-
Ο Α Σ Θ
Αγαπητές και αγαπητοί φίλοιΌπως έχουμε υποσχεθεί διατηρούμε ανοιχτό δίαυλο επικοινωνίας ώστε ταΜΜΕ της πόλης να παραμένουν η ζωντανή επικοινωνία του ΌΑΣΘ με τουςπολίτες της πόλης.Από την τετράμηνη παρουσία μας στην Διοίκηση του ΌΑΣΘ αλλά και από όσαθα σας εκθέσουμε παρακάτω γίνεται φανερό ότι στο πεδίο της διαχείρισηςτων αστικών Συγκοινωνιών αντιπαρατίθενται δύο διαφορετικές αντιλήψειςκαι πρακτικέςΗ μία που πρότασσε το επιχειρηματικό κέρδος ως την βασική παράμετρο τηςλειτουργίας και η άλλη που προτάσσει το κοινωνικό συμφέρον και θεωρεί τιςαστικές συγκοινωνίες ως κοινωνικό αγαθό.Η πρώτη οδήγησε σε πλήρες αδιέξοδο τον ΌΑΣΘ και η δεύτερη επιχειρείαρχικά να τον αναστηλώσει και στην συνέχεια να τον εκσυγχρονίσει.Η πρώτη δίωκε τους ανέργους στο όνομα μιας αντικοινωνικής κανονικότηταςκαι η δεύτερη που σήμερα βιώνουμε απάλλαξε από το άγος τηςπεριφρόνησης και της επικρεμάμενης τιμωρίας τους ανέργους.
Η πρώτη που στα χρόνια 2015,2016 και 2017 μοίρασε μερίσματα 36 εκατ.στους μετόχους και την ίδια στιγμή άφηνε απλήρωτο το ΙΚΑ και την Εφορία.Η πρώτη που επιπλέον πήρε στην ίδια περίοδο 209,6 εκατ. από το κράτος καιείχε αφήσει τους εργαζόμενους και τους προμηθευτές απλήρωτους και τιςαποθήκες ανταλλακτικών άδειες.Η δεύτερη σε ένα τετράμηνο πήρε 25,8 εκατ. από το κράτος και κατόρθωσε ναεξοφλήσει τα καθυστερούμενα των εργαζομένων από την προηγούμενηπερίοδο (13 εκατ.) , να καταβάλει όλες τις τρέχουσες ασφαλιστικές εισφορέςτων εργαζομένων και να αποκαταστήσει την κανονικότητα στην μισθοδοσία,δηλαδή οι εργαζόμενοι να πληρώνονται κανονικά στην ώρα τους.Στην ίδια περίοδο κατόρθωσε να επαναφέρει ανταλλακτικά στις αποθήκεςαποκαθιστώντας την απαιτούμενη επάρκεια σε πολύ μεγάλο βαθμό. -
Η πρώτη κρατούσε χωρίς την αναγκαία προληπτική συντήρηση τα λεωφορείαγια διάστημα 3-5 χρόνια, με αποτέλεσμα ενώ δεν είναι πολύ παλιά ναπαρουσιάζουν πρόωρη γήρανση και πολλές ζημίες.Η δεύτερη μέσα από τις ορατές και αόρατες δυσκολίες που επισημάναμε, σεκοινή συνάντηση με όλους τους αρχιτεχνίτες, προσπαθεί να επαναφέρει τονστόλο των λεωφορείων σε κανονική κατάσταση λειτουργίας.