Δευτέρα, 20 Μαΐου, 2024
ΑρχικήΠολιτιστικάΣε κλίμα συγκίνησης...

Σε κλίμα συγκίνησης τελέστηκαν τα εγκαίνια του Μουσείου της Ακρόπολης

Ξεκίνησε το ταξίδι του .

Η λιτή τελετή πραγματοποιήθηκε σε κλίμα συγκίνησης. Περί τους 300 προσκεκλημένους από την Ευρώπη και άλλα σημεία του κόσμου έζησαν από κοντά τα εγκαίνια του Μουσείου της Ακρόπολης, το βράδυ του Σαββάτου, και έγιναν αγγελιαφόροι του μηνύματος ότι η στέγη κάτω από την οποία μπορούν να εκτεθούν όλα τα Μάρμαρα του Παρθενώνα ενωμένα είναι πια εδώ.

Μετά τις προγραμματισμένες ομιλίες, σε φορτισμένη ατμόσφαιρα ο διευθυντής του μουσείου Δημήτρης Παντερμαλής κάλεσε τον πρωθυπουργό Κώστα Καραμανλή να προχωρήσει σε μια συμβολική κίνηση, σηματοδοτώντας και την έναρξη λειτουργίας του μουσείου: ο πρωθυπουργός τοποθέτησε στη γυάλινη προθήκη του, στο έδαφος, το τελευταίο αντικείμενο, έναν κάνθαρο κρασιού, όπως ακριβώς έκαναν και οι αρχαίοι Έλληνες, όταν θεμελίωναν τα σπίτια τους, για διώξουν το κακό.

Στη συνέχεια όλοι οι προσκεκλημένοι παρακολούθησαν ξενάγηση στους χώρους του μουσείου από τον κ. Παντερμαλή.

Στο τέλος του αρχαιολογικού περιπάτου, ο υπουργός Πολιτισμού Αντώνης Σαμαράς τοποθέτησε στο εκμαγείο τμήματος της ζωφόρου που βρίσκεται στο Βρετανικό Μουσείο την αυθεντική κεφαλή της Ίριδος, που δόθηκε από το Αρχαιολογικό Μουσείο.

Η κίνηση αυτή συμβολίζει την συνένωση των μαρμάρων του Παρθενώνα. Η λιτή τελετή ολοκληρώθηκε με τη «δραπέτευση» από το μουσείο των Καρυάτιδων. Στους τοίχους των απέναντι πολυκατοικιών ζωντάνεψαν οι μορφές των Καρυάτιδων και άλλων αντικειμένων του μουσείου χάρη στο animation που σκηνοθέτησε η Αθηνά-Ραχήλ Τσαγκάρη, κάνοντας το μειονέκτημα πλεονέκτημα:

οι πολυκατοικίες που κρύβουν τη θέα στην Ακρόπολη μετατράπηκαν σε σκηνή όπου προβλήθηκε το μοναδικό αυτό θέαμα. Οι ομιλίες Στη σύντομη ομιλία του ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κάρολος Παπούλιας αναφέρθηκε στο μουσείο λέγοντας:

«Η Ελλάδα σήμερα δεν παρουσιάζει στον υπόλοιπο κόσμο απλώς ένα σύγχρονο μουσείο και ένα οικουμενικό μνημείο. Αποδεικνύει το σεβασμό της προς την ιστορία». Για τα γλυπτά που δεν βρίσκονται εδώ είπε:

«Σήμερα ο κόσμος όλος μπορεί να δει συγκεντρωμένα τα σημαντικότερα γλυπτά του Παρθενώνα. Κάποια λείπουν. Είναι ώρα να επουλωθούν οι πληγές του μνημείου με την επιστροφή των μαρμάρων που του ανήκουν».

