Γραφειοκρατία και συμφέροντα έφαγαν επένδυση 23 εκατ. ευρώ
Πήγε βόλτες με τα υδροπλάνα του σχεδόν το μισό Υπουργικό Συμβούλιο της Νέας Δημοκρατίας! Υπουργοί, υφυπουργοί και γενικοί γραμματείς, όλοι μετά τις βόλτες σε νησιά και…
λίμνες δήλωναν έκπληκτοι για το σχέδιο και για την απόφασή τουστα τέλη του 2003- να φέρει τα υδροπλάνα στην Ελλάδα, ένα νέο μεταφορικό μέσο που ταιριάζει γάντι στη γεωμορφολογία της χώρας. Σήμερα, πέντε χρόνια μετά, ο εμπνευστής του σχεδίου με τα υδροπλάνα δηλώνει πλήρως απογοητευμένος από την πορεία της επένδυσής του και είναι έτοιμος να τα αποσύρει από τον «βούρκο της ελληνικής γραφειοκρατίας».
Το βουνό των εμποδίων, που κρατά πεισματικά τα υδροπλάνα μακριά από το Αιγαίο, μοιάζει αξεπέραστο, παρά το γεγονός ότι αρκετά κυβερνητικά στελέχη έχουν επανειλημμένως υπογραμμίσει ότι θέλουν να δουν τα υδροπλάνα στα νησιά της άγονης γραμμής και του υπόσχονταν κάθε βοήθεια!
Ο Ελληνοκαναδός επιχειρηματίας κ. Μιχ. Πατέλλης (γεννημένος στην Κάλυμνο), πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας υδροπλάνων ΑirSeaLines, προσπαθεί μάταια όλα αυτά τα χρόνια να καθιερώσει το συγκεκριμένο μεταφορικό μέσο στην πρώτη πατρίδα του.
«Εξακολουθούμε να αντιμετωπίζουμε πολλά προβλήματα, λόγω των αργών ρυθμών διεκπεραίωσης των υποθέσεων από τις δημόσιες υπηρεσίες, και πλέον ως επιχείρηση που έχει επενδύσει πάνω από 23 εκατ. ευρώ και απασχολεί πάνω από 70 άτομα προσωπικό, έχουμε φθάσει στα όρια», τονίζει ο κ. Πατέλλης. Θλιβερό παράδειγμα.
Η υπόθεση των υδροπλάνων «αποτελεί θλιβερό παράδειγμα για το πώς το ελληνικό κράτος αντιμετωπίζει σήμερα την επιχειρηματικότητα», λέει με πικρία ο κ. Πατέλλης και προσθέτει:
«Οι μεγαλόστομες υποσχέσεις για δήθεν διευκόλυνση των επενδύσεων στην Ελλάδα και πάταξη της γραφειοκρατίας δυστυχώς παραμένουν γράμμα κενό. Από το καλοκαίρι του 2004 μέχρι σήμερα, τα υδροπλάνα της εταιρείας μας παραμένουν “εξόριστα” στο Ιόνιο.
Σήμερα, πετούν μόνο τρία, συνδέοντας καθημερινά τα νησιά του Ιονίου με την Πάτρα, τα Ιωάννινα και το Πρίντεζι της Ιταλίας. Όμως, αυτό δεν αρκεί για να στηρίξει την ανάπτυξη ενός σοβαρού επιχειρηματικού πλάνου ύψους δεκάδων εκατ. δολαρίων».
Ιδανική περίπτωση.
Η Ελλάδα, λόγω της γεωμορφολογίας της και με την πληθώρα των νησιών που διαθέτει, θεωρείται από τους ειδικούς ιδανική για τη λειτουργία υδροπλάνων. Το εγχείρημα, όμως, να πετάξουν υδροπλάνα στη χώρα μας αποδείχτηκε επενδυτικός Γολγοθάς για τον κ. Πατέλλη και τους Καναδούς συνεταίρους του στην ΑirSeaLines.
Ειδικότερα, οι Καναδοί επενδυτές, που έχουν επενδύσει μέχρι τώρα 23 εκατ. ευρώ, έχουν μείνει έκπληκτοι με την ελληνική γραφειοκρατία, με τις «κόντρες» ανάμεσα σε συναρμόδιες δημόσιες υπηρεσίες, όπως είναι η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) και το Λιμενικό, αλλά και με τις μεγάλες καθυστερήσεις της κυβέρνησης να ολοκληρώσει το απαραίτητο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των υδροπλάνων στη χώρα μας.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ο νόμος πλαίσιο για τα υδροπλάνα (3333/05) προέβλεπε πως η ρύθμιση σημαντικών θεμάτων (π.χ. συχνότητες δρομολογίων, εκτέλεση πτήσεων τσάρτερ ή διακομιδής ασθενών) θα γινόταν με Προεδρικό Διάταγμα, το οποίο θα εκδιδόταν εντός έξι μηνών! Ωστόσο, έχουν περάσει τρία χρόνια και το Π.Δ. δεν έχει εκδοθεί ακόμα!
