Τετάρτη, 30 Απριλίου, 2025
ΑρχικήΑρχαιολογικά«Οι δόξες της...

«Οι δόξες της Ελλάδας» στα μουσεία του κόσμου

greec galeri

Η έκθεση  σχεδιάστηκε από το Υπουργείο Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων σε συνεργασία με το Consortium τεσσάρων σημαντικών μουσείων του Καναδά και των ΗΠΑ: Pointe à Callière Montreal Archaeology and History Complex (Μόντρεαλ), Canadian Museum of History (Οττάβα), Field Museum (Σικάγο), National Geographic Museum (Ουάσινγκτον).

Tα εκθέματα από 22 μουσεία της Ελλάδας, περιλαμβάνουν αριστουργήματα της αρχαίας ελληνικής γλυπτικής, ζωγραφικής και κοσμηματοτεχνίας,όπως η διάσημη προτομή του Μεγάλου Αλεξάνδρου από την Πέλλα, Μακεδονία (φώτο) , που έγινε το 336 π.Χ. Η έκθεση θα καλύπτει 5.000 χρόνια της ιστορίας από τη νεολιθική περίοδο μέχρι το θάνατο του Μεγάλου Αλεξάνδρου.

Το δεύτερο «πρόσωπο» θα είναι η υποτιθέμενη νεκρική μάσκα του Αγαμέμνονα ,που πήγε με χιλιάδες πλοία για να πάρει πίσω την Ελένη της Τροίας ,ιστορία από την Ομήρου Ιλιάδα, του Τρωικού Πολέμου
Από τον τάφο του Agamemon , όπου βρέθηκαν και μάσκες θανάτου , περιλαμβάνονται στην έκθεση και πολλά άλλα καταπληκτικά αντικείμενα της ελληνικής ιστορίας, όπως μια πλήρες Ομηρική ταφή, με γλάστρες, πυρά, σπαθιά από την εποχή του Τρωικού Πολέμου, όπως ακριβώς περιγράφεται στην Ιλιάδα», λέει χαρακτηριστικά ο Terence Clark, επικεφαλής επιμελητής της έκθεσης του μουσείου

Η έκθεση για τον Μέγα Αλέξανδρο, «αναδεικνύει την πολιτιστική κληρονομιά μας, αλλά και τα εθνικά μας δίκαια, δίνοντας απαντήσεις στη γελοία, ανιστόρητη προπαγάνδα, όπως είναι εκείνη των Σκοπίων. Και παράλληλα, βοηθά την προσέλκυση επισκεπτών απ’ όλο τον κόσμο. Η πολιτιστική κληρονομιά είναι η ταυτότητά μας και έχουμε κάθε λόγο να την προτάσσουμε»

Με τα περισσότερα από τα εκθέματα να ταξιδεύουν για πρώτη φορά σε μουσεία της Β. Αμερικής και ένα μουσειολογικά ευρηματικό σχεδιασμό, που εστιάζει στον άνθρωπο, καθώς και με μία μεγάλη ποικιλία διαδραστικών δρωμένων, αλλά και σύγχρονων τεχνολογικών μέσων, η έκθεση παρουσιάστηκε ήδη με τεράστια επιτυχία και θεαματική προσέλευση επισκεπτών στο Μουσείο Point-a-Calliere Museum of History and Archaeology στο Μόντρεαλ.

Από σήμερα έως τις 12 Οκτωβρίου συνεχίζει το ταξίδι της στον Καναδά, όπου και θα παρουσιάζεται στο Μουσείο Ιστορίας του Καναδά στην Οττάβα. Στη συνέχεια θα μεταφερθεί στο Field Museum στο Σικάγο (24 Νοεμβρίου 2015 έως 10 Απριλίου 2016) και στο National Geographic Museum στην Ουάσιγκτ0ν (26 Μαΐου 2016 έως 9 Οκτωβρίου 2016).