Την οικουμενικότητα του μουσείου τόνισε ο πρωθυπουργός Κώστας Καραμανλής λέγοντας ότι το Μουσείο της Ακρόπολης είναι έργο όλων των Ελλήνων, είναι κτήμα οικουμενικού πολιτισμού. Βάζοντας τέλος στη διαμάχη για την πρωτοβουλία της κατασκευής του Νέου Μουσείου της Ακρόπολης, ο Κ.Καραμανλής έκανε μνεία στον Κωνσταντίνο Καραμανλή «που εμπνεύστηκε και δρομολόγησε τις αρχικές διαδικασίες»,

στη Μελίνα Μερκούρη «που έδωσε τη δεκαετία του ’80 μεγάλη ώθηση στην κοινή προσπάθεια», στους επιστήμονες, σε όλες τις ελληνικές κυβερνήσεις και όλους τους υπουργούς Πολιτισμού της μεταπολιτευτικής περιόδου.

Ο Παρθενώνας έπεσε θύμα λεηλασίας και το έγκλημα αυτό σήμερα μπορεί να επανορθωθεί, είπε χειροκροτούμενος ο υπουργός Πολιτισμού Αντώνης Σαμαράς και πρόσθεσε:

«Αυτά που δεν βρίσκονται εδώ, αυτά που αποσπάστηκαν και απομακρύνθηκαν πριν από 207 χρόνια θα επανέλθουν. Αναπόφευκτα θα επανέλθουν». Δίνοντας εκ νέου απάντηση στην προκλητική πρόταση του Βρετανικού Μουσείου για δανεισμό με τον όρο να αναγνωριστεί η κυριότητα του Βρετανικού Μουσείου πάνω στα Μάρμαρα, ο υπουργός Πολιτισμού είπε:

Δεν μπορούμε να διαπραγματευτούμε την ιδιοκτησία των μαρμάρων. Δεν μπορούμε να διαπραγματευτούμε την αξιοπρέπειά μας. Δεν μπορούμε να νομιμοποιήσουμε την υφαρπαγή τους πριν από δύο αιώνες. Δεν μπορούμε να προδώσουμε την ακεραιότητα του μνημείου. Μπορούμε μόνο να την υπερασπιστούμε και να την αποκαταστήσουμε».

Στη συνέχεια πρότεινε συνεργασία με το Βρετανικό Μουσείο λέγοντας ότι μπορούμε να καλύψουμε το κενό που θα προκύψει με την επιστροφή των μαρμάρων με δανεισμό από την Ελλάδα εναλλασσόμενων εκθέσεων από σπουδαία δείγματα της αρχαίας ελληνικής τέχνης. «Μπορούμε να συζητήσουμε, μπορούμε να συμφωνήσουμε.

Αλλά τα Μάρμαρα του Παρθενώνα θα επανενωθούν εδώ, στο Μουσείο της Ακρόπολης» συμπλήρωσε ο κ. Σαμαράς.

Τη σημασία του μουσείου για τον παγκόσμιο πολιτισμό επισήμαναν στις ομιλίες τους ο γενικός διευθυντής της UNESCO Κοϊχίρο Ματσουούρα και ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζοζέ Μπαρόζο.

Παρόντες στα εγκαίνια ήταν ο πρόεδρος της Κύπρου Δημήτρης Χριστόφιας, ο πρόεδρος της Βουλγαρίας, οι πρωθυπουργοί της Φινλανδίας, της Κροατίας, της Σερβίας και του Μαυροβουνίου, οι αναπληρωτές πρωθυπουργοί της Σλοβακίας και του Βιετνάμ.

Επίσης, παρευρέθηκαν εκπρόσωποι του Οικουμενικού Πατριαρχείου και της Αγίας Έδρας, υπουργοί Εξωτερικών και υπουργοί Πολιτισμού από ευρωπαϊκές χώρες.

Δημοσιεύματα από τον διεθνή Τύπο

Με αφορμή τα επικείμενα εγκαίνια του Νέου Μουσείου της Ακρόπολης, αμερικανικά ΜΜΕ αναφέρονται στο αίτημα της Ελλάδας για επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα, σημειώνοντας ότι το Νέο Μουσείο αποτελεί «ισχυρό επιχείρημα» προς αυτή την κατεύθυνση.

