
Ο Γεώργιος Αθ. Μούτσιος ως υφυπουργός Συγκοινωνιών στην κυβέρνηση Καραμανλή από τις 28 Νοεμβρίου 1977 ως τις 10 Μαΐου 1980 και στην κυβέρνηση Ράλλη από τις 10 Μαΐου 1980 ως τις 17 Σεπτεμβρίου 1983.
Ο Γεώργιος Αθ. Μούτσιος ως υφυπουργός Συγκοινωνιών στην κυβέρνηση Καραμανλή έκανε την Ανασυγκρότηση τον ΕΛΤΑ ΜΕ Γενικό Διευθυντή τον Ιωάννη Βαδραχάνη, Δι.ευθυντής Ταχυδρομικοῦ Γ.Ε και ΕΛΤΑ .
Ο Ιωάννης Βαδραχάνης, Δι. ευθυντής Ταχυδρομικοῦ Γ.Ε και ΕΛΤΑ Ανασυγκρότησε τον ΕΛΤΑ την δεκαετία του 1970 φέρνει επιπλέον αλλαγές στα ελληνικά ταχυδρομεία, δεδομένου ότι μετατράπηκαν σε Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου, γεγονός που σηματοδότησε και την αλλαγή στον τρόπο λειτουργίας τους, καθιστώντας τα πιο ανεξάρτητα.
Τα βήματα προς τον εκσυγχρονισμό συνεχίστηκαν τα χρόνια που ακολούθησαν, όταν το 1983 εφαρμόστηκε ο νέος ταχυδρομικός κώδικας, αντικαθιστώντας τον παλαιό τριψήφιο κωδικό, ενώ με νόμο σχετικά με τις ΔΕΚΟ, ορίστηκε ο τρόπος λειτουργίας και η στρατηγική θέση των ΕΛΤΑ ως πάροχος καθολικών ταχυδρομικών υπηρεσιών.
Δύο χρόνια αργότερα, καθορίστηκε επίσημα ο ρόλος τους ως φορέα καθολικής υπηρεσίας.
Σημειώνεται ότι, κατά την περίοδο, με Διευθυντή του Γ.Γ.Ε.Ταχυδρομικοῦ που ήταν Ο Ιωάννης Βαδραχάνης τα ΕΛΤΑ μετεξελίχθηκαν σε Ανώνυμη Εταιρία (ΕΛΤΑ Α.Ε.), ιδρύθηκαν θυγατρικές εταιρίες (π.χ. ΚΕΚ ΕΛΤΑ ΑΕ, Ταχυμεταφορές ΕΛΤΑ ΑΕ), έγιναν στρατηγικές εμπορικές συμφωνίες, αυτοματοποιήθηκαν κέντρα διαλογής και αναπτύχθηκε το ανθρώπινο δυναμικό του οργανισμού, και με μεγάλη κερδοφορία τον ΕΛΤΑ αυξημένα κατά 10% – 15%. Σύμφωνα με τα στοιχεία ισολογισμού & αποτελεσμάτων.
Μία εξίσου σημαντική χρονολογία για τα ελληνικά ταχυδρομεία είναι, όταν με τον νόμο 4053/2012, πραγματοποιήθηκε η πλήρης απελευθέρωση της ταχυδρομικής αγοράς της Ελλάδας και διαμορφώθηκε ένα νέο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας!!!!

Τα ΕΛΤΑ 21.11.2022 “αλλάξουν την ατζέντα” έπειτα από τις πρόσφατες αρνητικές εξελίξεις επιδιώκουν τα ΕΛΤΑ. Υπό νέα διοίκηση, με τον Group Procurement & Operations Officer του Υπερταμείου, Μάριο Τέμπο να αναλαμβάνει μεταβατικός Διευθύνων Σύμβουλος, τα ΕΛΤΑ θα επικεντρώσουν τις ενέργειες τους, εκτός από τις όποιες εσωτερικές αλλαγές / διαδικασίες, στην ενίσχυση του κύκλου εργασιών.
H “ακτινογραφία” των οικονομικών επιδόσεων των ΕΛΤΑ Τα τελευταία χρόνια και σύμφωνα με τα διαθέσιμα στατιστικά στοιχεία της ΕΕΤΤ, το πλήθος αντικειμένων και τα έσοδα του Φορέα Παροχής Καθολικής Υπηρεσίας (ΦΠΚΥ), δηλαδή των ΕΛΤΑ, συρρικνώνονται, λόγω της μείωσης του επιστολικού ταχυδρομείου, της “κλασσικής” αλληλογραφίας.
Αντίθετα, το πλήθος αντικειμένων και τα έσοδα των εταιρειών ταχυμεταφορών (εταιρειών με γενική άδεια) αυξάνονται, λόγω της ανόδου του ηλεκτρονικού εμπορίου και των δεμάτων.
