Ευστάθιος Θ. Τσομίδης.
Προς Αναστάσιο Παπαληγούρα, έδρα του Υπουργείου Δικαιοσύνης .
, έδρα του Υπουργείου Δικαιοσύνης .Αξιότιμε κ. Υπουργέ, Δια της παρούσης μου θέλω να σας ενημερώσω για το απαράδεκτο φαινόμενο που ανέκυψε μετά την εφαρμογή του νέου Νόμου, από την μεταφορά της αρμοδιότητας εκδόσεως διαβατηρίων από την Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση εις την Ελληνική Αστυνομία.
Τους τελευταίους πέντε μήνες καθημερινή δικηγορική πρακτική ανέδειξε το πρόβλημα της προσωρινής κρατήσεως ανυποψίαστων πολιτών που προσέφυγαν ιδιαιτέρως την ημέρα Σάββατο στα αρμόδια αστυνομικά όργανα και από αιτούμενοι διοικούμενοι ερεύθησαν προσωρινά κρατούμενοι λόγω του ότι είχαν ανεκτέλεστες ποινικές ή άλλες αποφάσεις.
Η αναγκαία αυτή έρευνα εκ μέρους των αστυνομικών οργάνων εις την γνωστή λίστα ΣΕΓΚΕΝ (Eθνική και Ευρωπαϊκή) τις περισσότερες φορές, αν όχι πάντα, καταλήγει στην ευθεία παραβίαση βασικών και θεμελιωδών δικαιωμάτων σε συνδυασμό με το γεγονός ότι την ημέρα Σάββατο και Κυριακή ουδέν δημόσιο ταμείο υπάρχει εν λειτουργία καθ΄ άπασα την επικράτεια, ως εκ τούτου οι προσωρινά κρατούμενοι, παρ΄ ότι κατά την ημέρα Σάββατο και Κυριακή υφίσταται Εισαγγελέας Υπηρεσίας, παραμένουν προσωρινά κρατούμενοι μέχρι το πρωί της Δευτέρας οπότε και καταβάλλουν τα αναγκαία ποσά ή προσερχόμενοι στον Εισαγγελέα ποινικής διώξεως ασκούν τα εκ του νόμου δικαιώματα τους ενώπιον των αρμοδίων δικαστικών και διοικητικών οργάνων.
Επειδή η ως άνω κατάσταση τείνει να γίνει ο κανόνας και όχι η εξαίρεση. Επειδή ούτε τα αστυνομικά κ διοικητικά όργανα πολλώ μάλλον γίνονται δέκτες της δυσαρέσκειας των κρατουμένων που τις περισσότερες φορές, αν όχι πάντα, κρατούνται με τους υπόδικους και ουδείς αναλαμβάνει την ευθύνη να τους απελευθερώσει μέχρι την πρωία της Δευτέρας φοβούμενοι και δικαίως της φυγοποινίας τους. Επειδή η όλη αυτή συμπεριφορά δύναται να ανατραπεί, ή τουλάχιστον να περιοριστεί κατ΄ ελάχιστον αν και μόνο υποχρεωτικώς τουλάχιστον για την ημέρα Σάββατο παραμένει ανοιχτό μέχρι το μεσημέρι το δημόσιο ταμείο της έδρας εκάστης Εισαγγελίας Πλημμελειοδικών.
Παρακαλώ να προβείτε σε όλες τις νόμιμες ενέργειες ώστε να αρθεί η αδικία στο μέλλον με την συνεπικουρία των συναρμόδιων Υπουργών.
Θεσσαλονίκη 5- 6- 2006
Μετά τιμής Ευστάθιος Θ. Τσομίδης.
Κοινοποιείται προς,
Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών,
Υπουργό Εσωτερικών και Δημόσιας Διοικήσεως,
Γενικό Επιθεωρητή Εφοριών,
Υπουργείο Οικονομικών,
Αρχηγό Αστυνομικής Διευθύνσεως ΕΛΑΣ Θεσσαλονίκης,
Εισαγγελέα Εφετών Θεσσαλονίκης,
Δικηγορικό Σύλλογο Θεσσαλονίκης.
Η ΣΥΝΘΗΚΗ ΣΕΓΚΕΝ (Schengen);
Στις 14 Ιουνίου 1985 υπογράφηκε στη μικρή, ομώνυμη κωμόπολη του Λουξεμβούργου, η λεγόμενη <Συμφωνία του Schengen>(Σέγκεν) από τις κυβερνήσεις της Γερμανίας, της Γαλλίας, της Ολλανδίας, του Λουξεμβούργου και του Βελγίου.
