Γράφει ο Παναγιώτης Αποστόλου
Η Παγκόσμια επιστημονική κοινότητα παρακολουθεί με αγωνία, περιμένοντας τα αποτελέσματα της ανασκαφής στην Αμφίπολη των Σερρών. Όλοι οι αρχαιολόγοι – επιστήμονες ομιλούν για σημαντικά αρχαιολογικά Μακεδονικά ευρήματα που πιστεύω πως κόβουν την ανάσα, πρώτα – πρώτα των γυφτοσκοπιανών.
Ωστόσο, από αυτή την αρχαιολογική ανακάλυψη, της οποίας η δημοσιότητα είναι τεράστια, δεν θα μπορούσε να λείψει ο Πρωθυπουργός της χώρας, Αντώνης Σαμαράς.
Γιατί, ο δολοφόνος επιστρέφει πάντα στο χώρο του εγκλήματος. Και είναι ο ιερός χώρος της Μακεδονίας μας, όπου εγκλιμάτισε ο Πρωθυπουργός της πατρίδας μας, από τη στιγμή που μαζί με τον άλλο Εθνοκτόνο, Ευάγγελο Βενιζέλο, έχουν αποδεχτεί την διπλή ονομασία -που θα εμπεριέχει τον όρο Μακεδονία – στην οριστική απόδοση του ονόματος της ΠΓΔΜ.
Έτσι, αφού μας “έκανε” τη χάρη να διακόψει τις διακοπές του – αυτές που στέρησε από χιλιάδες συμπατριώτες μας – έκανε τις παρακάτω σωστές αλλά ταυτόχρονα δακρύβρεχτες δηλώσεις, που μακάρι και να τις πίστευε:
«Είναι βέβαιο ότι βρισκόμαστε μπροστά σε ένα εξαιρετικά σημαντικό εύρημα. Η γη της Μακεδονίας μας εξακολουθεί να μας συγκινεί και να μας εκπλήσσει αποκαλύπτοντας από τα σπλάχνα της μοναδικούς θησαυρούς, που συνθέτουν, υφαίνουν όλοι μαζί αυτό το μοναδικό μωσαϊκό της Ελληνικής μας Ιστορίας, για το οποίο όλοι οι Έλληνες είναι πολύ υπερήφανοι… Η ανασκαφή θα συνεχιστεί με ρυθμούς που υπαγορεύει τόσο το εύρημα όσο, βέβαια, και η επιστημονική δεοντολογία. Για άλλη μια φορά συγχαρητήρια στην κ. Περιστέρη και τους συνεργάτες της».
Μαζί του σε αυτήν την ψηφοθηρική θεατρική παράσταση ήταν και ο υπουργός Πολιτισμού Κώστας Τασούλας. Και γίνομαι τόσο σκληρός, γιατί πιστεύω, πως αυτοί οι θεατρίνοι πολιτικοί δεν πιστεύουν σε τίποτε πάρα μόνο στην καλοπέραση και τα μεγαλεία της πάρτης τους. Έτσι, γίνομαι πιο συγκεκριμένος:
Ο Κώστας Τασούλας εκλέγεται επί σειρά τετραετιών, βουλευτής στα Ιωάννινα με τη ΝΔ. Τι έχει κάνει λοιπόν, ο Ηπειρώτης νέος υπουργός Πολιτισμού, Κώστας Τασούλας, για το αρχαίο θέατρο της Δωδώνης;
Τι έχει κάνει η επίσης, Ηπειρώτισσα, κατά τ ́ άλλα λαλίστατη, εκπρόσωπος Τύπου της ΝΔ, Άννα-Μισέλ Ασημακοπούλου; Γιατί ποτέ δεν ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα για την ευημερία του τόπου όπου εκλέγονται;
Ας πληροφορηθούν λοιπόν, για άλλη μια φορά τα παρακάτω: 22 χιλιόμετρα νοτίως των Ιωαννίνων βρίσκεται το αρχαίο θέατρο της Δωδώνης και είναι από τα μεγαλύτερα και καλύτερα σωζόμενα αρχαία ελληνικά θέατρα. Η χωρητικότητα του θεάτρου είναι 18.000 θεατές.
Κατασκευάστηκε από τον βασιλιά Πύρρο της Ηπείρου (297-272 π.Χ). Το θέατρο ανήκε σε χώρο όπου υπήρχε η αρχαία ομώνυμη πόλη της Ηπείρου και τα ερείπιά της ανασκάφηκαν το 1878 από τον αρχαιολόγο Κ.Καραπάνο. Σπουδαία ευρήματα ανακαλύφτηκαν σε νέες ανασκαφές που έγιναν το 1929-1935 και από 1952-1959.