Η εφημερίδα «Νιου Γιορκ Τάιμς», το τηλεοπτικό δίκτυο ABC και άλλα ΜΜΕ στις ηλεκτρονικές σελίδες τους φιλοξενούν ανταπόκριση του πρακτορείου «Associated Press» για τα εγκαίνια του μουσείου, δίνοντας έμφαση στον αντίκτυπο που έχει στην ελληνική κοινωνία το αίτημα επιστροφής των Μαρμάρων του Παρθενώνα.

Μεταξύ άλλων, φιλοξενούνται δηλώσεις του υπουργού Πολιτισμού, Αντώνη Σαμαρά, ο οποίος τονίζει ότι «το νέο μουσείο αποτελεί καταλύτη για την επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα. Είναι ένα σύμβολο της σύγχρονης Ελλάδας που τιμά το παρελθόν με έργα εφάμιλλα με εκείνα των προγόνων μας».

Ο αρχιτέκτονας του μουσείου, Μπερνάρ Τσουμί, δηλώνει ότι «ο Παρθενώνας είναι ένα από τα πλέον τέλεια κτίρια, το οποίο έχει ασκήσει επιρροή επί αιώνες σε γενεές δυτικών αρχιτεκτόνων. Αυτό που προσπαθήσαμε να κάνουμε, ήταν να είμαστε όσο το δυνατόν απλοί, καθαροί και ακριβείς στη δημιουργία οπτικής σχέσης μεταξύ του Παρθενώνα, του Μουσείου και του ευρύτερου αρχαιολογικού χώρου».

Ο κ. Τσουμί δηλώνει «πεπεισμένος ότι αργά ή γρήγορα, τα μάρμαρα από το Βρετανικό Μουσείο θα επιστρέψουν στην Αθήνα».

Η εφημερίδα «Νιου Γιορκ Τάιμς» φιλοξενεί επίσης δυο άρθρα για το επίμαχο ζήτημα της επιστροφής των Μαρμάρων του Παρθενώνα.

Το πρώτο είναι του Βρετανού δημοσιογράφου και συγγραφέα, Κρίστοφερ Χίτσενς, από το περιοδικό “Vanity Fair“, ο οποίος επιχειρηματολογεί υπέρ της επιστροφής των Μαρμάρων, υπογραμμίζοντας ότι «η άλλοτε μερικώς βάσιμη θέση του Βρετανικού Μουσείου περί έλλειψης χώρου στέγασης των γλυπτών, δεν υφίσταται πλέον.

Κάθε επισκέπτης δεν μπορεί παρά να εντυπωσιαστεί από τις συντονισμένες προσπάθειες του αρχιτέκτονα του Μουσείου Μπερνάρ Τσουμί και του διευθυντή του Δημήτρη Παντερμανλή», αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Χίτσενς, σημειώνοντας ότι «όλοι οι διαθέσιμοι θησαυροί του Παρθενώνα έχουν τοποθετηθεί με ιδιαίτερη φροντίδα σε μια αίθουσα που βρίσκεται σε άλλο επίπεδο σε σχέση με το υπόλοιπο Μουσείο, ώστε να αντικατοπτρίζει τη διαρρύθμιση του ναού».

Στο δημοσίευμα γίνεται αναφορά στις πρόσφατες επιστροφές τμημάτων του μνημείου από την Ιταλία και από το Μουσείο της Χαιδελβέργης, εκφράζοντας παράλληλα την ελπίδα ότι «κάποια μέρα η Βρετανία θα αποφασίσει να διορθώσει ένα λάθος του παρελθόντος».

Ο πρώην πρωθυπουργός της Αυστραλίας Μάλκολμ Φρέιζερ ζήτησε και πάλι την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα από το Βρετανικό Μουσείο στην Ελλάδα. Μάλιστα, ο κ. Φρέιζερ έφτασε στο σημείο να προσθέσει πως η Ελλάδα θα πρέπει να διεκδικήσει τα γλυπτά αυτά ακόμα και δικαστικά.

