Κυριακή, 20 Απριλίου, 2025
ΑρχικήΒιογραφικάΤι ήθελε να...

Τι ήθελε να πει ο ποιητής ;;;

Ηλίας Πετρόπουλος- Ένας Κόσμος Υπόγειος(1)Από το Παρίσι όπου ζούσε αυτοεξόριστος μέχρι το θάνατο του ο έλληνας ποιητής,λαογράφος και συγγραφέας Ηλίας Πετρόπουλος, σε συνέντευξη του το 1992 στο περιοδικό των Σκοπίων με κύριο θέμα το ζήτημα της Μακεδονίας.

Μεταξύ πολλών άλλων, είπε: «Είμαι άθεος. Σιχαίνομαι τους παπάδες…

Η μεγάλη λαϊκή συγκέντρωση της Θεσσαλονίκης (η οργανωμένη από ΟΛΑ τα κόμματα!!!) ήταν μια σχιζοφρενική και επικίνδυνη εκδήλωση…

Η μάφια των πουλημένων καθηγητών των πανεπιστημίων έπραξε το παν για να αποδείξει την “ελληνικότητα” της Μακεδονίας, ενώ συχνά οι καθηγητές δεν είναι σε θέση να αποδείξουν την “ελληνικότητα” του εαυτού τους…

Αυτό ισχύει για τον Καραμαλή που μιλάει απαίσια την γλώσσα μας (νομίζω ότι η μάνα του μίλαγε βουργάρικα και ο πατέρας του τούρκικα), για τον αρχαιολόγο Μανόλη Ανδρονίκογλου (ή κάπως έτσι…) και για όλους τους όψιμους “έλληνες”, που, από κόμπλεξ μειονεξίας, παριστάνουν τους σούπερ-πατριώτες….

Ο Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας Κωνσταντίνος Καραμανλής από την αρχή αυτού του έτους γράφει επιστολές προς τους ευρωπαίους εταίρους του για να στρέψει την προσοχή τους προς το ζήτημα της Μακεδονίας, όπου και ο ίδιος έχει γεννηθεί. Η Ευρώπη θα τον ακούσει ή όχι; Στην Ευρώπη δεν μετράει η υπογραφή του Καραμαλή. Η Ευρώπη περνάει μιαν οδυνηρή μεταβατική περίοδο, όπου, αναγκαστικώς, έχει εμπλακεί και το βαλκανικό πρόβλημα…..

Οι νεοέλληνες φρονούν πως είναι κληρονόμοι της αρχαίας Ελλάδας και του Βυζαντίου και ότι μπορούν να διεκδικούν μονοπωλιακώς την λέξη “Μακεδονία”…

Επίσης, οι νεοέλληνες επιμένουν να ονομάζουν την Ισταμπούλ: ‘Κωνσταντινούπολη’….

Οι συμπατριώτες μου θα αναγκαστούν να πιούν πολλά πικρά ποτήρια…»

Ο Ηλίας Πετρόπουλος

γεννήθηκε στην Αθήνα το 1928, σπούδασε νομικά στο Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης και εγκαταστάθηκε στο Παρίσι το 1973. Πνεύμα ανήσυχο και ερευνητικό, πολέμιος των ακαδημαϊκών και του κατεστημένου, έγινε γνωστός στο πλατύ κοινό με το βιβλίο του “Το εγχειρίδιο του καλού κλέφτη “που εκδόθηκε στην Αθήνα το 1979 από τον εκδοτικό οίκο Νεφέλη ενώ αναμφισβήτητη είναι και η αξία της πρώτης ρεμπετολογικής μελέτης στην Ελλάδα που ακόμα και σήμερα αποτελεί σημείο αναφοράς για τη μελέτη του ρεμπέτικου, τα Ρεμπέτικα τραγούδια (Αθήνα 1968), τα οποία εκδόθηκαν πολλάκις έκτοτε, με αρκετές προσθήκες και βελτιώσεις.

Άλλα του έργα είναι τα Καλιαρντά (Αθήνα 1971), Kiosque grec, La Voiture grecque, Cages d’oiseaux, Moments en Grèce (Το ελληνικό περίπτερο, Αυτοκίνητο, Κλουβιά πουλιών και Στιγμές στην Ελλάδα) που εκδόθηκαν στο Παρίσι το 1976 καθώς και Ο τούρκικος καφές εν Ελλάδι (Αθήνα 1979),

Το μπουρδέλο (Αθήνα 1980), Θεσσαλονίκη: η μνήμη μιας πόλης (Παρίσι 1982), Πτώματα, πτώματα, πτώματα (Αθήνα 1988), Ο μύσταξ (Αθήνα 1989), Ρεμπετολογία (Αθήνα 1990) και το τελευταίο βιβλίο εμπνευσμένο από τη μόδα του στρίνγκ, πιστό στο στυλ Πετρόπουλου, Ο κουραδοκόφτης. Ανάμεσα στα έργα του, είναι ακόμα το πασίγνωστο Το άγιο χασισάκι, Υπόκοσμος και Καραγκιόζης, Ιστορία της Καπότας, Καπανταήδες και μαχαιροβγάλτες, καθώς και το τελευταίο του που κυκλοφόρησε το 2003, οι Παροιμίες του υπόκοσμου.

Ο Ηλίας Πετρόπουλος έγραψε μονογραφίες για τους ζωγράφους Μοσχίδη, Πεντζίκη, Τέτση, Σικελιώτη και τους γελοιογράφους Μποστ και Καναβάκη. Το 1966 εξέδωσε το βιβλίο του Ελύτης, Μόραλης, Τσαρούχης. Τα τρία ποιητικά έργα του Πετρόπουλου ακολουθούν την ίδια οπτική που διαφαίνεται σε όλο του το έργο.