Στο πανάρχαιο αυτό λατρευτικό κέντρο (ιερό) λατρεύονταν ο Ζεύς και η Διώνη, ως σύζυγός του από το 1500 π.Χ σε συνδυασμό με το ιερό δένδρο, την δρυ, όπου κατοικούσε το θεϊκό ζευγάρι. Όμως, αυτό το αρχαίο στολίδι της Ηπείρου παραμένει ακόμη μέχρι σήμερα στην απόλυτη εγκατάλειψη.
Το αρχαίο θέατρο της Δωδώνης δεν λειτουργεί και υπάρχει μεγάλος κίνδυνος κατάρρευσής του. Θα ήθελα να γνωρίζω, και θα ανάμενα μια απάντηση από τους αρμοδίους φορείς του τόπου μας, για το αν υπάρχει από πλευράς της πολιτείας η οποιαδήποτε πρόβλεψη για να τεθεί σε λειτουργία αυτό το αρχαίο στολίδι της Ηπείρου.
Ένα ακατέργαστο στολίδι πολιτισμού που η Ελληνική πολιτεία αυτό το παγκόσμιο μνημείο πολιτισμού, αυτή την παγκόσμια κληρονομιά, την έχει αφήσει στο έλεος του Θεού από την μεταπολίτευση του 1974 μέχρι σήμερα!
Επί παραδείγματι να θυμηθούμε πως επί των ημερών της κυβερνήσεως του ΠΑΣΟΚ, στο υπουργείο Πολιτισμού, όταν ηγείτο για αρκετό χρονικό διάστημα ο σημερινός αντιπρόεδρος της δικομματικής κυβέρνησης και Πρόεδρός του Ευάγγελος Βενιζέλος, τοποθέτησε ξύλινες σκαλωσιές στην είσοδο του αρχαίου θεάτρου, επειδή είχε απαγορευθεί η χρήση του λόγω του κινδύνου της κατάρρευσης.
Επίσης, να θυμηθούμε πως μετά την εκλογική νίκη της ΝΔ στις Εθνικές εκλογές του 2004, του υπουργείου Πολιτισμού ηγήθηκε ο Πρωθυπουργός της χώρας, Κώστας Καραμανλής. Προφανώς γιατί θεώρησε πως αυτό το υπουργείο έχει για την πατρίδα μας τεράστια σημασία. Και τελικά το αποτέλεσμα ήταν να αφιερώσει στο υπουργείο μόλις 9,5 ώρες μέσα σε δυο χρόνια! Αυτή ήταν η ευαισθησία του για τον πολιτισμό μας.
Αυτή ήταν η τρυφερότητα που επέδειξε στην ανάδειξή του. Δεν νοιάστηκε καθόλου για την ανάδειξη και την αξιοποίηση του ευρύτερου αρχαιολογικού χώρου της Δωδώνης. Ξέχασε γρήγορα την προεκλογική του εξαγγελίαπου έλεγε: “Ο πολιτισμός είναι η πρώτη προτεραιότητά μας”.
Και ακολούθως μετά απ ́ αυτόν μας προέκυψε στο υπουργείο Πολιτισμού (2006) ο Γιώργος Βουλγαράκης. Την ίδια εποχή, ο υπογράφων ως Αναπληρωτής Γραμματέας της Κεντρικής Επιτροπής του ΛΑΟΣ, απέστειλε με τον θεσμικό του ρόλο, υπόμνημα (26 Σεπτεμβρίου 2006) για τη Δωδώνη στον υπουργό Πολιτισμού, προκειμένου να τον ευαισθητοποιήσει, ώστε να παρέμβει για να συμπεριληφθεί η Δωδώνη στο Γ ́ ΚΠΣ. Τ
ο ίδιο έπραξε στις 2 Φεβρουαρίου 2007, ο νεοεκλεγείς Δήμαρχος Δωδώνης, Γιάννης Μπούκας, με αποτέλεσμα να προκύψει συνάντησή του με του υπουργό στην Αθήνα, στις 20 Φεβρουαρίου 2007, όπου εισέπραξε υποσχέσεις, υποσχέσεις…
Στις 19/2/2007, ο υπογράφων επεξεργάστηκε ερώτηση προς την Ευρωπαϊκή Ένωση και την οποία κατέθεσε στην αρμόδια επιτροπή ο Πρόεδρος του ΛΑΟΣ και Ευρωβουλευτής, εκείνη την εποχή, Γιώργος Καρατζαφέρης, με θέμα: “Ο αρχαιολογικός χώρος της Δωδώνης υποβαθμίζεται” (σημ. 1). Στην ερώτηση καταδεικνύονταν αναλυτικά τα τεράστια προβλήματα που αντιμετωπίζει η Δωδώνη και ζητείτο η άμεση παρέμβασή της, αφού οι εκάστοτε κυβερνήσεις της πατρίδος μας δεν έκαναν απολύτως τίποτε.