Κεντρικό θεματικό άξονα της έκθεσης αποτελούν οι Έλληνες ως μορφές μέσα από τα ανασκαφικά δεδομένα, ξεκινώντας από τον ανώνυμο επιφανή νεκρό, προχωρώντας στον μυθολογικό άνακτα Αγαμέμνονα, τον επώνυμο αριστοκράτη και καταλήγοντας σε επιφανείς προσωπικότητες του πνεύματος, όπως ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης, και σε ιστορικές φυσιογνωμίες, όπως ο Φίλιππος και ο Μέγας Αλέξανδρος.

Η έκθεση, το χρονολογικό πλαίσιο της οποίας καλύπτει από την Εποχή του Λίθου έως την Ελληνιστική περίοδο, δηλαδή από το 6000 π.Χ. περίπου μέχρι το 2ο αι. π.Χ., διαρθρώνεται σε δέκα θεματικές ενότητες.

1. Προοίμιο: Ο άνθρωπος στο προϊστορικό Αιγαίο
Στις υπο-ενότητες παρουσιάζονται έργα από τη Νεολιθική εποχή στον ελλαδικό χώρο, όπως χρυσό περίαπτο από την Αραβησσό. Η παρουσία των Κυκλαδιτών εμπόρων και ναυτικών δηλώνεται μέσω ταφών από την Αμοργό, τη Νάξο, την Πάρο και την εγχάρακτη απεικόνιση πλοίου σε τηγανόσχημο σκεύος από τη Σύρο.

2. Οι Μυκηναίοι
Οι βασιλικοί λακκοειδείς τάφοι των Μυκηνών του 16ου αι. π.Χ. δημιουργούν τη βάση για το μύθο των πολύχρυσων Μυκηνών του Ομήρου. Ο «πρίγκηπας της Ασίνης», σφραγίδες και χρυσά δακτυλίδια με παραστάσεις λατρευτικών σκηνών, ειδώλια από το λατρευτικό κέντρο των Μυκηνών παρουσιάζονται, μεταξύ άλλων, σε αυτή την ενότητα.

3. Όμηρος: Μύθος και Ιστορία
Οι ήρωες του Ομήρου συνδέονται με τους θεούς σε αυθύπαρκτη, δυνατή και κυρίαρχη ανθρώπινη μορφή.

4. Αριστοκράτες
Από το τέλος του 12ου αι. π.Χ. σημαντικά γεγονότα διαμορφώνουν τη μετάβαση από το ανάκτορο στην «πόλη- κράτος», τις μετακινήσεις ελληνικών φυλών, την ίδρυση αποικιών, νέων οικονομικών κέντρων και των συνεκτικών δεσμών του έθνους. Θα παρουσιαστούν μεταξύ άλλων η κεφαλή Ομήρου από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, η σκηνή της τύφλωσης του Πολύφημου, η «ταφή» του δειροτομηθέντος από την Ελεύθερνα.

5. Αθλητές και Πανελλήνιοι Αγώνες
Το αγωνιστικό πνεύμα των Ελλήνων απεικονίζεται στην επιτύμβια στήλη του δισκοβόλου, σε χάλκινο δίσκο- ανάθημα αθλητή στο Ιερό του Διός στην Ολυμπία, στον παναθηναϊκό αμφορέα του Μουσείου Ναυπλίου με αγώνα ιπποδρομίας.

6. Κούροι και Κόραι
Από τον 7ο αι. πΧ η εξέλιξη στον τρόπο απεικόνισης της ανθρώπινης μορφής είναι αξιοσημείωτη. Ο κούρος, ο γυμνός νέος άνδρας, θα στήνεται για πάνω από δυο αιώνες επιβλητικός στα ιερά ως «άγαλμα» για τον θεό ή ως ταφικό σήμα για τον θνητό. Οι κόρες θα στηθούν ως λαμπρές εικόνες της γυναικείας χάρης και σεμνότητας, στα ιερά των θεών και σε τάφους ως «σήματα». Ο Κούρος από το Ιερό του Πτώου Βοιωτίας έρχεται από το Αρχαιολογικό Μουσείο Θηβών και η Κόρη από το Μουσείο Ακροπόλεως.

7. Λεωνίδας, ο βασιλιάς της Σπάρτης.
Ο θρυλικός ήρωας της μάχης των Θερμοπυλών. Οι αιχμές βελών που εκτίθενται προέρχονται από το πεδίο της ιστορικής μάχης.