Γνωρίζουμε ότι η Θεσσαλονίκη δεν απολαμβάνει τις συγκοινωνίες που τηςπρέπει. Μαζί με το τεχνικό δυναμικό, το οποίο έχει αποδεκατιστεί απόειδικευμένους τεχνίτες, μαζί με την διεύθυνση κίνησης, με συνεργασίες μεάλλους ειδικευμένους φορείς όπως η ΕΛΒΌ και με τον ΌΣΕΘ, επιχειρούμε αφ’ενός να ενισχύσουμε τον αριθμό και την αξιοπιστία των λεωφορείων και αφ’ετέρου να επανασχεδιάσουμε τις γραμμές ώστε να ανταποκρίνονται στιςκαθημερινά διευρυνόμενες ανάγκες της πόλης.Επιχειρούμε επίσης ένα οργανωτικό εκσυγχρονισμό, ώστε ο ΌΑΣΘ να μπειγρήγορα στην ψηφιακή εποχή και να εκπονήσει το αναγκαίο αναπτυξιακό τουσχέδιο με νέες τεχνολογίες.Τέλος στα θετικά οικονομικά αποτελέσματα του τριμήνου τα οποίαεξοικονόμησαν για το Δημόσιο έναντι των αντίστοιχων περιόδων 2015 και2016, (4,5 εκατ.) θα πρέπει να συνυπολογίσουμε τις οικονομίες κλίμακος πουπέτυχαμε και που δημιουργούν για το τετράμηνο Αύγουστος -Νοέμβριος2017, με βάση τα προσωρινά στοιχεία του Νοεμβρίου 2017, εξοικονόμηση γιατο δημόσιο της τάξεως των 8 εκατ. έναντι των αντιστοίχων του 2015 και 2016.Αποδεικνύεται από το αποτέλεσμα ότι με λιτή και χρηστή διαχείριση μπορείςνα καλύψεις τα διαφυγόντα έσοδα από την διευρυμένη κοινωνική πολιτικήπου οφείλουμε να ασκούμε ιδιαίτερα για τις ευπαθείς κατηγορίες τωνπολιτών.
Ο Πρόεδρο Ο Στέλιος Παππάς
Οικονομικά αποτελέσματα τριμήνου Αύγουστος-Οκτώβριος
Επισυνάπτουμε τον πίνακα των απολογιστικών στοιχείων για έσοδα και έξοδατριμήνου Αυγούστου- Οκτωβρίου για τα έτη 2015, 2016, 2017 από τα οποίαπροκύπτει ότι:1. Τα έξοδα προσωπικού παραμένουν αμετάβλητα. Ολοκληρώθηκε η υπογραφήΣ.Σ.Ε. δια της οποίας προβλέπεται μείωση της Δαπάνης περίπου 18-20 εκατ.σε ετήσια βάση.2. Οι αμοιβές τρίτων παρουσιάζουν μείωση 48,70%. Η μείωση προκύπτει απότις αλλαγές συμβάσεων και διακανονισμό οφειλών έναντι τρίτων.3. Οι αμοιβές του Δ.Σ. είναι μειωμένες σε ποσοστό 86,25% επιβεβαιώνοντας τηνπολιτική μας για λιτή και χρηστή Διοίκηση.4. Τα διάφορα έξοδα παρουσιάζουν μείωση 29,45%5. Το επιχειρηματικό κέρδος προφανώς δεν καταβάλλεται δεδομένου ότι ο ΟΑΣΘβρίσκεται σε εκκαθάριση. Άρα υπάρχει εξοικονόμηση πόρων υπέρ τουΔημοσίου της τάξεως 1,2 εκατ. το μήνα.6. Μόνο τα έξοδα καυσίμων παρουσιάζουν σημαντική αύξηση 26,52%. (ηδιαφορά στα καύσιμα οφείλεται στο γεγονός ότι το 2016 υπήρξε 12ημερηεπίσχεση εργασίας) .7. Στο σύνολο των εξόδων παρουσιάζεται μείωση κατά 13,72%. Ωστόσο ανδεν περιληφθούν τα καύσιμα παρουσιάζουν το 2017 έναντι τουαντίστοιχου