Η πόλη μας η Θεσσαλονίκη γιορτάζει τα εκατό χρόνια από την απελευθέρωση της , με τα μπάζα στην παραλιακή ζώνη να παραμένουν αμετακίνητα ….
Από το καλοκαίρι στα Χριστούγεννα μετατίθεται η λήξη κατασκευής της νέας παραλίας της Θεσσαλονίκης, την ώρα που προστατευτικά συρματοπλέγματα και μπάζα κάνουν απρόσιτη την θάλασσα της Θεσσαλονίκης.
Και μπορεί ο αρμόδιος Αντιδήμαρχος Αστικού Σχεδιασμού, Πολεοδομίας , Ανδρέας Κουράκης να δηλώνει πως η κατασκευή θα έχει τελειώσει τον Αύγουστο του 2013, ωστόσο,,,
…ο συνεργάτης του και μελετητής του έργου Πρόδρομος Νικηφορίδης, αλλά και ο εργολάβος κάνουν διαφορετική εκτίμηση.
Παρ΄ όλο που η σημερινή διοίκηση Γ. Μπουτάρη προεκλογικά είχε μιλήσει για αποκατάσταση της σχέσης πολιτών με την θάλασσα, με συγκεκριμένους υποψηφίους της παράταξης να αναφέρουν “ πως η πόλη έχει γυρίσει την πλάτη στο λιμάνι της,” τα συρματοπλέγματα που έχουν τοποθετηθεί κατά μήκος της παραλιακής ζώνης από τους ναυταθλητικούς ομίλους μέχρι το Βασιλικό θέατρο, σίγουρα δεν συνεισφέρουν σ΄ αυτήν την προσπάθεια.
Στο μεταξύ, αυξάνονται οι καταγγελίες για περιβαλλοντολογικές καταστροφές στην περιοχή, ενώ οι σχέσεις δήμου Θεσσαλονίκης και κατασκευαστικής εταιρείας περνούν δια πυρός και σιδήρου, εξαιτίας των τροποποιήσεων της μελέτης στις οποίες προχωρά ο εργολάβος, όπως καταγγέλλουν στελέχη της διοίκησης του δήμου.
Από την πλευρά του ο ιδιοκτήτης της κατασκευάστριας εταιρείας σχολιάζει πως “οι κ. κ Κουράκης και Νικηφορίδης πάσχουν από το κακό σύνδρομο του δημοσίου” και αποκαλύπτει το ρόλο της Siemens.
Προαναγγέλλει δε πως σύντομα θα προβεί σε καταγγελίες στην επιτροπή ανταγωνισμού.
Ο Αντιδήμαρχος Αστικού Σχεδιασμού, Πολεοδομίας και Δικτύων, Ανδρέας Κουράκης εκφράζει την πεποίθηση πως “το έργο θα ολοκληρωθεί νωρίτερα απ΄ ότι προβλέπεται στην σχετική μελέτη” και πως το καλοκαίρι του 2013 θα έχει τελειώσει η κατασκευή του μεγαλύτερου τμήματος των υπό ανάπλαση 2,5 χιλιομέτρων της νέας παραλίας.
Αναφορικά με τα συρματοπλέγματα που έχουν τοποθετηθεί σ΄ όλο το μήκος των έργων ο κ. Κουράκης , η παράταξη του οποίου από την θέση της αντιπολίτευσης είχε ασκήσει έντονη κριτική για τις κατασκευές από λαμαρίνα που είχε τοποθετήσει η διοίκηση Παπαγεωργόπουλου στην πρώτη φάση της κατασκευής του έργου, σχολιάζει ότι “επιχειρούμε να ανοίξουμε το τμήμα μπροστά από την θάλασσα και μάλιστα άμεσα”.
Υπενθυμίζεται πως στο παρελθόν ο ίδιος σε συνεντεύξεις του αλλά και από το βήμα του δημοτικού συμβουλίου τόνιζε πως “η παραλία θα είναι ανοιχτή για τον κόσμο για τους πεζούς και για τους ποδηλάτες, καθ΄ όλην την διάρκεια των εργασιών” .
