Ο δημοσιογράφος, νομικός, εκπρόσωπος της ΑΕΠΙ, και υποψήφιος βουλευτής της ΝΔ στις εκλογές το 2004 Κωνσταντίνος Γκιουλέκας, στην εκπομπή “Ελληνικό Φαινόμενο” με τον Νίκο Βάνη, μιλά για τα πνευματικά δικαιώματα και την πειρατεία.
Γεια σου Κώστα, σ΄ ευχαριστώ που δέχθηκες να είσαι σήμερα μαζί μας, γιατί γνωρίζω ότι αυτήν την εποχή τρέχεις λόγω των εκλογών.
Κωνσταντίνος Γκιουλέκας: Καλησπέρα Νίκο σε σένα και στους ακροατές σου (fm 98,7)
Εγώ άρχισα να τρέχω από την επόμενη της εκλογής μου ως βουλευτής στις εκλογές του Απριλίου του 2000, και εάν μετά από 8 μήνες έχασα την έδρα μου, εγώ δεν σταμάτησα να τρέχω, διότι πιστεύω ότι πολιτική δεν γίνεται από τα γραφεία.
Θα πρέπει να είσαι μέσα στον κόσμο, να μιλάς μαζί του για τα προβλήματα, για να μαθαίνεις από κοντά, τι συμβαίνει, για να μπορείς να φανείς χρήσιμος, ή αλλιώς πολιτική όπως κάνουν κάποιοι από τα κλειστά γραφεία, δεν γίνεται. Νίκο είναι ξεκάθαρα τα πράγματα, μπορεί να έχασα την εκλογική μου έδρα, συνεχίζω όμως τον αγώνα μου.
Ν. Βάνης: Είσαι άνθρωπος αγαπητός στον κόσμο της πόλης μας, μαχόμενος δικηγόρος, και εξαίρετος συνάδελφος.
Κ. Γκιουλέκας: Νίκο πάτα προσπαθώ, και σ΄ ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια.
Ν. Βάνης: Κώστα να έλθουμε λίγο στο θέμα, πνευματικά δικαιώματα, και να σχολιάσουμε αυτό που προέκυψε πρόσφατα με την διαμάχη του συνθέτη Γιάννη Γλέζου με τον Αντώνη Ρέμο και την εταιρεία SONY. Έχει το δικαίωμα ο καλλιτέχνης και η εταιρεία χωρίς την έγκριση του συνθέτη να συμπεριλάβει κάποιο κομμάτι του στο CD;;;
Κ. Γκιουλέκας: Είναι αποκλειστικό δικαίωμα του πνευματικού δημιουργού, και όταν μιλάμε για πνευματικό δημιουργό εννοούμε τον συνθέτη και τον στιχουργό. Ο τραγουδιστής είναι ο εκτελεστής, ο ερμηνευτής.
Πνευματικός δημιουργός είναι αυτός που παράγει προϊόντα από το πνεύμα του, από την δουλειά του, την πνευματική, είναι ο συνθέτης και ο στιχουργός. Αυτός λοιπόν σύμφωνα με τον νόμο 2121 του ΄93 έχει το απόλυτο δικαίωμα να καθορίζει όπως θέλει το προϊόν του, να χρησιμοποιηθεί.
Αν λοιπόν αυτός επιτρέπει και δώσει την έγγραφη άδεια του μπορεί οποιαδήποτε δισκογραφική εταιρεία να συμπεριλάβει την σύνθεση του, ή τον στίχο του σε ένα CD, και ένας τραγουδιστής να το ερμηνεύσει. Αν δεν έχει δώσει την άδεια του ο πνευματικός δημιουργός, απαγορεύεται στον οποιονδήποτε να το χρησιμοποιήσει, αυτό είναι ξεκάθαρο από την νομολογία.
Για να μας καταλάβει ο κόσμος καλύτερα, ας δώσουμε ένα παράδειγμα. Αν έχει κάποιος ένα κατάστημα, και μπω εγώ μέσα και χωρίς την συμφωνεί ο ιδιοκτήτης, πάρω αυτό που θέλω, πουλάει το κατάστημα παπούτσια, παίρνω ένα ζευγάρι, και φεύγω χωρίς να πληρώσω, αυτό απαγορεύεται.
Επειδή λοιπόν το θέμα είναι ξεκάθαρο για την περίπτωση που παρακολουθήσαμε από τις εφημερίδες, και τα μέσα ενημέρωσης, ο συνθέτης έχει το δικαίωμα, το τραγούδι του να αρνηθεί, να το εκτελέσει ο Χ τραγουδιστής, για τους δικούς του λόγους.
