Την επιτακτική ανάγκη απελευθέρωσης της μεταφοράς καυσίμων στην Ελλάδα υπογραμμίζει η Κομισιόν, προειδοποιώντας ότι θα κινήσει μέχρι το τέλος του έτους τη διαδικασία παραπομπής της χώρας μας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για παραβίαση του κοινοτικού Δικαίου, εάν δεν αρθούν όλες οι απαγορεύσεις που στρεβλώνουν την υγιή λειτουργία της αγοράς. Οι θέσεις της Κομισιόν, όπως διατυπώθηκαν από τον αρμόδιο επίτροπο Ενέργειας Άντρις Πίμπαλγκς σε απάντηση σχετικής ερώτησης του ευρωβουλευτή του ΠΑΣΟΚ Κώστα Μποτόπουλου δικαιώνουν απόλυτα τις απόψεις της Ένωσης Εμπόρων Πετρελαιοειδών Νομού Αττικής, όπως διατυπώθηκαν τον Μάιο σε σχετική καταγγελία που υποβλήθηκε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Η ΕΕΠΝΑ έχει επισημάνει με έμφαση ότι οι περιορισμοί στην έκδοση νέων αδειών μεταφοράς καυσίμων αντιβαίνουν το κοινοτικό Δίκαιο. Καταγγελία για το ίδιο θέμα έχει υποβάλει στην Κομισιόν και ο Σύνδεσμος Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών. Σύμφωνα με πληροφορίες του benzini.gr, το υπουργείο Μεταφορών εξετάζει τώρα σχέδιο απελευθέρωσης της μεταφοράς υγρών καυσίμων, με την ελεύθερη έκδοση νέων αδειών, οι οποίες δεν θα είναι μεταβιβάσιμες.
Το έργο της μεταφοράς καυσίμων θα ασκείται, κατά τις ίδιες πληροφορίες, από ανώνυμες εταιρείες, οι οποίες θα μπορούν να ιδρύονται εφόσον κατέχουν ελάχιστο προκαθορισμένο αριθμό αδειών (τουλάχιστον τέσσερις, σύμφωνα με τις μέχρι στιγμής πληροφορίες).
Η ΕΕΠΝΑ παρακολουθεί τις εξελίξεις και εκφράζει την ανησυχία της για τον κίνδυνο να δημιουργηθούν νέες στρεβλώσεις στη λειτουργία της αγοράς, από μέτρα “νόθας” απελευθέρωσης, που θα αποσκοπούν στη διατήρηση περιορισμών, για την προστασία των προνομίων των ήδη κατεχόντων άδειες μεταφοράς υγρών καυσίμων.
Σύμφωνα με την απάντηση του αρμοδίου επιτρόπου σε σχετική ερώτηση του ευρωβουλευτή του ΠΑΣΟΚ Κώστα Μποτόπουλου, οι τιμές πετρελαιοειδών στην Ελλάδα απελευθερώθηκαν το 1992 και οι εταιρίες διανομής είναι καταρχήν ελεύθερες να εισάγουν προϊόντα από διυλιστήρια εκτός Ελλάδας, όμως είναι γνωστό ότι η αγορά των βυτιοφορέων είναι κλειστή, καθώς δεν εκδίδονται νέες άδειες.
Οπως τονίζει ο επίτροπος, επειδή οι τιμές μπορούν να επηρεαστούν από ατέλειες της τοπικής αγοράς και από συμπεριφορά νόθευσης του ανταγωνισμού, η Επιτροπή παρακολουθεί στενά την κατάσταση στις χώρες της Ε.Ε. και αντιμετωπίζει με ιδιαίτερο ζήλο όσες αδυναμίες εντοπίζει ως προς το ζήτημα αυτό.
Στην περίπτωση της Ελλάδας, συνεχίζει ο επίτροπος, «ιδιαίτερα σε σύνδεση με τα κυκλώματα διανομής καυσίμων, η Επιτροπή κίνησε πρόσφατα διαδικασία παράβασης σχετικά με τη μεταφορά εμπορευμάτων, ειδικότερα τη μεταφορά πετρελαιοειδών.
Το Φεβρουάριο του 2008 διαβιβάστηκε στην ελληνική κυβέρνηση επίσημη προειδοποιητική επιστολή και αναμένεται να ληφθεί τελική απόφαση έως τα τέλη του 2008». “H κυβέρνηση συντηρεί τις μονοπωλιακές τάσεις και τη στρέβλωση του ανταγωνισμού στην εγχώρια αγορά των καυσίμων και αντιμετωπίζει με απραξία τα έντονα φαινόμενα κερδοσκοπίας, με συνέπεια ο Έλληνας πολίτης να επιβαρύνεται με τις μεγαλύτερες αυξήσεις σε όλη την Ευρώπη.
Aκόμα κι όταν οι τιμές του πετρελαίου υποχωρούν διεθνώς, όπως συμβαίνει τον τελευταίο καιρό, ο καταναλωτής δεν βλέπει αναπροσαρμογή προς τα κάτω της τιμής των καυσίμων”, σχολίασε ο ευρωβουλευτής του ΠΑΣΟΚ Κώστας Μποτόπουλος