Τα ανωτέρω επαληθεύτηκαν και στον τελευταίο δημοσιευμένο ισολογισμό των ΕΛΤΑ (2021), από τον οποίο προκύπτει μείωση των εσόδων από την αλληλογραφία, καθώς ολοένα και περισσότερες εταιρείες και ιδιώτες στρέφονται στις ηλεκτρονικές συναλλαγές, την ηλεκτρική ενέργεια και την Καθολική Υπηρεσία.
Στον αντίποδα, άνοδο παρουσίασαν οι ταχυμεταφορές, μέσω της θυγατρικής ΕΛΤΑ Courier και οι χρηματοοικονομικές υπηρεσίες.
Σε επίπεδο τελικού οικονομικού αποτελέσματος, τα ΕΛΤΑ πέρασαν σε ζημιές, καθώς εκτός από τη μείωση του κύκλου εργασιών κατά 19 εκατ. ευρώ, ο οργανισμός επιβαρύνθηκε κατά 112,2 εκατ. ευρώ από το πρόγραμμα εθελούσιας εξόδου προσωπικού.
Συνοπτικά, ο κύκλος εργασιών του ομίλου ΕΛΤΑ ανήλθε πέρσι στα 299,5 εκατ. ευρώ έναντι 318,4 εκατ. ευρώ το 2020 και ο κύκλος εργασιών της μητρικής στα 244,3 εκατ. ευρώ έναντι 266,4 εκατ. ευρώ το 2020. x000D Αντίστοιχα, τα κυριότερα έσοδα ανά υπηρεσία διαμορφώθηκαν ως εξής:
Η αλληλογραφία απέφερε έσοδα 114,2 εκατ. ευρώ, έναντι 130,5 εκατ. ευρώ το 2020, -Τα δέματα απέφεραν έσοδα 15,9 εκατ. ευρώ, έναντι 15,3 εκατ. το 2020, -Τα χρηματοοικονομικά απέφεραν έσοδα 38,1 εκατ. ευρώ, έναντι 34,9 εκατ. ευρώ το 2020, -Η ηλεκτρική ενέργεια απέφερε έσοδα 38,2 εκατ. ευρώ, έναντι 42,6 εκατ. ευρώ το 2020,
Η Καθολική Υπηρεσία απέφερε έσοδα 23,5 εκατ. ευρώ, έναντι 32,1 εκατ. ευρώ το 2020, -Οι ταχυμεταφορές απέφεραν έσοδα 57,8 εκατ. ευρώ, έναντι 53,8 εκατ. ευρώ το 2020. x000D Η διαμόρφωση του τελικού οικονομικού αποτελέσματος
Σε επίπεδο τελικού οικονομικού αποτελέσματος, ο όμιλος των ΕΛΤΑ παρουσίασε πέρσι ζημιές μετά από φόρους 131,5 εκατ. ευρώ, έναντι κερδών 7,5 εκατ. ευρώ το 2020, με αποτέλεσμα τα ίδια κεφάλαια να καταστούν αρνητικά κατά 76,73 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα τα όσα αναφέρονται στις οικονομικές καταστάσεις, η επιδείνωση του τελικού οικονομικού αποτελέσματος οφείλεται κυρίως στην επιβάρυνση 112,2 εκατ. ευρώ από το πρόγραμμα εθελούσιας εξόδου προσωπικού 2.000 εργαζομένων.
Από την άλλη πλευρά, τα προηγούμενα χρόνια είχαν εισρεύσει στα ΕΛΤΑ 180 εκατ. ευρώ από την Καθολική Υπηρεσία και 100 εκατ. από την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου.

«Σήμερα μαύρος ουρανός»Για τα ΕΛΤΑ- ΟΠΩΣ ΓΡΑΦΗ-Ο πολιτικός αναλυτής -Ο Παναγιώτης Αποστόλου -ΕΛΤΑ: Η Χρονική Ανακοίνωση μιας Προμελετημένης Καταστροφής.
Το πρόσφατο σχέδιο πώλησης των ΕΛΤΑ και το κλείσιμο 204 καταστημάτων αποτελεί την αναμενόμενη κατάληξη μιας μακρόχρονης στρατηγικής εγκατάλειψης και συστηματικής υπονόμευσης. Δεν πρόκειται για αναπόφευκτη εξέλιξη, αλλά για προμελετημένο αποτέλεσμα πολιτικών επιλογών που οδήγησαν έναν εθνικό οργανισμό στη διάλυση.
Τα ΕΛΤΑ σήμερα παρουσιάζουν έναν εφιαλτικό απολογισμό: ζημίες 230 εκατομμυρίων ευρώ ετησίως, παρά τις κρατικές ενέσεις που ξεπερνούν τα 850 εκατομμύρια. Μία επιχείρηση με 6.000 εργαζομένους, όπου το 70% των εξόδων καταβροχθίζεται από μισθοδοσία, και με περισσότερα καταστήματα από τα ελληνικά σούπερ μάρκετ. Ποτέ δεν μετεξελίχθηκε σε σύγχρονη εταιρεία ταχυμεταφορών, παρέμεινε στάσιμη, γραφειοκρατική, αναποτελεσματική.