διαστήματος μείωση 5,24 εκατ. ή 18,82%8. Το σύνολο των εσόδων από το μεταφορικό έργο βρίσκεται το 2017 στο ίδιοεπίπεδο με την προηγούμενη χρονιά.9. Οι επιχορηγήσεις που εμφανίζονται αυξημένες μας έδωσαν την δυνατότητα ναισοσκελίσουμε τον λογαριασμό εσόδων εξόδων και να πληρώσουμε τουςεργαζόμενους οι οποίοι ήταν Ιούνιο και Ιούλιο απλήρωτοι.10. Τέλος είναι αναγκαίο να σημειωθεί ότι στα δύο προηγούμενα χρόνια είχεπαρουσιαστεί σημαντική διαφορά Εξόδων έναντι των Εσόδων της τάξεως των8,4 εκατ. το 2016 και 9,4 εκατ. το 2015 η οποία σύμφωνα με το προηγούμενοθεσμικό καθεστώς το οποίο καθιέρωνε «Λεόντιο Σχέση» σε βάρος τουδημοσίου έπρεπε να καλύπτεται από τον κρατικό προϋπολογισμό
Σε σχέση με το θόρυβο που για την διανομή μερίσματος στους μετόχουςπαρατηρούμε τα εξής:Το διασφαλισμένο χωρίς επιχειρηματικό κίνδυνο κέρδος στην χρήση 2016ανήλθε στο ποσό των 16.450.000 Ευρώ.Οι ακέραιες μετοχές του ΟΑΣΘ ανέρχονται σε 424. Αυτό σημαίνει ότι το κέρδοςκάθε ακέραιας μετοχής είναι 38.797,17 Ευρώ .Η διαχρονικά σωρευτική αξία της ακέραιας μετοχής των 47,2 χιλ. απέδιδεπερίπου 38.8 χιλ. το χρόνο δηλαδή απόδοση σε ποσοστό ετησίως 82.2%.Την απόδοση του 82.2% απολάμβαναν όλες οι μετοχές είτε ήταν ακέραιες είτεκλάσμα ακεραίας μετοχής.Αυτό το ποσοστό κέρδους του επενδυμένου κεφαλαίου κρίνεται για οποιαδήποτεεπιχειρηματικά δεδομένα ως προκλητικά υψηλό.(π.χ. αν κάποιος έχει μετοχή αξίας 10.000 ευρώ απολαμβάνει 8.220 ευρώ το χρόνο).Οι μέτοχοι για τα έτη 2015,2016 και 2017 έλαβαν για μερίσματα καικαταβολή ΕΦΚΑ αντίστοιχα 14.775.734 Ευρώ, 13.716.091 ευρώ και 7.605.990 ευρώ.Προκειμένου να καταβληθούν τα παραπάνω ποσά δεν πληρώθηκανασφαλιστικές εισφορές προς το ΙΚΑ και υποχρεώσεις προς την εφορία, ενώ για τηνκάλυψη άλλων δαπανών εξαντλήθηκαν τα αποθεματικά που προορίζονταν για τηνανανέωση του στόλου των λεωφορείων και για την ασφαλιστική κάλυψη των παγίων
ο 2001 επιχειρήθηκε μία νομοθετική ρύθμιση η οποία επαναπροσδιόριζε τολειτουργικό καθεστώς του Ο.Α.Σ.Θ.. Στην εισηγητική έκθεση του συγκεκριμένουνόμου αναφέρονται επί λέξει τα παρακάτω προκειμένου να προσδιορίσουν τον μέχριτότε υφιστάμενο καθεστώς.α. Στην οικονομική συμφωνία με την οποία αναγνωρίζονται όλες οι δαπάνες τουΟ.Α.Σ.