ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΑΙΤΗΜΑ
Προς Κυρία Καραμαλέγκου Ελένη Κοσμήτορα Φιλοσοφικής Σχολής Αθηνών Καθηγητές Φιλοσοφικής Σχολής – Υπουργείο Παιδείας, Πίνακα αποδεκτών, Βουλευτές ΜΜΕ
«Εξ’ οικείων τα βέλη»!
«Ο ανιψιός ή ο ειδικός»;
Κυρίες, Κύριοι,
Πρόσφατα, έγινε παρέμβαση προς τον κ. Υπουργό Παιδείας, εκ μέρους της FIEC ( της Διεθνούς Ομοσπονδίας Κλασσικών Σπουδών ) για τα Αρχαία Ελληνικά. Στην Ελλάδα διαπιστώνουμε τα ακόλουθα. Η μείωση των ωρών διδασκαλίας των κλασσικών γλωσσών, η ανάθεση του Μαθήματος της Διδακτικής των Αρχαίων Ελληνικών σε μη ειδικούς (ακόμα και δασκάλους) και ο διωγμός των ειδικών του μαθήματος της Διδακτικής των Αρχαίων Ελληνικών, είτε ως μάθημα επιλογής σε πολλά πανεπιστήμια, είτε η διδασκαλία του από μη ειδικούς, σε αυτό το αντικείμενο και τέλος η μη χορήγηση εκπαιδευτικών αδειών για μεταδιδακτορική έρευνα στο εξωτερικό, είναι μέρος από τα πολλά, που γίνονται εναντίον της Διδακτικής των Κλασσικών Γλωσσών. Προσωπικά, ο ίδιος τα έχω συναντήσει όλα αυτά, αλλά αν είχα ασχοληθεί με την διδακτική των Τουρκικών, θα είχα τον τίτλο του Αναπληρωτή Καθηγητή. Μάλιστα, έχω καταθέσει αίτηση για μετάταξη στην Φιλοσοφική Σχολή ως ΕΔΙΠ, για να δούμε τελικά, αν και η Φιλοσοφική Σχολή εφαρμόζει στην πράξη, αυτά που εξαγγέλλει στα λόγια. Προσωπικά πιστεύω, ότι οι πιο πολλοί Καθηγητές τιμούν τον τίτλο τους, αλλά πιθανά για ελάχιστους ισχύει το «εξ’ οικείων τα βέλη»!
Ο πρόεδρος της FIEC , της Διεθνούς Ομοσπονδίας Κλασσικών Σπουδών Franco Montanari ( σ.σ η FIEC περιλαμβάνει όλες τις μείζονες Εταιρείες Κλασσικών Σπουδών ανά τον κόσμο) με επιστολή του καλεί τον Έλληνα υπουργό Παιδείας Νίκο Φίλη , να παρέμβει “για να εμποδίσει την υποβάθμιση της Ανθρωπιστικής Παιδείας και να υποστηρίξετε την διδασκαλία των Κλασσικών Γλωσσών και της Λογοτεχνίας, καθιστώντας έτσι εφικτή στην Ελληνική νεολαία την πλήρη αξιοποίηση των ουσιαστικών πλεονεκτημάτων της κλασσικής παράδοσης στην γλώσσα και τον πολιτισμό”.
“Αγαπητέ Κύριε,
Σας γράφω εκ μέρους της FIEC ( της Διεθνούς Ομοσπονδίας Κλασσικών Σπουδών ), η οποία περιλαμβάνει όλες τις μείζονες Εταιρείες Κλασσικών Σπουδών ανά τον κόσμο”, τονίζει στην επιστολή του προς τον υπουργό παιδείας, ο πρόεδρος της Διεθνούς Ομοσπονδίας Κλασσικών Σπουδών, και υπογραμμίζει τα εξής:
Α. Τα προηγούμενα δύο χρόνια, η Ομοσπονδία μας πληροφορήθηκε, με μεγάλη έκπληξη και βαθειά ανησυχία, την συνεχή μείωση και υποβάθμιση της διδασκαλίας των Κλασσικών Σπουδών στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση της Ελλάδος.
