Τετάρτη, 13 Αυγούστου, 2025
ΑρχικήΓνώμεςΟ χορός των...

Ο χορός των κανιβάλων πάνω στο πτώμα του πολιτισμού

irodiotheatro-1Γράφει ο Αντώνης Λαμπίδης

Σε μέρες παρακμής των πάντων, έρχονται στιγμές που ο νους αδυνατεί πλέον να παρακολουθήσει και να επεξεργαστεί τα τεκταινόμενα. Ο ορυμαγδός των γεγονότων, ο ανελέητος βομβαρδισμός αλλοπρόσαλλων ειδήσεων και απρόσμενων εξελίξεων εκτροχιάζει το λογισμό του ανθρώπου, οδηγώντας τον μοιραία σε αδυναμία κριτικής σκέψης. Ο ευτελισμός των αξιών με την  παντελή έλλειψη οράματος στην ελληνική κοινωνία δημιουργούν ένα εκρηκτικό μίγμα που δυναμιτίζει κάθε προσπάθεια ανάτασης, πνευματικής και ηθικής.

Εδώ στον τόπο μας, όλα έχουν αφετηρία στην Προστασία που επιβλήθηκε με τη ίδρυση του ελληνικού κράτους. Οξυδερκείς και φωτισμένοι μελετητές ανέλυσαν εκτενώς την πνευματική ένδεια που μαστίζει το νεότερο Ελληνισμό, και για το λόγο αυτό παραπέμπουμε στο πολύτιμο έργο τους, από το οποίο αντλούνται σημαντικά συμπεράσματα πέραν από αγκυλώσεις και ιδεοληψίες.

Σε αυτό το άρθρο θα σταθούμε σε κάποιες καίριες επισημάνσεις με την πρόθεση να καταδείξουμε ότι ο πολιτισμός στην Ελλάδα, με ότι αυτός περικλείει, κινούμενος σε ετερόφωτα πεδία έχει χάσει παντελώς την αυθεντικότητά του.

Από τα μέσα του 19ου αιώνα ιδιαίτερα, η ευρωπαϊκή διπλωματία δημιουργώντας το «γλωσσικό ζήτημα» επεδίωξε να εκτρέψει την διαφαινόμενη πνευματική αναγέννηση σε ανούσιες γλωσσολογικές και φιλολογικές διαμάχες. Έτσι, κάθε έννοια καλλιέργειας και ωριμότητας κατέστη εξ ορισμού ανέφικτη. Η απουσία γνήσιας εθνικής συνείδησης και η έλλειψη πνευματικότητας διαχέεται στα κοινωνικά στρώματα. Οι μικροκομματικές διαμάχες και οι ιδεολογικές αντιπαραθέσεις, το ατομικό συμφέρον και η συντεχνιακή ιδιοτέλεια οδηγούν στον φατριασμό, δημιουργώντας ένα εμφυλιοπολεμικό σκηνικό διαρκείας με διαφορετικές σε κάθε ιστορική στιγμή εκφάνσεις.

Σε προηγούμενο άρθρο μας, με τον τίτλο «Εξουσία και αλλοτρίωση», είχαμε επισημάνει ότι «η φαυλοκρατία που διέπει την πολιτική μας ζωή εδώ και 180 χρόνια βρίσκει την ύπαρξη της μέσα σε ένα άνυδρο πνευματικό τοπίο. Αρκετοί στοχαστές, ελεύθερα πνεύματα αυτού του τόπου διέσωσαν την πυξίδα ώστε να φτάσουμε στον προορισμό μας. Κατέδειξαν την εικόνα του «έλληνος ανθρώπου», του δημιουργού πολιτισμού, ανεξάρτητα αν αυτός είναι ξωμάχος της φύσης ή αστός των πόλεων. Όμως εμείς, αγνοώντας ή απορρίπτοντας τα γνήσια δημιουργήματα κατασκευάσαμε είδωλα, πλασματικά και εφήμερα στο βωμό της ευκολίας και των ανέσεων».