Το αποτέλεσμα είναι η εταιρεία να λειτουργεί βάσει μεταβατικών διατάξεων! «Στα λόγια η κυβέρνηση μας ενθάρρυνε, αλλά στην πράξη τα γραφειοκρατικά εμπόδια που συναντούμε είναι τεράστια, χωρίς κανείς να αναλαμβάνει πρωτοβουλία να ξεπεραστούν», λέει ο κ. Πατέλλης και συμπληρώνει:
«Θα μπορούσαν να μας πουν από την αρχή να μην προχωρήσουμε στην επένδυση. Δεν μπορεί, όμως, κάθε φορά που ξεπερνάμε κάποιο εμπόδιο να εμφανίζεται ξαφνικά ένα νέο».
Οριστικές αποφάσεις.
Ο ίδιος αναμένεται να ανακοινώσει τις οριστικές αποφάσεις της ΑirSeaLines για την τύχη των υδροπλάνων στην Ελλάδα μέσα στις αμέσως ερχόμενες ημέρες (με συνέντευξη Τύπου, που πιθανότατα θα δοθεί εντός της ερχόμενης εβδομάδας).
Πάντως, σε αντίθεση με την Ελλάδα, άλλες χώρες της Ε.Ε. κινήθηκαν ταχύτατα για να προσελκύσουν ανάλογες επενδύσεις. Η Μάλτα απέκτησε πλήρες νομοθετικό πλαίσιο λειτουργίας υδροπλάνων μέσα σε διάστημα μόλις έξι μηνών! «Κι επειδή αναγνώρισε ότι ο Καναδάς κατέχει την πιο πλήρη τεχνογνωσία για κάτι τέτοιο, υιοθέτησαν δικά του πρότυπα λειτουργίας υδροπλάνων, ενώ επιτρέπουν στα υδροπλάνα να πετούν ακόμα και με καναδικά χαρτιά (Αoc)», αναφέρουν στελέχη της εταιρείας στην Ελλάδα.
Ακτοπλόοι πίσω από το άβατο στον Φλοίσβο
Η ΑirSeaLines άρχισε τις πτήσεις της στην Ελλάδα τον Σεπτέμβριο του 2004 και μέχρι σήμερα έχει πραγματοποιήσει περίπου 18.500 πτήσεις, μεταφέροντας 180.000 επιβάτες.
Η εταιρεία έχει εξασφαλίσει μέχρι σήμερα άδειες και έχει δημιουργήσει 10 υδατοδρόμια (θαλάσσιους διαδρόμους για την απογείωση- προσγείωση των υδροπλάνων και λυόμενες εξέδρες- προβλήτες για την ασφαλή αποβίβαση- επιβίβαση των επιβατών) σε νησιά του Ιονίου και του Αιγαίου.
Με προτροπή, μάλιστα, του τέως υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας Μ. Κεφαλογιάννη, η εταιρεία έχει κάνει την απαραίτητη προεργασία για τη δημιουργία ανάλογων υποδομών (υδατοδρομίων) για υδροπλάνα σε άλλα 29 μικρά νησιά με πληθυσμό έως 1.500 κατοίκους!
Όμως το μεγαλύτερο πρόβλημα για την εταιρεία είναι η δημιουργία κατάλληλης βάσης στην Αττική. Η παραχώρηση τμήματος του λιμανιού του Λαυρίου για τη δημιουργία υδατοδρομίου αποδείχτηκε ασύμφορη για πολλούς λόγους. Η πρόσβαση των επιβατών στο Λαύριο απαιτεί πολύ χρόνο και κοστίζει ακριβά (30 ευρώ κοστίζουν μόνο τα εισιτήρια των ΚΤΕΛ), ενώ και το υδατοδρόμιο όταν επικρατούν μελτέμια δεν είναι κατάλληλο (ασφαλές) για την εκτέλεση πτήσεων.
Οι σχεδιασμοί της εταιρείας για τη δημιουργία βάσης στην περιοχή μεταξύ του Φλοίσβου και του Σταδίου Ειρήνης και Φιλίας (ΣΕΦ), που θεωρείται ιδανικός χώρος για την εξυπηρέτηση υδροπλάνων και επιβατών, εξακολουθούν να σκοντάφτουν σε διάφορες υπηρεσίες του Δημοσίου (Ολυμπιακά Ακίνητα, Εταιρεία Τουριστικής Ανάπτυξης, Πολεμικό Ναυτικό κ.λπ.).
Πάντως, δεν είναι λίγοι εκείνοι που θεωρούν ότι πίσω από το άβατο του Φλοίσβου για τα υδροπλάνα, κρύβονται επιχειρηματικά- ναυτιλιακά συμφέροντα που εκμεταλλεύονται τις γραμμές του Αιγαίου με τα γρήγορα πλοία. Το πλάνο προέβλεπε επένδυση 70 εκατ. ευρώ
Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας υδροπλάνων ΑirSeaLines Μ. Πατέλλης αναφέρει πως το επιχειρηματικό πλάνο στο οποίο μετέχουν και άλλοι Καναδοί επενδυτές, προέβλεπε την επένδυση περίπου 70 εκατ. δολαρίων για την ανάπτυξη ενός στόλου 50 υδροπλάνων στον ελλαδικό χώρο, καθώς επίσης και τη δημιουργία βάσεων συντήρησης και υποστήριξης του μέσου αυτού σε διάφορα σημεία της νησιωτικής Ελλάδας.
Το ίδιο πλάνο προέβλεπε ότι εντός του πρώτου έτους λειτουργίας θα έπρεπε να πετούν στην Ελλάδα τουλάχιστον έξι υδροπλάνα, αντί 2-3 που υπάρχουν εδώ και τέσσερα χρόνια!
πηγή;tanea