Αποτέλεσμα αυτής της ερώτησης, ήταν στις 18 Απριλίου 2007 η κ. Hubner εξ ονόματος της επιτροπής της ΕΕ να απαντήσει μεταξύ των άλλων ως εξής:
“Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν διαβιβάσει στην Επιτροπή οι αρμόδιες ελληνικές αρχές, υλοποιούνται ήδη δύο έργα για την προστασία και την αποκατάσταση του αρχαιολογικού χώρου της Δωδώνης και του αρχαίου θεάτρου της αντίστοιχα, τα οποία συγχρηματοδοτούνται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ), μέσω του επιχειρησιακού προγράμματος «Πολιτισμός» του 3ου Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης. Ειδικότερα, το έργο με τίτλο «Προστασία- Αποκατάσταση-Ανάδειξη Αρχαιολογικού Χώρου Δωδώνης» έχει συνολικό προϋπολογισμό 1.467.361 ευρώ, ενώ το έργο «Προστασία-Αποκατάσταση- Ανάδειξη Αρχαίου Θεάτρου Δωδώνης» έχει συνολικά προϋπολογισμό 2.938.032 ευρώ” (σημ. 2).
Δηλαδή εάν καταλάβατε καλά, από την ΕΕ είχε ήδη διατεθεί το συνολικό κονδύλι των 4.405.393 ευρώ.
Δυστυχώς όμως, προσωπικά είχα διαπιστώσει πως κανένα σημαντικό έργο δεν είχε πραγματοποιηθεί στο αρχαίο θέατρο και στον ευρύτερο αρχαιολογικό χώρο που να υποδηλώνει τη ρευστοποίηση όλων αυτών των χρημάτων. Έτσι, σε συνέντευξη τύπου που παραχώρησα στα Μ.Μ.Ε. των Ιωαννίνων στις 2 Μαΐου 2007, ενημέρωσα τους Γιαννιώτες για όλα τα παραπάνω και ζητούσα από τους αρμοδίους φορείς, οι οποίοι θα διαχειρίζονταν τα 4,4 εκατ. ευρώ, να μας γνωρίσουν το επίσημο κοστολόγιο των έργων, τα οποία είχαν γίνει στην Δωδώνη καθώς επίσης και όσων θα γίνουν μέχρι λήξεως του Γ ́ ΚΠΣ. Τ
ην συνέχεια μπορείτε όλοι να την φανταστείτε! Φωνή βοώντος εν τη ερήμω από την διορισμένη από την εκάστοτε κυβέρνηση «Επιτροπή Προστασίας, Αποκατάστασης και Ανάδειξης του Αρχαίου Θεάτρου και άλλων μνημείων της Δωδώνης», όπως επίσης και από το υπουργείο Πολιτισμού.
Και τα ερωτήματα που τίθενται είναι πολλά. Τι έγιναν τα 4,4 εκ. ευρώ, που εάν είχαν διατεθεί θα υπήρχε η δυνατότητα η ΕΕ να ανταποκριθεί με νέα κονδύλια;
Γιατί μέχρι σήμερα το αρχαίο θέατρο Δωδώνης και ο ευρύτερος αρχαιολογικός χώρος μαραζώνει χωρίς η Πολιτεία να κάνει κάτι; Γιατί δεν αναδεικνύουν όλον αυτόν τον πλούτο πολιτισμού για να ανασάνει και ο Νομός Ιωαννίνων, που με βάσει τα επίσημα στοιχεία της ΕΕ έχει την μεγαλύτερη ανεργία στους νέους στην Ευρωζώνη;
Κλείνοντας θα ήθελα βρε αχρείοι να σας πω, πως η Δωδώνη είναι ΦΩΣ και παρ ́ ότι εσείς δεν θέλετε, αυτό το φως μια μέρα θα πλημμυρίσει εκ νέου όλη την Οικουμένη!!!