Αλλά αυτή η παρακμή δεν είναι τυχαία.
Είναι αποτέλεσμα συνειδητής αδιαφορίας εκάστοτε κυβερνήσεων που αντί να εκσυγχρονίσουν τον οργανισμό, τον άφησαν να σαπίζει.
Τα σκάνδαλα διαδέχονται το ένα το άλλο:
Πρόστιμο 29 εκατομμυρίων από την Αρχή Προστασίας Δεδομένων μετά από hacking, όπου οι υπάλληλοι είχαν ως κωδικό την λέξη “password”. Υπεξαίρεση χρημάτων της ΔΕΗ που κατέβαλαν οι πολίτες, τα οποία χρησιμοποιήθηκαν για να καλύψουν τρύπες των ΕΛΤΑ αντί να κατατεθούν στον παροχέα ενέργειας. Εγκλήματα και όχι απλά διοικητικές αστοχίες.
Κάθε φορά που τα ΕΛΤΑ προκαλούσαν σκάνδαλο, το κράτος έσπευδε με αυξήσεις κεφαλαίου να τα σώσει, διαιωνίζοντας την ατιμωρησία και την αναποτελεσματικότητα. Αυτή η πολιτική του “θα τα μαζέψουμε εμείς” μετέτρεψε τα ΕΛΤΑ σε μαύρη τρύπα δημόσιου χρήματος, όπου οι πολίτες πληρώνουν ενώ η υπηρεσία εκφυλίζεται.
Και τώρα που ο κόμπος έφτασε στο χτένι, η λύση που προτείνεται είναι η πώληση μέσω του Υπερταμείου. Το ίδιο σενάριο που είδαμε με τον ΟΤΕ, τη ΔΕΗ, την ΕΛΒΟ, την ΕΥΔΑΠ. Αντί να εξυγιανθούν οι δημόσιες επιχειρήσεις, να γίνουν ανταγωνιστικές και αποδοτικές, τις ξεπουλάμε στην ντροπή. Η συστηματική αποδιάρθρωση των εταιρειών του Υπερταμείου αποτελεί πλέον εθνική στρατηγική.
Το πιο τραγικό είναι ότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη προχωρά στην πλήρη διάλυση υπηρεσιών που εξυπηρετούν πολίτες σε ακριτικά και νησιωτικά σημεία της χώρας, υπέρ των ιδιωτικών εταιρειών κούριερ.
Χωριά στα σύνορα, απομακρυσμένα νησιά, ορεινές περιοχές όλοι αυτοί οι τόποι θα μείνουν χωρίς ταχυδρομική κάλυψη, αφού οι ιδιώτες δεν έχουν συμφέρον να τους εξυπηρετήσουν.
Η κοινωνία επαναστατεί, οι αντιδράσεις κορυφώνονται, ενώ η κυβέρνηση αντιμετωπίζει σοβαρή τριγμό μέσα στις τάξεις της, καθώς γίνεται αντιληπτό το μέγεθος της κοινωνικής και γεωγραφικής αποσύνδεσης που επιφέρει αυτή η πολιτική.
Αλλά ποιος φταίει πραγματικά; Τα ΕΛΤΑ δεν κατέστρεψαν μόνα τους τον εαυτό τους. Οι εκάστοτε κυβερνήσεις, με συνειδητή αδιαφορία και πολιτική βούληση, άφησαν τον οργανισμό να εκφυλιστεί. Δεν επένδυσαν σε τεχνολογία, δεν αναδιάρθρωσαν λειτουργίες, δεν έθεσαν κριτήρια αποδοτικότητας. Αντίθετα, τον χρησιμοποίησαν ως πελατειακό δίχτυ και τελικά ως δικαιολογία για νέο ξεπούλημα εθνικού πλούτου.
Η αλήθεια είναι ότι τα ΕΛΤΑ θα μπορούσαν να είχαν σωθεί. Με σωστή διοίκηση, σύγχρονη οργάνωση και στρατηγικό σχεδιασμό. Αλλά αυτό θα απαιτούσε πολιτική βούληση που δεν υπήρξε ποτέ. Τώρα, καθώς η ελληνική πολιτεία προχωρά στην πώληση ενός ακόμη κομματιού της δημόσιας περιουσίας, οι πολίτες καλούνται να πληρώσουν και πάλι το τίμημα της πολιτικής ανευθυνότητας. Πίστη στην Ελλάδα, Ελευθερία από την πελατειακή διαπλοκή, Δικαιοσύνη για όσους κατέστρεψαν έναν εθνικό θεσμό – αυτά χρωστάμε στον τόπο μας.