Λίγες μέρες νωρίτερα, ένας άλλος πρώην πρωθυπουργός της Αυστραλίας, ο Γκοφ Ουίτλαμ είχε δηλώσει για το ίδιο θέμα:

“Το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης δίνει στο Βρετανικό Μουσείο την ευκαιρία να διορθώσει ένα από τα μεγάλα σφάλματα της ιστορίας. Δεν υπάρχει πλέον καμία δικαιολογία για τη διατήρηση της συλλογής στην Πινακοθήκη Νταβίν στο πίσω μέρος του Βρετανικού Μουσείου, τώρα που τα γλυπτά μπορούν να ενοποιηθούν και να εκτεθούν με τα λοιπά σωζόμενα γλυπτά της Ακρόπολης”.

Την ίδια στιγμή, ο κ. Γιώργος Βαρδάς, μέλος της Κίνησης “Αυστραλοί Υπέρ της Επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα”, κάλεσε την Ελλάδα να διεκδικήσει “πιο δυναμικά” την επιστροφή τους.

Στο μεταξύ, τα αυστραλιανά μέσα ενημέρωσης εξακολουθούν να δίνουν σημαντική προβολή στο Μουσείο της Ακρόπολης.

Το τηλεοπτικό δίκτυο SBS έκανε σύντομο αφιέρωμα στα εγκαίνια, τονίζοντας το γεγονός ότι τα εγκαίνια θα πραγματοποιηθούν ενώ τμήματα της ζωφόρου του Παρθενώνα βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο. Αντικαθιστούνται από γύψινα εκμαγεία, ώστε ο επισκέπτης να έχει πλήρη άποψη της εικόνας που παρουσίαζαν αρχικά.

 Στο αφιέρωμα παρουσιάστηκαν συνεντεύξεις (οι οποίες δόθηκαν στο χώρο του Νέου Μουσείου): -Του επικεφαλής αρχιτέκτονα του Μουσείου Μπερνάρ Τσουμί, ο οποίος μίλησε για τις δυσκολίες της κατασκευής, καθώς έπρεπε να λάβει υπόψη του τη σεισμικότητα της περιοχής, τις νέες ανακαλύψεις αρχαιοτήτων στο οικόπεδο ανέγερσης του Μουσείου και την καλύτερη προβολή όλων των αρχαιοτήτων που το παλιό μουσείο δεν μπορούσε να εκθέσει ταυτόχρονα.

-Του διευθυντή του Μουσείου Δημήτρη Παντερμαλή, ο οποίος μίλησε για ένα όνειρο ζωής που γίνεται πραγματικότητα έπειτα από 30 χρόνια.

-Του υπουργού Πολιτισμού Αντώνη Σαμαρά, ο οποίος τόνισε την ανάγκη επαναπατρισμού των γλυπτών που βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι τα εγκαίνια θα λάβουν χώρα με κάποια μέλη της ίδιας οικογένειας να λείπουν και υπογραμμίζοντας την ανάγκη η οικογένεια να επανενωθεί.

 -Ο παρουσιαστής του σταθμού σχολίασε πως το Μουσείο αποτελεί με την ύπαρξή του ικανό επιχείρημα για τον επαναπατρισμό των γλυπτών του Παρθενώνα. Εξάλλου και ο γραπτός Τύπος αναφέρεται στο Μουσείο με ιδιαίτερα θετικά σχόλια.

Τα δημοσιεύματα παραθέτουν δηλώσεις των Α. Σαμαρά και Μπ. Τσουμί και δίνουν το χρονικό της ιστορίας του Παρθενώνα και της αφαίρεσης των Γλυπτών από τον Έλγιν. Δίνονται επίσης πληροφορίες για το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης μαζί με εντυπωσιακές φωτογραφίες.

Τέλος έως τις 10 Ιουλίου θα συνεχίζεται μια πρωτότυπη εικαστική παρέμβαση στην κεντρική πλατεία Ομοσπονδίας της Μελβούρνης (Federation Square), με αίτημα την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα, με την ευκαιρία των εγκαινίων του Νέου Μουσείου της Ακρόπολης.

