Κυριακή, 13 Ιουλίου, 2025
ΑρχικήΝέα της πόληςΣυνέντευξη του Υφ....

Συνέντευξη του Υφ. Γιάννη Μαγκριώτη στην εφημερίδα “Μακεδονία της Κυριακής”

Ο υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Γιάννη Μαγκριώτη, εκφράζει την αισιοδοξία του ότι μετά το φετινό καλοκαίρι η χώρα θα περάσει σε φάση ανάκαμψης

-Κύριε υπουργέ ο πρόεδρος της Δημοκρατίας με δραματικό τόνο κάλεσε σε πανεθνική προσπάθεια για να ξεπεράσουμε την κρίση ενώ μόλις πρόσφατα ο Α. Λοβέρδος είπε ότι βρισκόμαστε ένα βήμα πριν από την χρεοκοπία.Ποια είναι η κατάσταση;

 Οι πολίτες ανήσυχοι αναρωτιούνται αν υπάρχει κρυφή ατζέντα, αν η κυβέρνηση λέει όλη την αλήθεια και δεν πείθονται…

Γ.Μ:Δεν υπάρχει κρυφή ατζέντα. Για πρώτη φορά υπάρχει πλήρης διαφάνεια. Κάθε δαπάνη που γίνεται από το δημόσιο αναρτάται στο διαδίκτυο. Για πρώτη φορά η ανεξάρτητη πλέον Στατιστική Υπηρεσία δίνει εγκαίρως τα στοιχεία στη δημοσιότητα και αυτά είναι απολύτως αποδεκτά από την ΕΕ.

Η ανησυχία των πολιτών είναι εύλογη, γιατί η κρίση της χώρας μας είναι πολύ βαθιά και καταλαμβάνει πολύ περισσότερους τομείς από ότι στις άλλες χώρες της ευρωζώνης όπως η Ιρλανδία και η Πορτογαλία.

 Χώρες οι οποίες εδώ και τρία χρόνια εφαρμόζουν πολιτικές ανάλογες με αυτές που εφαρμόζουμε εμείς τον τελευταίο χρόνο και παρόλα αυτά αναγκάστηκαν και αυτές να μπουν στο μηχανισμό στήριξης. Όλοι πρέπει να αλλάξουμε πρωτίστως να αλλάξουμε τη νοοτροπία μας. Την αλλαγή όμως που ζητάει ο καθένας από τους άλλους πρέπει να την κάνει πρώτα στον εαυτό του.

Πρέπει να βάλουμε πιο ψηλά το γενικό συμφέρον από το συμφέρον της κοινωνικής ομάδας στην οποία ανήκουμε ή το ατομικό μας συμφέρον. Όλα αυτά πρέπει να μας ενώνουν, να είμαστε στην ίδια πλευρά της μάχης. Ο αγώνας όμως αυτός και η προσπάθειά μας, δεν θα είναι απολύτως επιτυχής, αν και η ΕΕ δεν πράξει το καθήκον της.

 Δυο είναι τα κρίσιμα θέματα για την Ε.Ε και την Διεθνή Κοινότητα.

Πρώτον, να βάλουν φραγμό στο διεθνές κερδοσκοπικό κεφάλαιο, που τόσο βάναυσα χτυπά τη χώρα μας τον τελευταίο χρόνο. Το κεφάλαιο που δεν παράγει τίποτα, δεν προσφέρει τίποτα, παρά μόνο καταβροχθίζει τον πλούτο κρατών και πολιτών.

Δεύτερον, οι εταίροι μας πρέπει να διαχειριστούν έγκαιρα, συλλογικά και με αίσθημα αλληλεγγύης τις εσωτερικές αντιφάσεις και τα αντικρουόμενα συμφέροντα στην ΕΕ.

Η σύνοδος κορυφής στο τέλος του ερχόμενου Ιουνίου θα είναι καθοριστική.