Το τελευταίο βιβλίο ήταν το Ποτέ και τίποτα και εκδόθηκε στην Αθήνα το 1993.

Ο Πετρόπουλος λογοκρίθηκε και καταδικάστηκε τέσσερις φορές από τα ελληνικά δικαστήρια για τον αναρχικό χαρακτήρα των γραπτών του. Για το βιβλίο του Τα ρεμπέτικα τραγούδια, που δεν έφερε σφραγίδα λογοκρισίας, η χούντα τον καταδίκασε σε πεντάμηνη φυλάκιση το 1968, όπως και για τα Καλιαρντά το 1972 και για το κείμενό του Σώμα, που δημοσίευσε στο περιοδικό Τραμ.

Το 1972 διεκδίκησε και πέτυχε να αποκτήσει αστυνομική ταυτότητα η οποία ανέγραφε στο θρήσκευμα «άθεος». Μέχρι το 1998 —δηλαδή για πάνω από 25 χρόνια και μέχρι τα 70 του— εκκρεμούσε εναντίον του καταδίκη σε φυλάκιση για προσβολή της θρησκείας. Κουρασμένος από το κυνηγητό και απογοητευμένος, μετακόμισε στο Παρίσι το 1975, από όπου συνέχισε ασταμάτητα να γράφει βιβλία για την Ελλάδα.

Στα 40 χρόνια της συγγραφικής του δραστηριότητας, ο Ηλίας Πετρόπουλος, ο οποίος πέθανε στις 3 Σεπτεμβρίου 2003 στο Παρίσι, δημοσίευσε 80 βιβλία και πάνω από χίλια άρθρα. Kατά τον θάνατό του, ζήτησε να αποτεφρωθεί και οι στάχτες του να πεταχτούν στον υπόνομο.

Με βασικό άξονα ό,τι ο ίδιος αποκάλεσε «λαογραφία του άστεως», το έργο του καταγράφει δομές, θεσμούς, τρόπους έκφρασης και αντικείμενα της ελληνικής λαϊκής κουλτούρας. Το ανέκδοτο έργο του είναι τεράστιο, μέρος του οποίου είναι λεξικογραφικό.

Το «Υπο–Λεξικό», το «Λεξικό του πολιτικού λόγου», το «Ονοματολεξικό» και τα «Φλοράδικα» περιμένουν τη μεταθανάτια επιμέλεια και δημοσίευσή τους.

Το 2005 κυκλοφόρησε το ντοκυμαντέρ “Ηλίας Πετρόπουλος- Ένας κόσμος υπόγειος“, διάρκειας 61′, σκηνοθεσίας Καλλίοπης Λεγάκη, στο οποίο συντελεστές ήταν και ο ίδιος ο Πετρόπουλος λίγο πριν το θάνατό του.

Σύμφωνα με τη διαθήκη του συγγραφέα, το πτώμα του αποτεφρώθηκε και οι στάχτες του πετάχτηκαν στον υπόνομο του Παρισιού το 2003

πλήροφ: ελευθεροτυπία,.thermopila ,el.wikipedia,youtube

spot_img

Τώρα ζωντανά! Web Radio από το Ελληνικό Φαινόμενο!

 

 

Τελευταία νέα

Το Πάσχα και Ανάσταση στον Θαυματουργό Άγιο Νικόλαο στην περιοχή στην θέση του κτήμα “Κοντογιάννη.

Το Πάσχα Πασκαλιά και η Λαμπρή-Στο Άγιο Νικόλαο εκ των κατοίκων της περιοχής συρρέουν στον θαυματουργό Άγιο Νικόλαο για να Ανάψουν την λαμπάδα στο Άγιο Νικόλαο και να κάνουν το τάμα στην πανάγια και στον Ιησού Χριστού να λέμε...

Τα Εκατομμύρια πέφτουν Βροχή στους Ολιγάρχες!!!

Κονδύλια ύψους 8,2 εκατομμυρίων ευρώ αναμένεται να διαθέσει η κυβέρνηση στα κανάλια για διαφήμιση των μέτρων κατά της ακρίβειας. Σύμφωνα με ρεπορτάζ του datajournalists, ήδη 3,7 εκατ. ευρώ μοιράστηκαν για την 1η φάση στις 10 Μαρτίου, με απόφαση του...

Φ. Κρίστοφερ: ‘Εσωσε την ελληνική παρέλαση (Νέα Υόρκη)

Το ''ΚΑΛΑΜΙ'' σπάνια λέγει / γράφει τον καλό λόγο γιά παράγοντες (ή Οργανισμούς) Ομογένειας ΗΠΑ, επειδή ΔΕΝ πάμε καλά. Αλλά, όταν Ελληνοαμερικανοί αξίζουν το ''μπράβο'' εξαιτίας πράξεών τους και προσφοράς, αυτό πρέπει να λέγεται, δίκαια. Και οφείλουμε τώρα να το...

Το Μεγάλο Σάββατο το πρωί στολίζουν το ναό με κλαδιά δάφνης.

Το Μεγάλο Σάββατο το πρωί στολίζουν το ναό με κλαδιά δάφνης και γεμίζουν ένα πανέρι με δαφνόφυλλα. Ο ιερέας λέγοντας το «Ανάστα ο Θεός» σκορπά τα δαφνόφυλλα, ενώ οι πιστοί χτυπούν  τα  πόδια τους στο στασίδι, χτυπούν τις  καμπάνες, ...