Β. Πιο συγκεκριμένα: Σύμφωνα με πρόσφατη υπουργική απόφαση στις τρεις Τάξεις του Γυμνασίου η διδασκαλία της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας ελαττώθηκε κατά μία ώρα. Στο Λύκειο ο περιορισμός των Αρχαίων Ελληνικών και των Λατινικών είναι επίσης επιζήμιος για το γλωσσικό και πολιτιστικό υπόβαθρο των Ελλήνων μαθητών. Ιδιαιτέρως, στην Πρώτη και Δευτέρα Τάξη η διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών ελαττώθηκε κατά τρεις ώρες (μία ώρα στην Πρώτη και δύο ώρες στην Δευτέρα Τάξη), ενώ η διδασκαλία των Λατινικών καταργήθηκε στην Δευτέρα και περιορίστηκε στην Τρίτη Τάξη μόνον για τους υποψηφίους των Ανθρωπιστικών Σπουδών στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Παρομοίως, η κατάργηση του Επιταφίου λόγου του Περικλέους στην Τρίτη Τάξη του Λυκείου στερεί από τους μαθητές την γνωριμία με τις αξίες αυτού του μοναδικού κειμένου.
Γ. Κατά το τρέχον έτος πληροφορούμεθα ότι επαπειλείται μία περισσότερο ριζική υποβάθμιση των Κλασσικών Σπουδών, δεδομένου ότι ο επικεφαλής της Επιτροπής για τον Διάλογο στην Εκπαίδευση έχει προτείνει την κατάργηση της διδασκαλίας των αρχαίων ελληνικών κειμένων από το πρωτότυπο στο Γυμνάσιο και τον περιορισμό της στο Λύκειο μόνον για όσους επιθυμούν να ακολουθήσουν Ανθρωπιστικές Σπουδές στην Ανωτάτη Εκπαίδευση».
Κυρίες, Κύριοι,
Προσυπογράφω και εγώ όλα τα ανωτέρω. Επιπλέον, τονίζω τα εξής:
Το διδακτορικό μου στην Σορβόννη ήταν «η Διδακτική των Αρχαίων Ελληνικών, Ψυχολογική προσέγγιση».
Ερχόμενος στην Ελλάδα αντιμετώπισα, τα εξής:
Μετά τα δήθεν συγχαρητήρια, αντιμετώπισα την μανία μερικών κύκλων – ακόμα και δήθεν συντηρητικών – επειδή αυτοί ενώ φαινόντουσαν, – ότι δήθεν -, προωθούσαν τα Αρχαία Ελληνικά, στην ουσία, προωθούσαν την διδασκαλία των Αρχαίων από μετάφραση ή το χειρότερο να διδάξει το μάθημα « ο ανιψιός τους»! Και για να βάλουνε τον «ανιψιό τους» στο Πανεπιστήμιο, πρέπει να εκδιώξουμε τον ειδικό, να πούμε την πάπια ψάρι, με κάθε τρόπο, να τον συκοφαντήσουμε τον ειδικό εκ των προτέρων, να στήσουμε σκευωρίες εναντίον του, να μετακυλήσουμε ευθύνες, ακόμα και με ανήθικο τρόπο ή να τον βγάλουμε «γραφικό» ή δήθεν «ανόητο». Έτσι, οι νεότεροι φοιτητές κατά την άποψή μας, στερούνται σωστής διδασκαλίας του μαθήματος «Διδακτική των Κλασσικών Γλωσσών» και αυτό φαίνεται και στον διαγωνισμό ΑΣΕΠ, αλλά και στην σχολική τάξη. Κάθε χρόνο και χειρότερα, λένε όλοι. Ευχαριστώ όσους στηρίξουν την αίτησή μου για μετάταξη στην Φιλοσοφική Σχολή ως ΕΔΙΠ. Πρόσφατα επίσης, έκανα αίτηση για να πάρω εκπαιδευτική άδεια για μεταδιδακτορική έρευνα σε Πανεπιστήμιο της Γαλλίας στο θέμα: «Η διδασκαλία των Κλασσικών γλωσσών στην Ελλάδα και Γαλλία». Η προφορική απάντηση είναι, ότι δεν προβλέπεται από τον πρόσφατο νόμο, ενώ «κώφευαν» στην αναφορά μου, για το τί απέγιναν τα εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, για δήθεν έρευνες!
Οπότε, δικαίως κανείς μπορεί να στηρίξει το «εξ’ οικείων τα βέλη»!
Με τιμή
Αθήνα 14-9-2016
Κουτσούκος Αναστάσιος
Διδάκτωρ Πανεπιστημίου Σορβόννης
Μεταδιδακτορικός ερευνητής στο Πανεπιστήμιο της Rouen Γαλλίας
Κολοκοτρώνη 7 Πεύκη 15121 Αθήνα Τηλ. 6980203968
Υ.Γ Κατατέθηκε στο γραφείο του Υπουργού κ. Φίλη Νίκου με αρτ. Πρωτ. 150487/15-9-2016