Διαφορετική εκτίμηση για την ολοκλήρωση του έργου εκφράζει ο αρχιτέκτονας Πρόδρομος Νικηφορίδης, ο οποίος πραγματοποίησε την σχετική μελέτη για την ανάπλαση της νέας παραλίας. Σήμερα ο ίδιος έχει προσληφθεί από τον δήμο Θεσσαλονίκης ως τεχνικός σύμβουλος που επιβλέπει την πορεία υλοποίησης του έργου μαζί με τις αρμόδιες δημοτικές υπηρεσίες με πρωτοβουλία του Αντιδημάρχου Αστικού Σχεδιασμού, Πολεοδομίας και Δικτύων. “Οι εργασίες παρεκκλίνουν από την αρχική μελέτη”.
Ο εργολάβος ισοπέδωσε τα πάντα. Υπάρχουν περιπτώσεις όπου ενώ απαιτούνται δύο μήνες οι σχετικές εργασίες έγιναν σε δύο ημέρες” σχολιάζει ο κ. Νικοφορίδης. Συμπληρώνει πως “εντοπίζονται σημαντικές καθυστερήσεις”. Ο ίδιος εκτιμά πως το έργο δεν πρόκειται να ολοκληρωθεί πριν το συμβατικό χρόνο, δηλαδή το Νοέμβριο του 2013 και δηλώνει ότι “ούτε το καλοκαίρι θα έχουμε ανοικτό για τον κόσμο πεζοδρόμιο” παρά τις υποσχέσεις του κ. Κουράκη.
Με το χρονοδιάγραμμα του κ. Νικηφορίδη συμφωνεί και ο εργολάβος Δημήτρης Παπανικολάου, ο οποίος ξεκαθαρίζει πως η ανάπλαση δεν θα έχει ολοκληρωθεί πριν το συμβατικό χρόνο, δηλαδή το Νοέμβριο του 2013.
“Τόσο ο κ. Κουράκης όσο και ο κ. Νικοφορίδης δεν έχουν καμιά σχέση, αλλά και καμιά γνώση για το πότε θα τελειώσει το έργο” αναφέρει και συμπληρώνει πως, “ αμφότεροι πάσχουν από το σύνδρομο του δημοσίου. Περνάνε απλά για χειραψίες” καταγγέλλει ο κ. Παπανικολάου, ενώ ερωτώμενος εάν λόγω της έκπτωσης στην οποία προχώρησε προκειμένου να κερδίσει τον διαγωνισμό ανάπλασης της παραλίας, χρησιμοποιούνται υλικά που δεν προβλέπονται από την μελέτη όπως καταγγέλλει ο κ. Νικοφορίδης, απαντά πως “όλα είναι ανοησίες”.
Ο ίδιος μάλιστα αναφέρεται και σε ένα περιστατικό όπου οι εργασίες διακόπηκαν λόγω ενός φωτισμού της Siemens ,το οποίο προτάθηκε από τους μελετητές.
Τέλος προαναγγέλλει : “θα πάω στην διαχειριστική αρχή και την επιτροπή ανταγωνισμού καθώς οι μελετητές φωτογραφίζουν υλικά συγκεκριμένων εταιρειών”.
Ο πρώην Αντιδήμαρχος Αρχιτεκτονικού του δήμου Θεσσαλονίκης επί ημερών του οποίου πραγματοποιήθηκε ο διαγωνισμός για την ανάθεση του έργου, Βενιαμίν Καρακωστάνογλου αναφέρει ότι έχει χαθεί πολύτιμος χρόνος γιατί ο εργολάβος προσπαθεί να βγάλει από την μύγα ξίγκι με αποτέλεσμα να υπάρχει ασυνεννοησία με την διοίκηση.
Ο ίδιος καταγγέλλει πως ο δήμαρχος Γ. Μπουτάρης βιάστηκε να πραγματοποιήσει την δημοπράτηση του έργου εξαιτίας της γενναίας έκπτωσης της κατασκευάστριας εταιρείας χάθηκαν 20 δις από Ευρωπαϊκά κονδύλια που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν σε άλλα έργα.