8. Αθηναίοι και Δημοκρατία.
Οι Αθηναίοι και τα επιτεύγματά τους στην αρχιτεκτονική, τη γλυπτική, τη ζωγραφική, το θέατρο, την ιστορία, τη φιλοσοφία, παρουσιάζονται μέσα από χαρακτηριστικά έργα όπως ο αυτοστεφανούμενος του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, τμήμα ενεπίγραφου επικράνου από την Ακρόπολη, μαρμάρινο κεφάλι αθλητή και δυο κεφάλια πιθανώς από τις μετόπες του Παρθενώνα από το Μουσείο Ακροπόλεως, δυο επιτύμβιες στήλες από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Ο Σοφοκλής από τον Αρχαιολογικό Μουσείο Αργους και τραγικά προσωπεία, τα πορτρέτα του Πλάτωνος, του Αριστοτέλους, του Δημοσθένους.

9. Φίλιππος Β΄
Η πολιτική, στρατιωτική και οικονομική άνοδος των Μακεδόνων βασιλέων με τις συνέπειες στον τότε γνωστό κόσμο προβάλλεται με την παρουσίαση έργων πλαστικής, ζωγραφικής και κοσμηματοτεχνίας από τα Αρχαιολογικά Μουσεία Θεσσαλονίκης, Αιγών και Πέλλας. Χαρακτηριστικά εκθέματα είναι τα αργυρά σκεύη από τον τάφο του Φιλίππου Β’, το χρυσό στεφάνι από τις Αιγές, το χρυσό μετάλλιο της Ολιμπιάδας. Στην ενότητα κυριαρχεί η κεφαλή του Αλεξάνδρου από την Πέλλα.

10. Μέγας Αλέξανδρος. Η αυγή ενός νέου κόσμου
Η έκθεση των ελληνιστικών ειδωλίων από το Αρχαιολογικό Μουσείο Πέλλας σηματοδοτεί την εποχή των διαδόχων του Μ. Αλεξάνδρου.

spot_img

Τώρα ζωντανά! Web Radio από το Ελληνικό Φαινόμενο!

 

 

Τελευταία νέα

ΓΙΩΡΓΟΣ ΝΤΑΛΑΡΑΣ  –  ΛΙΤΑΝΕΙΑ 

''Στους δρόμους του Ρεμπέτικου'' 4 & 5  Μαΐου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών Αν έπρεπε να ξεχωρίσουμε ένα είδος από το ανεξάντλητο ρεπερτόριο του Γιώργου Νταλάρα, αυτό σίγουρα θα ήταν το ρεμπέτικο που αγάπησε από παιδί, ερμήνευσε σε όλη τη διάρκεια της μουσικής του...

Γιάννης Σγουρός: Είναι όλοι ένοχοι. Η διασπάθιση των εκατομμυρίων έχει αυτουργό δια της πράξεως και συναυτουργούς δια της σιωπής.

Ξαφνικά ένα πρωί όλοι έγιναν σοφότεροι για τα πεπραγμένα της διοίκησης Πατούλη, από τις διαρροές των πορισμάτων -Ειδικότερα κάποια μισθοδίαιτα ΜΜΕ! Αλήθεια που ήταν  τόσο καιρό όλοι αυτοί όταν εμείς ως παράταξη καταγγέλλαμε διαρκώς, μέσω δελτίων τύπου και τοποθετήσεων στα...

Το Ιπποκράτειο» Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης, υπόθεση που φαίνεται να προκάλεσε στο Δημόσιο ζημιά άνω των 4 εκατ. ευρώ, κατά το διάστημα 2007 – 2012, η...

Πρόκειται για την 72χρονη (τότε) διευθύντρια του Εργαστηρίου Ανοσολογίας και Ιστοσυμβατότητας του Ιπποκρατείου, τον σύζυγό της κι έναν 56χρονο υπάλληλο φαρμακευτικής εταιρείας που μετείχε επί 15 χρόνια στη λειτουργία του συγκεκριμένου εργαστηρίου, διενεργώντας εργαστηριακές εξετάσεις και καταρτίζοντας παραγγελίες που...