-.Μήπως πρέπει να αλλάξει η επικοινωνιακή πολιτική; Να περάσετε σε ένα άλλο μοντέλο λειτουργίας; Να γίνει ανασχηματισμός;

Δεν πρέπει να γίνουν κάποιες διορθωτικές κινήσεις ώστε όσο είναι δυνατό να σπάσει αυτό το κλίμα καχυποψίας και ανασφάλειας;

Γ.Μ: Με το συνολικό σύστημα κοινωνικής και πολιτικής εκπροσώπησης σε ανυποληψία, με τη χώρα σε κρίση, με τους πολίτες ανασφαλείς, με τα κόμματα της αντιπολίτευσης να μη θέλουν να δουν την πραγματικότητα, να τους ενδιαφέρει πρωτίστως η κομματική τους επιβίωση, με πολλούς διαμορφωτές της κοινής γνώμης να τρομοκρατούν την κοινωνία, μπορώ να πω ότι οι Έλληνες, δείχνουν μεγάλη αντοχή.

Εμείς πρέπει να είμαστε συνεπείς στην προσπάθεια εξυγίανσης της οικονομίας, της ανάπτυξης και της κοινωνικής συνοχής. Όλα αυτά είναι δική μας υπόθεση και πρέπει να τα κάνουμε, δυστυχώς, σε πολύ λίγο χρόνο. Για αυτό γίνονται και λάθη και υπάρχουν αδικίες. Λάθη και αδικίες που μπορούν και πρέπει να διορθωθούν και θα διορθωθούν.

Η βασική κατεύθυνση όμως δεν πρέπει να αλλάξει. Είμαστε στη μέση του δρόμου και της προσπάθειας. Είναι επικίνδυνο να κοντοσταθούμε, πολύ περισσότερο να κοιτάξουμε πίσω, όπως μας προτείνει η αξιωματική αντιπολίτευση.

Πιστεύω πως από το καλοκαίρι και μετά θα έχουμε εμφανή σημάδια ανάτασης και ανάκαμψης. Οι εξελίξεις αυτές θα ενισχύσουν την αυτοπεποίθησή μας και θα μας βοηθήσουν να τρέξουμε πιο γρήγορα.

-Πρόσφατα είπατε ότι “η χώρα πρέπει να εξισορροπήσει τις δαπάνες με τα έσοδά της”. Ωστόσο στο τομέα της εισφοροδιαφυγής και της φοροδιαφυγής δεν έχουν γίνει βήματα. Ακούμε συνέχεια για αναδιάρθρωση του χρέους αλλά πως θα γίνει η εξισορρόπηση αν δεν επιμερισθούν ανάλογα οι ευθύνες;

Γ.Μ: Η χώρα πρέπει να εξισορροπήσει τις δαπάνες με τα έσοδά της, γιατί αυτό που συνέβαινε για πολλά χρόνια και ιδιαίτερα τα τελευταία, ήταν καταστροφικό. Δημιουργήσαμε ένα μοντέλο ανάπτυξης που κάλυπτε την ψαλίδα δαπανών-εσόδων με εισαγόμενους πόρους από την ΕΕ και με δάνεια.

 Δάνεια από το δημόσιο, τις επιχειρήσεις, τα νοικοκυριά. Δημιουργήθηκε έτσι ένα τριπλό χρέος, που καμιά πλευρά του και κυρίως το δημόσιο, δεν μπορεί να εξυπηρετήσει.

Η διεθνής οικονομική κρίση επιτάχυνε και αποκάλυψε το 2008 το μέγεθος της εσωτερικής κρίσης. Επιδιώκουμε με κάθε τρόπο την διεύρυνση της φορολογικής βάσης και την πάταξη της φοροδιαφυγής. Αυτό όμως είναι δύσκολο και θέλει χρόνο, δεν υπάρχει όμως άλλος δρόμος. Από την άλλη, πρέπει το κράτος, ο στενός και ο ευρύτερος δημόσιος τομέας, να γίνουν παραγωγικοί, ανταγωνιστικοί και εξωστρεφείς.

-Ακούγονται πολλές και έντονες επικρίσεις από τη βάση του κόμματος σας. Πολλοί υποστηρίζουν ότι υπάρχει και άλλος δρόμος και όχι η μονόπλευρη λιτότητα. Ακόμα και στη Βουλή καταγράφονται κρούσματα άρνησης. Πρόσφατα στην ψηφοφορία για το νέο πακέτο κρατικών εγγυήσεων ύψους 30 δισ. ευρώ προς τις τράπεζες, βουλευτής του ΠΑΣΟΚ ψήφισε κατά.