Θ., σε συνδυασμό με το προκαθορισμένο επιχειρηματικό κέρδος δεν υπήρχεεπιχειρηματικό ρίσκο, αφού όχι μόνο καλύπτονταν όλες οι δαπάνες, αλλά και τοεπιχειρηματικό κέρδος, ανεξαρτήτως των αποτελεσμάτων του Ο.Α.Σ.Θ..β. Η αναγωγή του επιχειρηματικού κέρδους σε ποσοστό επί του απασχολούμενου,κάθε φορά, κεφαλαίου και μάλιστα λογιζόμενου αυτού ως καινουργούς,δημιούργησε κίνητρα αύξησης του απασχολούμενου κεφαλαίου.γ. Η αναγνώριση όλων των παραγομένων δαπανών και το γεγονός ότι οποιαδήποτεαύξηση αυτών δεν επηρέαζε το επιχειρηματικό κέρδος, δεν δημιουργούσε κίνητραγια τη μείωση των δαπανών λειτουργίας του.Η συγκεκριμένη διαπίστωση απέδιδε με απόλυτη σαφήνεια την εικόνα ενόςσυμβατικού πλαισίου που εχαρακτηρίζετο ως λεόντειος συμβατική σχέση εναντίουτου δημοσίου.Ωστόσο ο Ν.2898/2001 που επιχειρεί να επιλύσει το συγκεκριμένο πρόβλημαόχι μόνο δεν το επιτυγχάνει αλλά επί της ουσίας αναπαράγει σε πολύ μεγάλο βαθμότο ίδιο μοντέλο.Κεντρικό χαρακτηριστικό του νόμου είναι ο τρόπος προσδιορισμού τουεπιχειρηματικού κέρδους ο οποίος το καθιερώνει ως δαπάνη και όχι ως τοαποτέλεσμα μιας συνολικής επιχειρηματικής δραστηριότητας. Το γεγονός αυτό, είναιφανερό ότι όχι μόνο δεν αντιμετώπισε το πρόβλημα, αλλά παρήγαγε και νέαφαινόμενα.Παραβίαζε το γενικό λογιστικό σχέδιο, η τήρηση του οποίου είναι υποχρεωτική.Συγκεκριμένα, παραβίαζε τη δομική λειτουργία του λογιστικού συστήματος, το οποίοεδράζεται σε δύο κορυφαίους λογαριασμούς το λογαριασμό «ισολογισμός» και ο τολογαριασμό «αποτελέσματα χρήσης».Συνέπεια αυτού του γεγονότος, οι ισολογισμοί ήταν αδύνατον να χρησιμοποιηθούνως εργαλεία διοίκησης.Επιπλέον και οι δύο αυτοί κεντρικοί λογαριασμοί δεν δημοσιεύονταν παρά τογεγονός ότι η χρηματοδότηση του Δημοσίου από τον κρατικό προϋπολογισμόκάλυπτε τα 2/3 των συνολικών δαπανών του Ο.Α.Σ.Θ
ΕΤΗ ΣΥΜΒΑΤΙΚΑ ΕΣΟΔΑ ΣΥΜΒΑΤΙΚΕΣ ΔΑΠΑΝΕΣ ΑΝΤΙΣΤΑΘΜΙΣΤΙΚΗ ΚΑΤΑΒΟΛΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟ ΚΕΡΔΟΣ2010 50.668.101 179.239.316 128.571.215 15.942.077ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΧΡΗΣΕΩΣΕΤΗ ΣΥΜΒΑΤΙΚΑ ΕΣΟΔΑ ΣΥΜΒΑΤΙΚΕΣ ΔΑΠΑΝΕΣ ΑΝΤΙΣΤΑΘΜΙΣΤΙΚΗ ΚΑΤΑΒΟΛΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟ ΚΕΡΔΟΣ2010 50.668.101 170.641.591 119.973.490 15.942.077Κ.Υ.Α. 9313/ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2010ΕΤΗ ΣΥΜΒΑΤΙΚΑ ΕΣΟΔΑ ΣΥΜΒΑΤΙΚΕΣ ΔΑΠΑΝΕΣ ΑΝΤΙΣΤΑΘΜΙΣΤΙΚΗ ΚΑΤΑΒΟΛΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟ ΚΕΡΔΟΣ2010 63.882.690 166.472.149 111.822.510 15.904.662
ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ ΠΟΣΟΣΤΟ ΜΕΤΟΧΗΣ ΤΙΜΗΜΑ ΣΕ ΕΥΡΩΧΡΟΝΟΛΟΓΙΑ ΣΥΜΒΟΛΑΙΟΥΑΝΝΑ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ 10% 315 7/31/2009ΑΝΔΡΟΜΑΧΗ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ 10% 315 7/31/2009ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΑΡΑΜΑΝΙΔΗΣ 12,50% 3.298,24 12/27/2011ΕΛΕΝΗ ΑΝΤΩΝΙΟΥ 12,50% 3.298,24 12/27/2011ΙΩΑΝΝΗΣ ΒΛΑΧΟΣ12% 21.700,17 4/4/2017ΖΗΣΗΣ ΠΗΤΑΣ 12,50% 300 6/11/2010ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΑΛΓΑΡΙΝΟΣ 12,50% 300 10/31/2006ΤΗΛΕΜΑΧΟΣ ΜΑΛΓΑΡΙΝΟΣ 12,50% 300 10/31/2006ΠΑΣΧΑΛΙΝΑ ΓΟΥΤΑ 24% 200.000 δραχμές (587 ευρώ) 6/15/1984ΓΚΟΛΦΩ ΓΟΥΤΑ 13% 200.000 δραχμές (587 ευρώ) 2/7/1992ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΓΚΡΑΤΖΙΟΥ 8,3334% 100.000 δραχμές (293,47 ευρώ)6/15/2000ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΓΚΡΑΤΖΙΟΥ 8,3333% 100.000 δραχμές (293,47 ευρώ)6/15/2000ΝΑΥΣΙΚΑ ΓΚΡΑΤΖΙΟΥ 8,3333% 100.000 δραχμές (293,47 ευρώ)6/15/2000ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΤΖΩΡΤΖΟΣ 2,50% 1.146,10 10/31/2014ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΤΖΩΡΤΖΟΥ 25,00% 1.745.950 δραχμές (5.124 ευρώ)11/28/2001ΜΑΡΙΑ ΚΙΖΙΡΙΔΟΥ 24% 200.000 δραχμές (587 ευρώ) 7/2/1990ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΜΑΓΓΑΝΑΡΗΣ 12% 4.197,72 12/30/2013ΜΙΛΚΑ ΝΟΒΑΚΟΒΙΤΣ 43,75% 1.315 11/15/2012ΙΩΑΝΝΗΣ ΔΕΜΕΡΤΖΗΣ 12,50% 375 3/16/2007ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΣΙΔΗΡΟΠΟΥΛΟΣ 12,50% 150.000 δραχμές (440 ευρώ)8/24/1988ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΣΙΔΗΡΟΠΟΥΛΟΥ 6,25% 75.000 δραχμές (220 ευρώ) 9/27/1994ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΔΑΦΤΣΙΟΣ 25,00% 250.000 δραχμές (734 ευρώ) 9/30/1982ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΣ ΔΑΦΤΣΙΟΣ 12,50% 130.000 δραχμές (382 ευρώ)12/1/1982ΜΑΡΙΑ ΧΑΣΑΠΗ 23% 184.000 δραχμές (540 ευρώ) 3/10/1998ΕΛΕΝΗ ΓΟΥΤΑ 1,63% 393,09 4/29/2008ΧΡΥΣΑΝΘΗ ΜΥΛΩΝΟΠΟΥΛΟΥ 22,50% 180.000 δραχμές (529 ευρώ)10/11/1995ΠΟΛΥΧΡΟΝΗΣ ΤΑΝΗΣ 31,25% 940 9/29/2008ΗΛΙΑΣ-ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΑΝΗΣ 28% 840 10/17/2008ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΙΩΝΑ