδηγεί στην οργή αλλά και την νίκη των εργαζομένων

Παναγιώτης Μαυροειδής

H αεροπορική εταιρεία «χαμηλού κόστους» Ryanair, με έδρα το Δουβλίνο, έχει απασχολήσει πολλές φορές τα μέσα μαζικής ενημέρωσης αυτή τη χρονιά.

Ήταν το Μάιο αυτής της χρονιάς που με περηφάνια ο Διευθύνων Σύμβουλός της ανακοίνωνε κέρδη 1,1 δισεκατομμύρια λίρες για την μετακίνηση περίπου 12 εκατομμυρίων επιβατών.

Πως επιτεύχθηκε αλήθεια το «θαύμα» του «χαμηλού κόστους»; Μα μέσω του μηχανισμού της «ελεύθερης αγοράς» και του «υγιούς ανταγωνισμού», απαντούν εν χορώ οι θαυμαστές του νεοφιλελευθερισμού!

Η πραγματικότητα ωστόσο που βιώνουν οι εργαζόμενοι στην εταιρεία είναι εντελώς διαφορετική:

  • Οι προσλήψεις στην Ryanair γίνονται με συμβόλαιο μερικής απασχόλησης. Για ένα αρχικό διάστημα έως και τριών χρόνων εργοδότης δεν είναι η ίδια η Ryanair, αλλά η αντίστοιχη εταιρεία «παροχής προσωπικού».
  • Οι αμοιβές είναι πολύ χαμηλότερες από ότι στις άλλες αεροπορικές εταιρείες. Στο διάστημα που οι πληρωμές μισθών που γίνονται από την εταιρεία «παροχής προσωπικού», ένα μέλος του πληρώματος λαμβάνει μισθό περίπου 1200 έως 1500 ευρώ αν πραγματοποιεί πτήση, ενώ αν κάνει δουλειά εδάφους ή έχει ασθένεια ο μισθός είναι κάτω από 1000 ευρώ. Όταν ο μισθός πληρώνεται από την Ryanair, οι αμοιβές αυξάνονται σε ένα ποσοστό, παραμένοντας πάντα χαμηλότερες από άλλες εταιρείες.
  • Μέσω της παραπάνω ρύθμισης οι εργαζόμενοι πιέζονται να είναι σε πτήση ακόμη και όταν είναι ασθενείς, έτσι ώστε να μην περικοπεί ο μισθός τους
  • Σε αντίθεση με τις περισσότερες αεροπορικές εταιρείες, οι εργαζόμενοι στη Ryanair, μεταφέρουν από το σπίτι τους νερό, φαγητό ή αναψυκτικά για την ώρα της πτήσης.
  • Επίσης, τόσο οι πιλότοι όσο και το πλήρωμα καμπίνας πληρώνουν από την τσέπη τους κάποιες χιλιάδες ευρώ για την εκπαίδευσή τους, ενώ συνεισφέρουν και για την αγορά των στολών εργασίας τους.
  • Οι απειλές απολύσεων και οι απολύσεις είναι συχνά  φαινόμενα, ειδικά στις περιπτώσεις που τα μέλη του πληρώματος, δεν πιάνουν τους «στόχους» για πωλήσεις φαγητού, αρωμάτων κλπ, κατά τη διάρκεια της πτήσης.
  • Οι εργαζόμενοι διαμαρτύρονται επίσης για πλημμελή καθαριότητα των σκαφών, με συνέπειες στην υγιεινή και ασφάλεια της εργασίας τους αλλά και των επιβατών.

Ένας μύθος λοιπόν καταρρέει: Το «θαύμα» του «χαμηλού κόστους»,  δεν είναι τίποτα άλλο παρά το κατοπτρικό είδωλο του εκβαρβαρισμού των εργασιακών σχέσεων. Είναι ποτισμένο με ιδρώτα και αγωνία των εργαζομένων. Σε αυτή τη νέα καπιταλιστική τάξη πραγμάτων, όπου όλα δήθεν είναι «φτηνά και προσιτά», τα «πράγματα» είναι ακριβώς οι εργαζόμενοι. Οι μόνοι οι οποίοι είναι δυνατόν να «συμπιέζονται»….

Όχι όμως διαρκώς. Μπορείς να κοροϊδεύεις αρκετούς ανθρώπους και για κάποιο διάστημα. Όχι όμως όλους και για πάντα.

Τις μέρες αυτές, ένας ακόμη μύθος καταρρέει χάρη στις διεκδικήσεις των πιλότων της Ryanair. Πρόκειται για τον ισχυρισμό ότι οι εργαζόμενοι στο σύγχρονο κόσμο είναι ανίσχυροι και οριστικά παραδομένοι στις ορέξεις των εργοδοτών τους.

Κάθε άλλο!

Χθες η Ryanair μπροστά στην απειλή των πιλότων να απεργήσουν εν μέσω των εορτών των Χριστουγέννων και του Νέου Έτους, η κορυφαία σε επιβατική κίνηση αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους στην Ευρώπη,  ανακοίνωσε ότι αναγνωρίζει τα συνδικάτα των πληρωμάτων cockpit και θα προχωρήσει σε σχετικές διαπραγματεύσεις μαζί τους. Είχε βρει απέναντί της συνδικαλιστικά σωματεία των πιλότων της στην Ιρλανδία, τη Βρετανία, τη Γερμανία, την Ιταλία, την Ισπανία και την Πορτογαλία.

Ο δρόμος δεν θα είναι ανθόσπαρτος για τους εργαζόμενους. Οι υποσχέσεις της εργοδοσίας τον περασμένο Οκτώβριο για αυξήσεις αποδοχών, έμειναν στην ουσία χωρίς αντίκρισμα. Ενώ και τώρα, η διοίκηση της Ryanair επιμένει πως θέλει να δει απέναντί της στη διαπραγμάτευση μόνο τους πιλότους που εργάζονται στην ίδια και όχι σε άλλες ανταγωνιστικές εταιρείες. Στην ουσία επιδιώκει τη διάσπαση της ενιαίας (και διεθνικής) δράσης των εργαζομένων, που είναι η μόνη αποτελεσματική.

Τίποτα όμως από τα παραπάνω δε μειώνει τη σημασία αυτής της πολύ μεγάλης εργατικής νίκης. Η πραγματική δύναμη είναι σε αυτούς που δουλεύουν. Οι εργοδότες τους χωρίς αυτούς είναι ένα τίποτα. Αντίθετα, οι εργαζόμενοι χωρίς τους εργοδότες τους τα καταφέρνουν μια χαρά και πολύ καλύτερα. Αυτή η κρυμμένη αλήθεια, συσκοτισμένη και λοιδωρημένη από εχθρούς και «φίλους» της σύγχρονης εργατικής τάξης, αναδύεται εκ νέου με νέα ποιότητα. Είναι η ελπίδα για μια νέα αυγή της ανθρωπότητας.

spot_img

Τώρα ζωντανά! Web Radio από το Ελληνικό Φαινόμενο!

 

 

Τελευταία νέα

Αναφορά του ΑΚΚΕΛ στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο Νο 41, ζητά μέτρα στήριξης στους κτηνοτρόφους που τους θανάτωσε η κυβέρνηση τα ζώα.

25/7/2025 ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ Κατεπείγουσα Αναφορά υπέβαλλε το ΑΚΚΕΛ στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για να υιοθετηθούν μέτρα στήριξης από την Ε.Ε. (αφού το κυβερνητικό καθεστώς Μητσοτάκης δεν  λαμβάνει) υπέρ των κτηνοτρόφων, τα ζώα των οποίων σκότωσε το κυβερνητικό καθεστώς Μητσοτάκη. Το κείμενο της Αναφοράς...

Ποσό 26,6 εκατ. ευρώ καταβλήθηκε για σειρές και ταινίες από τον ΕΚΚΟΜΕΔ.

Βρέθηκαν τα κεφάλαια, άνοιξαν τα ταμεία και ξεκίνησαν οι πληρωμές ελληνικών και ξένων σειρών και ταινιών από το ΕΚΚΟΜΕΔ. Συνολικά, το τελευταίο διάστημα, έχει δοθεί σε εταιρείες το ποσό των 26,6 εκατ. ευρώ, ενώ είχαν πληρωθεί και άλλα περίπου...

Ο ΠΘ .ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΣΕ ΤΗΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑ ΜΑΣ: ΕΚΛΟΓΕΣ ΤΟ ΦΘΙΝΟΠΩΡΟ.

Του Παναγιώτη Αποστόλου Πολιτικού αναλυτή – αρθρογράφου egerssi@otenet.gr www.egerssi.gr Κατ΄ ομολογία ο χειρότερος Πρωθυπουργός της Μεταπολίτευσης, όταν έχει απέναντί του πολύ δύσκολα θέματα να διαχειριστεί και που έχουν οδηγήσει την κοινωνία στα κάγκελα, καταφεύγει σε συνέντευξη στα ΜΜΕ! Πού αλλού; Στην φιλόξενη κυβερνητική...

Ο  Γιάννη Φιλιππάκη ΚΑΙ «Ελευθερία της Λάρισας.

Δεκαπέντε χρόνια μετά την απολύτως επιτυχημένη έκδοση της «ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ» και δέκα χρόνια μετά την απόκτηση της αρχαιότερης Ελληνικής εφημερίδας, της «ΕΣΤΙΑΣ», ο Όμιλος Φιλιππάκη αναλαμβάνει την εκδοτική ευθύνη του «ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ», ενισχύοντας καταλυτικά την παρουσία του στον ελληνικό...