Που θα οδηγήσει αυτό το κλίμα; Η ΝΔ υποστηρίζει ότι έχετε χάσει την ψυχραιμία σας…

Γ.Μ: Δεν είναι μονόπλευρη η λιτότητα, γιατί:

Πρώτον, αυξήσαμε τη φορολόγηση του κεφαλαίου και υπάρχει ανοιχτός και διαρκής πόλεμος με την φοροδιαφυγή και τον παράνομο πλουτισμό.

Δεύτερον, με την αλλαγή της φορολογικής κλίμακας ελαφρύνονται τα μικρά και μικρομεσαία εισοδήματα. Είναι αλήθεια ότι επιβαρύνονται τα μεσαία εισοδήματα, πολύ περισσότερο όμως τα υψηλά.

 Αυτές οι ελαφρύνσεις όμως δεν αρκούν για τα χαμηλά εισοδήματα, μέσα στην κρίση, πολύ περισσότερο για τους άνεργους που δεν έχουν καθόλου εισόδημα. Για αυτό και η στήριξη της απασχόλησης είναι απόλυτη προτεραιότητα, με την διατήρηση των υπαρχουσών θέσεων και τη δημιουργία νέων. Τριακόσιες χιλιάδες θέσεις εργασίας τουλάχιστον διασώθηκαν.

-Σε ότι αφορά το υπουργείο Υποδομών. Τι θα αλλάξει σε σχέση με τα έργα. Έχετε γνώση των φαινομένων γύρω από τις αναθέσεις και τις περίφημες μελέτες. Έχουμε γίνει χώρα των μελετών. Θα αλλάξει το σύστημα η κάποιοι θα συνεχίσουν το πάρτι;

Γ.Μ:Όπως συνολικά η κυβέρνηση επιδιώκει την πλήρη διαφάνεια, έτσι και εμείς, σε ένα χώρο όπως τα δημόσια έργα, όπου από ιδρύσεως του Ελληνικού κράτους υπάρχουν γκρίζα σύννεφα, επικεντρωθήκαμε σε αυτό το στόχο.

Πιστεύω ότι στη διαχείριση των έργων που είναι σε εξέλιξη και τα οποία κουβαλούσαν παγίδες και προβλήματα από τα προηγούμενα χρόνια, όπως και στις νέες δημοπρατήσεις, το έχουμε πετύχει σε μεγάλο βαθμό. Ήδη με ελέγχους που έχουν γίνει σε πολλά δημόσια έργα, έχουν εντοπιστεί παρατυπίες, παρανομίες και εξωσυμβατικές πρακτικές.

Εργολάβοι έχουν κηρυχτεί έκπτωτοι, χρήματα πολλών δεκάδων εκατομμυρίων έχουν ζητηθεί πίσω και φάκελοι έχουν σταλεί στον εισαγγελέα. Με το νέο θεσμικό πλαίσιο για την ανάθεση μελετών και έργων, το οποίο θα ψηφιστεί μέχρι το καλοκαίρι στη Βουλή, μπαίνει οριστικό τέλος στις απευθείας αναθέσεις και στα 45άρια.

 Με την δημιουργία της Ανεξάρτητης Αρχής Ελέγχου μηδενίζεται η δυνατότητα παρεμβάσεων των πολιτικών προϊσταμένων (υπουργείο, περιφέρεια, δήμος), όπως επίσης και τα περιθώρια διευθετήσεων μεταξύ υπηρεσιακών στελεχών και εργολάβων.