Πράγματι, η τυφλή μίμηση και η άκριτη υιοθέτηση ξενόφερτων προτύπων, ως υποκατάστατα ελληνικών πνευματικών αξιών, παραγκώνισε και εν τέλει ενταφίασε την γνήσια ελληνική δημιουργία στο  θέατρο, τον κινηματογράφο, τη ζωγραφική, την γλυπτική και πολύ περισσότερο στη μουσική.

Είναι γεγονός ότι η εξουσία για να διαιωνίσει την κυριαρχία της και να ευνουχίσει τις μάζες -γιατί, φευ, έτσι θεωρεί το λαό-  στρατολογεί επ΄αμοιβή στην υπηρεσία της «διανοουμένους», «καλλιτέχνες», εξωνημένους δηλαδή υποτακτικούς και κομματικούς θεράποντες -ένα είδος μαφίας του πολιτισμού. «Συχνά εμφανίζεται πνευματική τρομοκρατία, κατευθυνόμενη υμνολογία, αποθέωση των προσφιλών της εξουσίας, καταποντισμός των δύστροπων και αντιφρονούντων και των ευαίσθητων στις αναθυμιάσεις του βόθρου της πνευματικής αγοράς», όπως πολύ εύστοχα σημειώνει ο αείμνηστος Κυριάκος Σιμόπουλος. 1

Δεν είναι παράδοξο ότι το υπουργείο Πολιτισμού της Ελληνικής Δημοκρατίας διαχρονικά στρέφεται εναντίον του πολιτισμού. Τα Διοικητικά Συμβούλια των οργανισμών και φορέων του απαρτίζονται κυρίως από ένα ερμητικά κλειστό σύστημα κομματικών ημετέρων και ευνοουμένων, αυτοαποκαλούμενων ως πρωτοποριακών, νεωτεριστών, μεταμοντερνιστών και άλλων ηχηρά παρόμοιων χαρακτηρισμών. Κοινός παρονομαστής όλων η αυτοπροβολή, η ιδιοτέλεια και η κολακεία αλλήλων.

Ειδικότερα, εάν παρακολουθήσει κανείς την πορεία και τα πεπραγμένα του Φεστιβάλ Αθηνών, από τη θεσμοθέτηση του το 1955 μέχρι σήμερα, θα διαπιστώσει με θλίψη -πλην ελαχίστων φωτεινών εξαιρέσεων- μια διολίσθηση σε πειραματισμούς, συχνά απαράδεκτους και αδόκιμους. Ο επιδιωκόμενος εντυπωσιασμός του ανυποψίαστου κοινού από σκηνοθέτες και ερμηνευτές των έργων καλύπτει μια συστηματικά σκοπούμενη διαστροφή εννοιών και αντίληψης των πραγμάτων. Ο εκφυλισμός της Δύσης μεταγγίζεται στα καθ΄ημάς δρώμενα, δηλητηριάζοντας πρωτίστως την Τέχνη.

Τις χρονιές 2015 – 2016, το Φεστιβάλ Αθηνών, κορυφαίος πολιτιστικός θεσμός του κράτους, δοκίμασε την μεγαλύτερη κρίση του. Περαιτέρω, οι αλλαγές στην ηγεσία του υπουργείου, οι παραιτήσεις, αντικαταστάσεις και διορισμοί νέων Δ.Σ., ως απότοκες εσωτερικών ερίδων και αντιπαλοτήτων, τραυμάτισαν το όποιο κύρος είχε απομείνει στο θεσμό.2

Ας μη αναφερθούμε εδώ στον επιεικώς ατυχέστατο διορισμό του κυριολεκτικά διεστραμμένου Βέλγου  Γιαν Φαμπρ ως διευθυντή του Ελληνικού Φεστιβάλ από τον απελθόντα υπουργό Πολιτισμού Αριστείδη Μπαλτά και την άμεση παραίτηση του πρώτου μετά τον σάλο που δημιουργήθηκε.