Ν. Βάνης: Επίσης θέλω να μου πεις εάν έχει το δικαίωμα ο τραγουδιστής το συγκεκριμένο τραγούδι να το ερμηνεύει σε νυχτερινά κέντρα, ή σε συναυλίες.
Κ. Γκιουλέκας: Εδώ πάλι μπαίνει το θέμα της άδειας. Πρέπει να είναι εφοδιασμένοι με τις έγγραφες άδειες του οργανισμού συλλογικής διαχείρισης των πνευματικών δημιουργών, δηλαδή της ΑΕΠΙ.
Πρέπει τα νυχτερινά κέντρα, όπου οι τραγουδιστές ερμηνεύουν διάφορα τραγούδια, να έχουν την άδεια. Στην περίπτωση που έχουν άδεια βεβαίως ο οποιοσδήποτε τραγουδιστής μπορεί να ερμηνεύσει οποιοδήποτε τραγούδι συνθέτη, ή στιχουργού που είναι μέλος της ΑΕΠΙ. Εάν δεν υπάρχει αυτή η άδεια τότε έχουμε κλοπή πνευματικής ιδιοκτησίας, και λέγεται κλοπή γιατί περί αυτής πρόκειται.
Κλοπή δεν είναι μόνο ένα αντικείμενο υλικό που έχει υπόσταση και όγκο, δηλαδή χρυσαφικά, παπούτσια, αλλά μπορεί κάποιος να κλέψει ηλεκτρικό ρεύμα από την κολόνα της ΔΕΗ και να το συνδέσει στο σπίτι του, για να έχει ρεύμα. Αυτός λοιπόν κατηγορείται και κάθεται στο εδώλιο για κλοπή ηλεκτρικού ρεύματος.
Το ίδιο πράγμα ισχύει αν κάποιος χρησιμοποιεί το προϊόν του πνευματικού δημιουργού δεν ένα κέντρο διασκέδασης, χωρίς να έχει την άδεια των πνευματικών δημιουργών, ότι επιτρέπεται στο κατάστημα του να εκτελούνται δημόσια και να παρουσιάζονται στο κοινό μουσικές συνθέσεις. Τότε ο οποιοσδήποτε επιχειρηματίας απαγορεύεται να το κάνει και υπεύθυνος θα είναι ο ίδιος.
Ν. Βάνης: Άκουσα Κώστα τον κύριο Γλέζο να λέει ότι θα κάνει ασφαλιστικά μέτρα, με τα οποία θα απαγορεύει στον συγκεκριμένο τραγουδιστή να ερμηνεύει το τραγούδι του.
Κ. Γκιουλέκας: Έχει το δικαίωμα να καταφύγει στην δικαιοσύνη με διάφορους νομικούς τρόπους, που προβλέπει ο συγκεκριμένος νόμος ο οποίος ρυθμίζει τα της πνευματικής ιδιοκτησίας, αλλά και γενικότερα η δικονομία.
Δηλαδή μπορεί να κάνει ένας συνθέτης, ή ένας στιχουργός για να προστατεύσει το έργο του. Είτε πρώτον να υποβάλλει μήνυση εναντίον αυτού που κλέβει το πνευματικό του δημιούργημα και ισχυρίζεται ότι το κλέβει με την έννοια ότι από την στιγμή που δεν έχει την άδεια του, είναι αυτό σας εξήγησα προηγουμένως. Έτσι το χαρακτηρίζει ο νόμος.
Δεύτερον μπορεί να κάνει ασφαλιστικά μέτρα και να ζητήσει να απαγορευτεί το τραγούδι του, να συμπεριληφθεί σε κάποιο CD, χωρίς την άδεια του. Εδώ όμως προκύπτει το εξής: Επειδή δεν μπορεί ο κάθε συνθέτης να γυρίζει σε όλη την Ελλάδα, για να βλέπει τους χώρους που παίζουν μουσική, καφετερίες, μπαράκια, εστιατόρια, νυχτερινά κέντρα, εάν παίζονται τα δικά του τραγούδια, γι΄ αυτόν τον λόγο οι πνευματικοί δημιουργοί, συνθέτες, στιχουργοί, έχουν εκχωρήσει τα δικαιώματα τους στην ΑΕΠΙ.