 -Τι θα γίνει με τα έργα της πόλης  θεσσαλονίκης και κυρίως με το μετρό που όπως φαίνεται αγκομαχά; Είναι εξασφαλισμένα, είστε ικανοποιημένος από την πορεία υλοποίησης των έργων;

Γ.Μ:Είναι σημαντικό ότι ξεκίνησε η κατασκευή της πρώτης γραμμής του μετρό με σύμβαση του 2006, από την κυβέρνηση της ΝΔ. Ωστόσο, παρότι υπήρξε επαρκής χρόνος το έργο αυτό δημοπρατήθηκε με το σύστημα μελέτης-κατασκευής, δηλαδή, χωρίς ολοκληρωμένες μελέτες. Για αυτό και τα προβλήματα εμφανίστηκαν από τις πρώτες μέρες έναρξης της κατασκευής.

Χωροθετήθηκε σταθμός πάνω σε σεισμικό ρήγμα και άλλος σε υπόγεια ρέμματα. Δεν υπολογίστηκαν αποστάσεις κτηρίων, με χαρακτηριστικό παράδειγμα το σταθμό Αναλήψεως. Δεν υπήρξε καμιά συνεργασία με την αρχαιολογική υπηρεσία, για αυτό δεν ήταν αληθής η ανακοίνωση του κ. Σουφλιά ότι η πρώτη γραμμή θα λειτουργήσει στις 2 Οκτωβρίου του 2012, για να μπορέσει η πόλη να γιορτάσει τα 100 χρόνια από την απελευθέρωση της, με μετρό.

 Περίπου ένα χρόνο μετά, όταν έπιασαν δουλειά οι αρχαιολογικές υπηρεσίες, έδωσαν ημερομηνία ολοκλήρωσης των εργασιών τους το 2013. Δηλαδή, από το 2007 ήξεραν ότι πριν το 2015 δεν επρόκειτο να έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή των σταθμών, πολύ περισσότερο η λειτουργία του ΜΕΤΡΟ.

Οι μετροπόντικες έκαναν 18 μήνες για να ξεκινήσουν τις εργασίες, από τη συμβατική ημερομηνία. Το 2008 το ΔΣ του Παπαφείου ακύρωσε τη συμφωνία για την παραχώρηση χώρου για την κατασκευή σταθμού. Καταλαβαίνετε που βρισκόταν το μετρό τον Οκτώβριο του 2009. Είχε ήδη παρέλθει το 60% του συμβατικού χρόνου κατασκευής της γραμμής των 9,6χλμ και είχε κατασκευαστεί φυσικό αντικείμενο περίπου 11%. Πολλά προβλήματα έχουν ήδη λυθεί.

Υπάρχουν αρκετά που είναι μπροστά μας. Η κατασκευή όμως προχωρά, έστω και με χαμηλότερους από τους επιθυμητούς ρυθμούς. Ξεπεράσαμε τον κίνδυνο που είχαμε στην αρχή να σταματήσει δηλαδή οριστικά το έργο. Διασφαλίσαμε οριστικά την χρηματοδότηση του όπως και για την επέκταση στην Καλαμαριά, εντάσσοντάς το στο ενδιάμεσο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής και Αναπτυξιακής Πολιτικής 2012-2015, που θα ψηφίσουμε σε λίγες μέρες στη Βουλή.

Τρέχουμε γρήγορα τις μελέτες για να δημοπρατήσουμε την πρώτη γραμμή Δυτικά κατά μήκος της οδού Λαγκαδά προς την Ευκαρπία και τα Νοσοκομεία, μέσα στο 2013. Διαμορφώσαμε το συνολικό σχέδιο του δικτύου του μετρό με μια γραμμή ακόμη προς τα Δυτικά που θα περνά από την Ξηροκρήνη, τους Αμπελόκηπους, τη Μενεμένη, τον Εύοσμο και το Ελευθέριο-Κορδελιό.

Μια γραμμή από το ΑΠΘ προς την Τούμπα, την Χαριλάου και την Νέα Ελβετία και μια γραμμή που θα συνδέει τη Μίκρα με το Αεροδρόμιο, για την οποία θα επιλέξουμε την τελική μορφή μετά από μελέτη. Μπορούμε να έχουμε ολοκληρωμένη τη γραμμή από τον Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι την Μίκρα το 2015.

