Η κυβέρνηση ξεσκονίζει τη βιτρίνα και βάζει το πρόβλημα κάτω από το χαλί. Ρυθμίσεις ανάσα για εμπορία-διυλιστήρια
Την επόμενη μεγάλη βόμβα ετοιμάζει με συντονισμένες κινήσεις και πρωτοφανή ενδοτικότητα η κυβέρνηση στον κλάδο των πετρελαιοειδών, ενώ εγκαταλείπει τις προσπάθειες για πάταξη της λαθρεμπορίας και αύξηση των δημοσίων εσόδων.
Το επικαιροποιημένο Μνημόνιο επιμένει σε πολιτικές και μέτρα ασπιρίνες απένατι στον καρκίνο που βασανίζει χρόνια τον κλάδο και ο οποίος έχει διαρκείς μεταστάσεις.
Το επικαιροποιημένο Μνημόνιο προβλέπει, μεταξύ άλλων, χαλάρωση των κεφαλαικών απαιτήσεων για τις εταιρίες εμπορίας και πλήρη απελευθλερωση των διυλιστηρίων από την υποχρέωση τήρησης αποθεμάτων.
Από τις ρυθμίσεις προκύπτει ότι η κυβέρνηση ενέδωσε στις απαιτήσεις των εφοπλιστών και δεν επέβαλε νέα ηλεκτρονικά συστήματα στη φορτοεκφόρτωση καυσίμων στα διυλιστήρια και τις αποθήκες, επιτρέποντας τη συνέχιση καταγεγραμμένων πρακτικών νοθείας και λαθραίμπορίας.
¨Ετσι υπάλληλοι του τελωνείου, ναυτιλιακοί πράκτορες και πληρώματα διαπλέκονται σε ολόκληρη τη διαδικασία, η οποία αποτελεί θύλακα ανομίας και αποσταθεροποίησης της αγοράς.
Στο απυρόβλητο παραμένει και ο τρόπος ελέγχου και συμψηφισμού φόρων στο ναυτιλιακό και αεροπορικό καύσιμο, αγορές που καταγράφονται ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα παραβατικότητας.
Η κυβέρνηση επιλέγει να ασχοληθεί “με όσα βλέπει η πεθερά” που στην προκειμένη περίπτωση είναι η τρόικα, προσπαθώντας να κάνει ένα ξεσκόνισμα στη βιτρίνα της αγοράς που είναι τα παρακμάζοντα πρατήρια και ένα “γυάλισμα” στις εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών που επίσης βρίσκονται με την πλάτη στον τοίχο. Όσον αφορά τα διυλιστήρια οι δράσεις είναι προσεκτικά περιορισμένες και μονομερείς.
Στο επικαιροποιημένο Μνημόνιο για τη χονδρική αγορά καυσίμων προβλέπεται η υποχρεωτική εφαρμογή συστημάτων εισροών-εκροών στα διυλιστήρια και τις εταιρίες εμπορίας (εφαρμογή από τον Ιούνιο 2013), η προς τα κάτω αναθεώρηση των ελάχιστων κεφαλαιουχικών απαιτήσεων για τις εταιρείες, η υποχρεωτική αναγραφή στα συμβόλαια πώλησης καυσίμων των εκπτώσεων κ.λπ, άρση των περιορισμών για τα αποθέματα κ.λπ.
Ετσι όμως συντηρείται ένα καθεστώς ασάφειας και συγκάλυψης στον κλάδο, με το πρόβλημα να μετατίθεται χωρίς να δημιουργούνται οι προϋποθέσεις επίλυσης, ενώ στην πρατματικότητα καλλιεργουνται οι συνθήκες για μεγάλα και ηχηρά κανόνια στον χώρο.
Πληροφορίες του Sofokleousin.gr αναφέρουν ότι μεγάλες εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών αναζητούσαν επί μακρόν αγοραστές και αφού δεν κατάφεραν να βρουν στράφηκαν σε λογιστική αντιμετώπιση των προβλημάτων, τα οποία παραμένουν κρυμένα κάτω από παγιοποιήσεις στοιχείων με την αγαστή συνεργασία εταιριών αξιολόγησης, ελεγκτικές και τράπεζες.
Διυλιστήρια-αποθέματα
Η μείωση των κεφαλαιακών απαιτήσεων για τις εταιρίες πετρελαιοειδών αναμένεται να δώσει ανάσα σε μεγάλες επιχειρήσεις του χώρου που είχαν βρεθεί με την πλάτη στον τοίχο. Ετσι επιτυγχάνεται η ανακοπή του κύμματος συρρίκνωσης, ενώ βοηθούν και τους ιδιοκτήτες τους να μην αναζητήσουν πρόσθετη ρευστότητα.
Όπερ σημαίνει ότι ενώ καταργούνται οι απαιτήσεις τήρησης αποθεμάτων δεν έχει δημιουργηθεί ο αντίστοιχος κρατικός φορέας που θα είναι υπεύθυνος για τα αποθέματα, καθώς για τη σύστασή του απαιτούνταν περί τα €5-8 δισ. τα οποία δεν θέλει να διαθέσει η κυβέρνηση.
Η απόφαση όμως εγκυμωνεί κινδύνους, καθιστά τη χώρα ευάλωτη σε πολλά επίπεδα και στερεί από την κυβέρνηση τη δυνατότητα παρέμβασης στην αγορά.
Bunkering
Ο χώρος της εμπορίας ναυτιλιακού καυσίμου είναι και παραμένει -όπως αναφέρουν οι γνωρίζοντες- το βασίλειο της ανομίας, η πάταξη του οποιου απαιτεί καίριες και μεγάλο πολιτικό κόστος παρεμβάσεις. Πρόκειται για την αγορά που εφοπλιστές και εταιρίες έχουν πλήρη εικόνα και γνώση της κάθε σπιθαμής, ενώ οι φορολογικές και ελεγκτικές αρχές προπαθούν με πυξίδες και αστρολάβους να βρουν το δρόμο τους.
Σύμφωνα με έγκυρες πηγές το μεγαλύτερο μέρος των κεφαλαίων για τις ναυτιλιακές και πετρελαϊκές εταιρίες κινείται και “ξεπλένεται” μέσω των δραστηριοτήτων bunkering.
Στη Λιανική, καταργείται η δυνατότητα επιβολής ελάχιστης τιμής στην πώληση καυσίμων στους καταναλωτές, επιβάλλεται αναγραφή τιμής και ποσότητας σε όλες τις αποδείξεις που εκδίδουν τα πρατήρια και η ολοκλήρωση της εγκατάστασης του συστήματος εισροών-εκροών στα πρατήρια.
Ετσι αυξάνεται το βάθος της αγοράς και η επικινδυνότητα καθώς σε πολλές περιπτώσεις οξυμένου ανταγωνισμού πρατήρια και εταιρίες ή μόνο τα πρατήρια μπορεί να πουλούν σε τιμές κάτω του κόστους, πράγμα που θα δημιουργήσει πρόβλημα στο ηλεκτρονικό σύστημα εισροών εκροών και θα δημιουργήσει ανοίγματα που θα είναι αδύνατο να υπολογιστούν ή να προβλεφθούν.
sofokleousin