Το 1990 προσχώρησε η Ιταλία, το 1991 η Ισπανία και η Πορτογαλία και το 1994 η Δανία και η Αυστρία. Η Ελλάδα υπέγραψε τη σχετική Σύμβαση, το Νοέμβριο του 1992, η οποία επικυρώθηκε από τη Βουλή των Ελλήνων το Μάρτιο του 1997.
Η Μ. Βρετανία και η Ιρλανδία είναι οι μόνες χώρες που δεν υπέγραψαν τη Σύμβαση και δεν είναι μέλη του λεγόμενου <Χώρου Schengen>, όπου από την 1η Δεκεμβρίου 1997 προβλέπεται να υπηκόους των 13 κρατών μελών που μετακινούνται στο εσωτερικό της Κοινότητας.
Μέχρι τις 2 Οκτωβρίου 1997, οπότε υπογράφηκε η Συνθήκη του Αμστερνταμ, η Συμφωνία αυτή αποτελούσε πεδίο διακυβερνητικής συνεργασίας των συμβαλλομένων κρατών μελών στους τομείς της δικαιοσύνης, αστυνομίας και τελωνείων, συμφωνίες που υφίστανται εκτός του κοινοτικού θεσμικού πλαισίου, δηλαδή, για την εφαρμογή των οποίων δεν είχαν καμία δικαιοδοσία τα κοινοτικά όργανα (Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, Ευρωπαϊκής Επιτροπή).
Οι πολίτες της Ρουμανίας θα μπορούν να ταξιδεύουν στις χώρες-μέλη της ΕΕ χωρίς την απαίτηση έκδοσης βίζας, αλλά μόνο με το διαβατήριο τους από την 1η Ιανουαρίου του 2007, σύμφωνα με τον Ρουμάνο υπουργό Εσωτερικών Βασίλε Μπλάγκα.
Η Ρουμανία δε θα ενταχθεί στη συμφωνία Σέγκεν από την 1η Ιανουαρίου του 2007. Οι Ρουμάνοι πολίτες δεν θα μπορούν να παραμένουν στα κράτη-μέλη της ΕΕ για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο των 90 ημερών ανά εξάμηνο, ακόμη και εάν κατέχουν άδεια εργασίας ή σχετικό συμβόλαιο.
Με τη νομική ενσωμάτωση (κοινοτικοποίηση) του Schengen στη Συνθήκη του Αμστερνταμ ισχύουν βασικά και γι΄αυτό οι κοινοτικές διαδικασίες. Δύο λόγοι, βασικά, οδήγησαν στη σύναψη της Συμφωνίας και της αντίστοιχης Σύμβασης εφαρμογής της: η εφαρμογή της Ενιαίας Εσωτερικής Αγοράς, με την οποία επιδιώκεται η κατάργηση των εσωτερικών ελέγχων, και η αποτελεσματική αντιμετώπιση του διεθνώς οργανωμένου εγκλήματος, για την οποίαν θα έπρεπε να προβλεφθούν ενιαία αυστηρά μέτρα ελέγχου τόσο στα εξωτερικά σύνορα της Ένωσης, όσο και μέσα στον ίδιο το <Χώρο του Schengen>.
Στο επίκεντρο των μέτρων για την καταπολέμηση της εγκληματικότητας είναι το <Σύστημα Πληροφοριών του Schengen>(SIS), του οποίου βασικό στοιχείο είναι ένας κεντρικός υπολογιστής που βρίσκεται στο Στρασβούργο και με τον οποίο συνδέονται τα εθνικά συστήματα καταζήτησης.
Η καταχώριση προσωπικών στοιχείων στον κεντρικό υπολογιστή γίνεται <σύμφωνα με την εθνική διαδικασία> και στη βάση συγκεκριμένων, περιοριστικών κριτηρίων (δικαστική απόφαση, ένταλμα σύλληψης, απόφαση αρμοδίων διοικητικών αρχών και δικαστηρίων).
Πέραν τούτου και σε κοινοτικό επίπεδο εξασφαλίζεται στους πολίτες δημοκρατικός έλεγχος και αποτελεσματικά διαθέσιμα δικαστικά μέσα προσφυγής, όταν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο μπορούν να παρέμβουν.