Το ΜΕΤΡΟ μας ενώνει όλους. Έχουμε υπογράψει μνημόνιο συνεργασίας για την υποστήριξη του με όλους τους φορείς της πόλης. Έχω προτείνει τη συγκρότηση διακομματικής επιτροπής στη Θεσσαλονίκη, για τη διαρκή ενημέρωση και υποστήριξη του έργου.

-Η κυβέρνηση προτίθεται να προχωρήσει σε παραπέρα αποκρατικοποιήσεις- ιδιωτικοποιήσεις δημόσιων οργανισμών. Ποια είναι η θέση σας για τους οργανισμούς της Θεσσαλονίκης την ΔΕΘ, τον ΟΛΘ και την ΕΥΑΘ;

Γ.Μ: Ο ΟΛΘ μετά από ταλαιπωρία πολλών χρόνων και παλινωδίες νομίζω πως βρήκε το δρόμο του.

 Για την ΕΥΑΘ έχουμε πει πως το νερό είναι δημόσιο αγαθό και πρέπει να υπάρχει δημόσιος έλεγχος, χωρίς αυτό να αποκλείει τη συμμετοχή ιδιωτών κάτι που έχει ήδη γίνει αφού η εταιρία είναι εισηγμένη στο χρηματιστήριο.

Για την HELEXPO, από χρόνια έπρεπε να έχει στρατηγικό εταίρο, διεθνή εκθεσιακό οίκο. Από το 1992, η εκθεσιακή δραστηριότητα έχει απελευθερωθεί πλήρως στην ΕΕ και φυσικά και στην Ελλάδα. Ο καθένας πλέον μπορεί να οργανώνει όπου, όποτε και όποια έκθεση θέλει.

Πρέπει γρήγορα να προχωρήσουμε στην κατασκευή νέου εκθεσιακού κέντρου στη Σίνδο κάτι που θα βοηθήσει την HELEXPO να επανακτήσει δραστηριότητες και να προσθέσει νέες. Το γεγονός αυτό θα επιτρέψει να δημιουργηθεί μητροπολιτικό πάρκο, στο σημερινό χώρο της ΔΕΘ, με ήπια πολιτιστική, οικονομική και αθλητική δραστηριότητα σε ένα μέρος των σημερινών εγκαταστάσεων.

Ζάππειο ΙΙ: Ποια είναι η γνώμη σας για τις εξαγγελίες του κ. Σαμαρά;

Γ.Μ: Εάν τώρα ξεκινούσε η υλοποίηση της πρότασης αυτής, γεγονός που θα προϋπέθετε έγκριση από την ΕΕ, η οποία όμως ήδη το έχει απορρίψει, αλλά έστω ότι εγκρίνεται και αρχίζει η υλοποίησή της, τότε, μέσα σε ένα χρόνο, θα καίγαμε όλες τις προσπάθειες και τις θυσίες και θα γυρνούσαμε πίσω.

Με τα δεδομένα όμως του Μαΐου του 2010 δεν θα υπάρξει κανένα αύριο γιατί δεν θα μπορέσει να συνεχιστεί η εφαρμογή αυτού του προγράμματος. Κανείς δεν θα το επιτρέψει. Πρωτίστως η ελληνική κοινωνία και φυσικά οι εταίροι και οι δανειστές μας.

 Για την Εγνατία Οδό πρότεινε άμεσα να ιδιωτικοποιηθεί. Σημείωσε ότι έτσι θα φέρει 1δισ. Ευρώ έσοδα στο κράτος και θα μειωθεί το έλλειμμα. Θα πρέπει όμως να γνωρίζουν, πως έχουν φορτώσει την Εγνατία Οδό Α.Ε με 1,1δισ. ευρώ δάνεια, αφού από το 2006 και μετά δεν χρηματοδοτούσαν την κατασκευή της από τον κρατικό προϋπολογισμό ,για να μην εμφανίζεται στο έλλειμμα και το χρέος. Επέβαλαν να πάρει δάνεια από ιδιωτικές τράπεζες, βάζοντας ως υποθήκη τα διόδια και την επιστροφή του ΦΠΑ.

 Ούτε τα διόδια έβαλαν, για να μην έχουν πολιτικό κόστος, ούτε τα 700εκ. ευρώ που όφειλε το δημόσιο στην Εγνατία ΑΕ από το ΦΠΑ επέστρεψαν.