Τα χρήματα αυτά θα μπορούσαν να δοθούν αλλού αν είχαν υποβληθεί νέες ώριμες μελέτες για την Θεσσαλονίκη συμπληρώνει. Παράλληλα καταδικάζει το γεγονός πως τα μπάζα των εργασιών παραμένουν στην παραλία δημιουργώντας άσχημη εικόνα για την πόλη. Η πόλη μας γιορτάζει τα εκατό χρόνια από την απελευθέρωση της με τα μπάζα που παραμένουν αμετακίνητα με αποτέλεσμα την περιβαλλοντολογική και τουριστική επιβάρυνση της περιοχής καταλήγει ο κ. Καρακωστάνογλου.
Πάντως τα προβλήματα που δημιουργεί η ανάπλαση της νέας παραλίας πολλαπλασιάζονται. Όπως προκύπτει και από την αυτοψία στην περιοχή απέναντι από το Λαογραφικό Μουσείο Θεσσαλονίκης η κατασκευή του έργου συμβάλλει αρνητικά στην λειτουργία των ναυταθλητικών ομίλων που υπάρχουν.
Οι εργασίες δημιουργούν προβλήματα στους αθλητές, τους διαγωνιζομένους που συμμετέχουν στους αγώνες στο κοινό αλλά και στους πεζούς, σχολιάζει ο πρόεδρος του Ιστιοπλοϊκού Ομίλου Θεσσαλονίκης Χρήστος Σίσκος.
Ο ίδιος συμπληρώνει πως το εργοτάξιο που βρίσκεται στην περιοχή δημιουργεί επιπλέον πλήγμα στην λειτουργία τους. “Είχαμε την Κτηματική Εταιρεία του δημοσίου που μας κόβει κλήσεις για την χρήση του αιγιαλού τώρα έχουμε και τον δήμο με τις κατασκευές του” τονίζει και εξηγεί πως “ είναι παρανοϊκό αυτό που συμβαίνει.
Πίσω από τις εγκαταστάσεις έχουμε τις εργασίες της παραλίας και μπροστά έχουμε την θάλασσα που χρησιμοποιούν οι αθλητές. Κάθε φορά που μπαίνει ένα ιστιοπλοϊκό σκάφος στο νερό η ΚΕΔ και το Λιμενικό μας βεβαιώνει παραβάσεις” Σύμφωνα με πληροφορίες οι εν λόγω παραβάσεις μπορεί να ανέρχονται και σε σαράντα χιλιάδες Ευρώ.
Το έργο της ανάπλασης της νέας παραλίας περιλαμβάνει την κατασκευή συνολικά οκτώ κήπων, που θα αποτελούν συνέχεια των πέντε πάρκων που έχουν ήδη παραδοθεί με σκοπό να δοθεί μια ενιαία μορφή στο παραλιακό μέτωπο της πόλης.
Το έργο είχε αρχικά προϋπολογισμό 44,1 εκατομμύρια Ευρώ, ωστόσο κατόπιν γενναίας έκπτωσης της τάξης του 52,57% στην οποία προχώρησε η κατασκευάστρια κοινοπραξία Σιδηροδρομικά έργα ΑΤΕ – Νατούρα ΑΕ που ανέλαβε το έργο, μετά από σχετικό διαγωνισμό, έπεσε στα 23 περίπου εκατομμύρια Ευρώ.
Η κατασκευή της νέας παραλίας χρηματοδοτείται αποκλειστικά από κοινοτικά κονδύλια καθώς εντάχθηκε σε πρόγραμμα του ΕΣΠΑ. Η σχετική μελέτη, όπως και η ένταξη του έργου στο “Επιχειρηματικό πρόγραμμα Μακεδονίας – Θράκης 2007 – 2013” πραγματοποιήθηκε επί προηγούμενης διοίκησης Παπαγεωργόπουλου και δημοπρατήθηκε με δήμαρχο τον Γιάννη Μπουτάρη
. Οι οκτώ θεματικοί κήποι είναι: των Γλυπτών, της Μεσογείου, του Οδυσσέα Φωκά, των Εποχών, του Ισκίου, της Άμμου, του Απογευματινού Ήλιου και του Αλέξανδρου.