Εάν παρακολουθήσουμε τα έργα και τις ημέρες ατόμων που απαρτίζουν το νέο Διοικητικό Συμβούλιο του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, με απόφαση της Υπουργού Πολιτισμού Λυδίας Κονιόρδου, θα διαπιστώσουμε με λύπη αν όχι με οργή ότι συνεχίζεται η ολίσθηση των καλλιτεχνικών πραγμάτων προς την έσχατη παρακμή υπό τον μανδύα της διαβόητης πολυπολιτισμικότητας. 3-4

Συμπερασματικά, στραγγαλισμός της σύγχρονης ελληνικής δημιουργίας και αποθέωση της εκφυλισμένης κουλτούρας της Ευρώπης είναι το διαχρονικώς αιτούμενο από μια διαβρωμένη κλίκα που εχθρεύεται και μισεί τον πολιτισμό μας.

spot_img

Τώρα ζωντανά! Web Radio από το Ελληνικό Φαινόμενο!

 

 

Τελευταία νέα

Ο ΕΥΤΕΛΙΣΜΟΣ ΤΟΥ Ε.Σ.Υ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΥΠΟΥΡΓΟΥΣ ΤΩΝ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΝ ΚΥΡΙΑΚΟΥ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗ

Του Παναγιώτη Αποστόλου Πολιτικού αναλυτή – αρθρογράφου egerssi@otenet.gr www.egerssi.gr  To Υπουργείο Υγείας, είναι ένα από τα Υπουργεία των ελληνικών κυβερνήσεων, με βασική αρμοδιότητα τη διαχείριση του Εθνικού Συστήματος Υγείας της Ελλάδας και την εποπτεία των ιδιωτικών φορέων υγειονομικής φροντίδας. Επίσης, είναι αρμόδιο για τον προγραμματισμό και την υλοποίηση...

Κρύος ιδρώτας» στους βουλευτές της ΝΔ που βλέπουν ότι ένας στους τρεις θα μείνει εκτός βουλής.

Αποκαλυπτικό ρεπορτάζ: Οι (κρυφές) δημοσκοπήσεις σε όλες τις εκλογικές περιφέρειες της Αττικής! «Κρύος ιδρώτας» στους βουλευτές της ΝΔ που βλέπουν ότι ένας στους τρεις θα μείνει εκτός βουλής. Ποιοι προηγούνται, οι εσωκομματικές «μαχαιριές» τα νέα πρόσωπα και ποιοι θα...

Νέo Τραγούδι & Νέο Video Clip! Θέλξη «Να ξυπνάμε μαζί.

Η αγαπημένη ερμηνεύτρια Θέλξη επιστρέφει δυναμικά με το νέο της single «Να ξυπνάμε μαζί», ένα ρυθμικό, μελωδικό και ταξιδιάρικο τραγούδι που μυρίζει καλοκαίρι, έρωτα και ελληνικό νησί! Σε μουσική και στίχους του Γιάννη Ιερεμία, το τραγούδι ξεδιπλώνει μια νοσταλγική ιστορία προσμονής και απόλυτου έρωτα, εκείνου...

ΘΕΡΜΟΠΛΗΞΙΑ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗ ΑΠΟ ΤΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΑΜΑΡΑ ΚΑΙ Η ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΔΙΑΣΩΣΗΣ ΤΟΥ

Του Παναγιώτη Αποστόλου Πολιτικού αναλυτή – αρθρογράφου egerssi@otenet.gr www.egerssi.gr ΣΗΜ.: Το άρθρο γράφτηκε ένα 24ωρο πριν τον αδόκητο χαμό της Λένας και τον αβάσταχτο πόνο του πατέρα της και πρώην Π/Θ Αντώνη Σαμαρά Η Πατρίδα μας έχει επανειλημμένα παραβιάσει, επί εποχής κυβερνήσεων Κυριάκου Μητσοτάκη,...