Ας υποθέσουμε ότι βρεθεί ιδιώτης, ο οποίος μέσα σε δυο χρόνια θα πληρώσει 1δισ. στο δημόσιο, και θα αναλάβει 1 δις € χρέη, θα πληρώνει 60-100εκ. ευρώ το χρόνο για συντήρηση και λειτουργία της και φυσικά θα έχει και το εύλογο κέρδος.

Τότε τους ρωτούμε, πόσο ακριβά και πυκνά διόδια θα επιβάλλει;!

Τα ίδια έκαναν και με τις πέντε συμβάσεις παραχώρησης το 2007 και τώρα δεν λένε κουβέντα για τα πανάκριβα διόδια ούτε για τις τράπεζες που έχουν σταματήσει την χρηματοδότηση των έργων.

spot_img

Τώρα ζωντανά! Web Radio από το Ελληνικό Φαινόμενο!

 

 

Τελευταία νέα

Για τη σύμβαση 717, την εγκληματική αδράνεια και την επερχόμενη καταδίκη της Ελλάδας από την Ευρώπη.

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ - ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑ Για τη σύμβαση 717, την εγκληματική αδράνεια και την επερχόμενη καταδίκη της Ελλάδας από την Ευρώπη Νίκος Ι. Νικολόπουλος Πρόεδρος Χριστιανοδημοκρατικού Κόμματος Ελλάδος Πρώην Υπουργός και Βουλευτής Αθήνα, 12 Μαΐου 2025 Προς: Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, Ευρωπαϊκή Επιτροπή, Ευρωπαία Εισαγγελέα, Πρωθυπουργό της Ελλάδος, Ελληνικό...

ΔΕΚΤΗ ΜΕ ΠΔ ΑΝΑΣΤΟΛΗ ΕΚΤΕΛΕΣΗΣ ΚΑΤΑ ΠΡΩΤΟΦΕΙΛΕΤΗ ΚΑΙ ΤΩΝ ΕΓΓΥΗΤΩΝ ΤΟΥ ΜΕΧΡΙ ΤΗΝ ΕΚΔΙΚΑΣΗ & ΤΗΝ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟΦΑΣΗΣ ΕΠΙ ΤΗΣ ΑΙΤΗΣΕΩΣ ΑΝΑΣΤΟΛΗΣ.

Το Δικηγορικό Γραφείο Χρήστος Πέτκος και Συνεργάτες πέτυχε με προσωρινή διαταγή που έγινε δεκτή την αναστολή εκτέλεσης διαταγής πληρωμής εναντίον πρωτοφειλέτη και των εγγυητών του. Το Δικαστήριο πιθανολόγησε, ότι η Ανακοπή που άσκησαν οι παραπάνω θα ευδοκιμήσει μετά βεβαιότητας...

Η υφυπουργός υμνεί το αντεθνικό ΕΛΙΑΜΕΠ

Υμνους στο αντεθνικό ΕΛΙΑΜΕΠ επιφύλαξε -και, μάλιστα, από βήματος Ολομέλειας- η Αλεξάνδρα Παπαδοπούλου, η οποία λειτούργησε ως πρώτης τάξεως «πλυντήριο» του ιδρύματος, του οποίου ο ρόλος κατά των συμφερόντων της χώρας μας είναι γνωστός τοις πάσι. Απαντώντας σε επίκαιρη...

Η Κίμπερλι Γκίλφοϊλ δεσμεύεται για ισχυρή συμμαχία με την Ελλάδα κατά την ακρόαση στη Γερουσία.

ΟΥΑΣΙΓΚΤΟΝ. Την ισχυρή δέσμευσή της να υπηρετήσει τα συμφέροντα των Ηνωμένων Πολιτειών με συνέπεια και να ενισχύσει περαιτέρω τη στρατηγική συμμαχία με την Ελλάδα, εξέφρασε ενώπιον της Επιτροπής Διεθνών Σχέσεων της Γερουσίας η υποψήφια πρέσβης στην Αθήνα, Κίμπερλι Γκίλφοϊλ....