Η ΑΕΠΙ είναι ένας παλιός οργανισμός από το 1930, την διαχείριση όμως την έχουν οι ίδιοι οι δημιουργοί. Ο Γιώργος Μουζάκης ο γνωστός συνθέτης είναι ο πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου του οργανισμού της ΑΕΠΙ με δικούς της ανθρώπους ανά την Ελλάδα, που ελέγχουν τα καταστήματα που παίζουν μουσική.
Αν λοιπόν η δισκογραφική εταιρεία έχει λάβει την άδεια της ΑΕΠΙ, τότε σ΄ αυτήν την περίπτωση ο συνθέτης δεν μπορεί να κάνει κάτι εναντίον της εταιρείας, γιατί την άδεια την έδωσε ο οργανισμός στον οποίον ανήκει.
Ν. Βάνης: Κώστα θέλω να σου θέσω και το εξής ερώτημα. Έχει το δικαίωμα ένας συνθέτης να βάλλει τον ίδιο τίτλο τραγουδιού, με κάποιον άλλον, την στιγμή που αυτός ο τίτλος έχει κατοχυρωθεί στην Εθνική βιβλιοθήκη από τον δημιουργό του;;
Κ. Γκιουλέκας: Από την στιγμή που ένα τραγούδι έχει τον τίτλο του, από εκεί και πέρα ο κάθε τίτλος απαγορεύεται να χρησιμοποιείται για ένα άλλο τραγούδι. Γιατί θα γίνεται σύγχυση στο κοινό.
Μπορεί κάποιος να πάει σε ένα δισκοπωλείο να ζητήσει το συγκεκριμένο τραγούδι του πρώτου συνθέτη, που ίσως είναι επιτυχία, να γίνει μπέρδεμα, και να αγοράσει το CD του δευτέρου συνθέτη που ενδεχομένως δεν είναι επιτυχία.
Ν. Βάνης: Θέλω να μας πεις την γνώμη σου για την πειρατεία των CD, που τον τελευταίο καιρό βλέπουμε ότι έχει λάβει τεράστιες διαστάσεις. Πολλοί έγχρωμοι καθημερινώς γυρνούν σε όλες τις καφετερίες και πουλούν πειρατικά CD
Κ. Γκιουλέκας: Ο κόσμος Νίκο μου θα πρέπει να προσέχει, γιατί τα περισσότερα απ΄ αυτά τα προϊόντα που παρέχονται φτηνότερα, είναι κακογραμμένα, ή πολλές φορές και τελείως άδεια. Οι περισσότεροι απ΄ αυτούς είναι απατεώνες, και πουλούν άδεια CD που κοστίζουν 200 δραχμές.
Γιατί δεν μπορεί κάποιος αυτήν την στιγμή που είναι σε καφετερία να πάρει ένα τέτοιο CD και να το ακούσει. Ο κόσμος πρέπει να προσέχει γιατί αυτά είναι προϊόντα χαμηλής ποιότητας.
Αυτοί οι άνθρωποι τα CD τα προμηθεύονται από παράνομα εργοστάσια, είτε στην Ελλάδα, είτε στην Βουλγαρία. Αυτά λοιπόν τα CD τα φέρνουν στην Ελλάδα τα κοπιάρουν όχι με την εγγύηση της ποιότητας που η κάθε εταιρεία από την πλευρά της κάνει. Οι εταιρείες δεν θέλουν να δυσφημίσουν το όνομα τους, γι΄ αυτό φροντίζουν τα προϊόντα να είναι ποιοτικά.
Να πούμε επίσης ότι αυτοί οι άνθρωποι επιφέρουν τεράστια ζημιά στην Εθνική οικονομία, γιατί δεν υπόκεινται σε κανενός φορολογία. Έχουν κάνει πολλά χρήματα και δεν πληρώνουν και τίποτα.
Ν. Βάνης: Κώστα θα ήθελα να σ΄ ευχαριστήσω για όλα όσα μας είπες. Θα είσαι ξανά υποψήφιος στις επόμενες εκλογές;;
Κ. Γκιουλέκας: Και εγώ σ΄ ευχαριστώ Νίκο μου. Όσον δε αφορά το εάν θα είμαι υποψήφιος στην επόμενες εκλογές, σου λέω ναι. Έχω την εντολή των Θεσσαλονικέων, όλων αυτών που με ψήφισαν στις προηγούμενες εκλογές.
Τιμώ αυτήν την εντολή, γιατί είναι τεράστια η τιμή που μου έκαναν και δεν θα τους απογοητεύσω. Εγώ παραμένω στις επάλξεις, παραμένω πολιτικός ζωντανός, τρέχω αγωνίζομαι, παλεύω για τα προβλήματα του κόσμου.