Το εργοστάσιο της Columbia μονάδα παραγωγής δίσκων στον Περισσό, στα 60 χρόνια λειτουργίας του συνέβαλε στην ανάπτυξη της παραγωγής και την διάδοση της Ελληνικής μουσικής δισκογραφίας.
Ηταν η πρώτη αίθουσα φωνοληψίας στην Ελλάδα και η μοναδική για πολλά χρόνια. Κατασκευάσθηκε το 1928, μετά από σχετική κίνηση της βρετανικής Columbia. Ο πρώτος δίσκος εκδόθηκε στις 20 Δεκεμβρίου του 1930! Ακόμα όμως δεν υπήρχε studio ηχογράφησης, κάτι που εκείνο το καιρό γινόταν σε αίθουσες ξενοδοχείων!
Το πρώτο studio δημιουργήθηκε το 1935 και ανακαινίσθηκε κατά τη δεκαετία του ’60 οπότε και μετονομάσθηκε σε Studio III.
Την περίοδο του Β΄’ Παγκοσμίου Πολέμου (1933), το εργοστάσιο χρησιμοποιήθηκε ως συνεργείο επισκευής αρμάτων μάχης.Μετά το πόλεμο η Columbia λείτουρησε ξανά ως εργοστάσιο παραγωγής δίσκων και διέκοψε την λειτουργία το 1991, όταν το βινύλιο έδινε πλέον τη θέση του στο ψηφιακό cd.
Όλα τα αριστουργήματα της Ελληνικής μουσικής γράφτηκαν στην Columbia που ήταν μάλιστα το μοναδικό εργοστάσιο που υπήρχε στα Βαλκάνια, και ένα από τα επτά που υπάρχουν σ’ όλο τον κόσμο.
Το σύνολο των Ελλήνων δημιουργών, συνθετών και στιχουργών , πότισαν με αθάνατες νότες και μουσική τους τοίχους και τα μηχανήματα του εργοστασίου.
Είναι ένα καθαγιασμένο μέρος και θα πρέπει να διασωθεί, έχει ιδιαίτερη ουσιαστική συμβολή και συναισθηματική αξία για την ιστορία της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.
Στην Columbia ηχογραφήθηκαν πάνω από 200.000 δίσκοι. Η παραγωγή τους έγινε από την εταιρεία Columbia, His Masters Voice, μετέπειτα Columbia – EMI, αλά και τις ανταγωνίστριες Odeon Parlophone, μετέπειτα Μίνως Μάτσας &Υιός.
Σ΄ αυτόν τον χώρο δημιουργήθηκαν όλοι σχεδόν οι Έλληνες καλλιτέχνες. Πολλοί δημιουργοί έχουν τοποθετηθεί δημόσια στο να δημιουργηθεί ένα δημόσιο μουσείο της Ελληνικής Μουσικής και δισκογραφίας στο χώρο της Columbia. Και αυτοί που δεν τοποθετήθηκαν να υποθέσουμε ότι συμφωνούν με την παράδοση της πολιτιστικής κληρονομιάς με στόχο τον πολιτισμό.
Γιατί όμως το Υπουργείο πολιτισμού δεν προχώρησε στην απόκτηση του χώρου της Columbia και την δημιουργία του δημόσιου μουσείου;;
Την ευθύνη έχει και ο δήμος Αθηναίων, φαίνεται πως δεν επιθυμούν την δημιουργία ενός τέτοιου μουσείου του πολιτισμού μας.
Οι κάτοικοι της περιοχής καθώς και οι δημιουργοί – μουσικοί αγωνίζονται να διασωθεί ο χώρος του εργοστασίου και να γίνει δημόσιο μουσείο της Ελληνικής μουσικής και της δισκογραφίας.
Όλη αυτή η προσπάθεια είχε ως αποτέλεσμα να χαρακτηριστούν το κτίριο Α και η κεντρική πύλη του εργοστασίου διατηρητέα. Όμως πρέπει ο χώρος του εργοστασίου στο σύνολο του να γίνει πολυπολιτισμικός, με δημόσιο μουσείο Ελληνικής μουσικής ανοιχτό για τους πολίτες, μακριά από την εμπορευματοποίηση.
Η Επιτροπή Πρωτοβουλίας για τη διάσωση και αξιοποίηση του εργοστασίου της Columbia θεωρεί τον ιερό χώρο του εργοστασίου Columbia ως την πολιτιστικής μας ταυτότητας¨ και διεκδικεί να γίνει “Δημόσιο μουσείο της Ελληνικής Μουσικής και δισκογραφίας .
Ένα μουσείο με όλο το αρχείο της Ελληνικής δισκογραφίας, εξώφυλλα, ετικέτες, φωτογραφικό υλικό και μηχανήματα ηχογράφησης, βιβλιοθήκες, κέντρο τεκμηρίωσης, χώρος συναυλιών εκδηλώσεων, στούντιο για νέους δημιουργούς, συνδεδεμένα με χώρους πρασίνου και αναψυχής . Δηλαδή διεκδικεί ένα μουσείο “ζωντανό” και όχι μόνο έκθεσης του παρελθόντος.
Το αντίστοιχο εργοστάσιο στο Παρίσι έχει γίνει Μουσικό χωριό.
Η Columbia αποτελεί σημείο αναφοράς στην νεότερη ιστορία και πολιτισμό της Ελλάδος.