 Συγκεκριμένα, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Φωτός της Μελβούρνης, ο ομογενής Κωνσταντίν Δημόπουλος κάνει την παρέμβαση “Μαύρος Παρθενώνας“. Όπως εξηγεί ο καλλιτέχνης, κατά τη διάρκεια της ημέρας υπάρχουν στην πλατεία διάφορες σκαλωσιές ντυμένες με μαύρο ύφασμα στο σχήμα του Παρθενώνα.

Τη νύχτα με ειδικό φωτισμό “στήνεται” ένας “Παρθενώνας” με λευκό και γαλάζιο σε μαύρο φόντο.

Στις 2 Ιουλίου θα γίνει δημόσιος διάλογος στην κεντρική πλατεία της Μελβούρνης, με αίτημα την επιστροφή των μαρμάρων του Παρθενώνα. Μεταξύ των ομιλητών θα είναι και ο πρόεδρος της Διεθνούς Επιστροφής για την Επιστροφή των Μαρμάρων, Ντέϊβιντ Χιλ.

Η ιστορία του Νέου Μουσείου

Το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης ήταν το δεύτερο πολιτιστικό όραμα του Κωνσταντίνου Καραμανλή. Μαζί με την ανασκαφή των Βασιλικών Τάφων της Βεργίνας από τον αρχαιολόγο Μάνο Ανδρόνικο αποτέλεσαν την μεγάλη του πολιτιστική κληρονομιά.

Αργότερα, η Μελίνα Μερκούρη ονειρεύτηκε πως το μουσείο θα μπορούσε να φιλοξενήσει και τα Γλυπτά του Παρθενώνα, τα λεγόμενα τότε Ελγίνεια, μια ονομασία που καταργήθηκε όταν το αίτημα της επιστροφής άρχισε να αντιμετωπίζεται θετικά από την διεθνή κοινότητα.

πηγή;Νένα Σώκου Newsroom ΔΟΛ,ΑΠΕ

spot_img

Τώρα ζωντανά! Web Radio από το Ελληνικό Φαινόμενο!

 

 

Τελευταία νέα

Ο ΑΓΩΝΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ

ράφει η Νίνα Γκατζούλη Πολλοί μελετητές πιστεύουν ότι η λογοτεχνική ανάπτυξη οποιασδήποτε γλώσσας συνδέεται στενά και σχετίζεται με σημαντικά ιστορικά γεγονότα και επιρροές που έχει υποστεί ένα έθνος. Ο Tony Crowley, στο Proper English, παραθέτει τη θέση του Saussure για τη γλώσσα...

Πρακτικές Εφαρμογές της Πυρηνικής Φυσικής με πολύ απλά λόγια.

* Γράφει ο Στέφανος Ευαγγέλου Μπινιάρης Τη Μελέτη μου αυτήν την  παρουσίασα διαδικτυακά στις 14.03.2024 στις 20.00 η ώρα από τον ΙΧΑ  Το παρόν γραπτό κείμενο διαφέρει κατά τι από την Ομιλία, αφού εδώ δεν υπάρχει ένας αυστηρός περιορισμός έκτασης του κειμένου. Με...

Ορισμός της 19ης Μαΐου ως ημέρα μνήμης της γενοκτονίας Ελλήνων του Πόντου.

Εκδηλώσεις για την Ημέρα Μνήμης της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας για το έτος 2024           Με το Ν. 2193/1994 (Α΄32) καθιερώθηκε η 19η Μαΐου ως Ημέρα Μνήμης της Γενοκτονίας του Ελληνισμού του Πόντου και με το Π.Δ....

Κάθε ημέρα μας υπενθυμίζουν την προδοσία της Μακεδονίας μας.

Του Παναγιώτη Αποστόλου Πολιτικού αναλυτή – αρθρογράφου egerssi@otenet.gr www.egerssi.gr Η Συμφωνία των Πρεσπών είναι μια κατάπτυστη Συμφωνία, μια ενδοτική Συμφωνία για τα εθνικά συμφέροντα της Ελλάδος, μια Συμφωνία που στόχο έχει τη μείωση των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων! Αυτή ήταν διαχρονικά η θέση μας και...