o 2014 ο μισθός ήταν 2.153 ευρώ. Το 2015 όμως επί ΣΥΡΙΖΑ (έλεγχοι και κεφαλαιακών) ΗΤΑΝ 4.370 ευρώ. Που έγιναν όλα αυτά? Μα φυσικά στον χρεοκοπημένο ΟΑΣΘ (Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης). Για αυτό προφανώς ο πρόεδρος του συνδικάτου των εργαζομένων του ΟΑΣΘ Δημήτρης Τσερμενίδης τον Μάρτιο του 2012 ζητούσε από τους συναδέλφους του «να πάψουν να κοινοποιούν τα πάσης φύσης« οικονομικά μας »(μισθοδοσίες κ.τ.λ.) σε δημόσιους χώρους
ΟΑΣΘ: Στον εισαγγελέα το πόρισμα για το φαγοπότι με τα καύσιμα και τις απευθείας αναθέσεις
τον εισαγγελέα έχουν διαβιβαστεί τα ευρήματα από το πόρισμα των επιθεωρητών των υπουργείων Μεταφορών και Οικονομικών που έκαναν «φύλλο και φτερό» τα πεπραγμένα του ΟΑΣΘ για την περίοδο 2010 – 2016.
Οπως προκύπτει από την έρευνα που έγινε ο ΟΑΣΘ είχε μονιμοποιήσει το καθεστώς ειδικών και έκτακτων αναγκών προκειμένου να συνάπτει συμβάσεις με ανάθεση και όχι με δημόσιους διαγωνισμούς, ακόμη και για ποσά πάνω από 200.000 ευρώ.
Ο ΟΑΣΘ έχει συσταθεί με ειδικό σκοπό την κάλυψη αναγκών γενικού συμφέροντος καθώς ο μοναδικός σκοπός του είναι η εκτέλεση της δημόσιας υπηρεσίας του μεταφορικού έργου και εντάσσεται στους φορείς γενικής κυβέρνησης. Σύμφωνα με τα κριτήρια του ν. 4412/2016 περί αναθετουσών αρχών οφείλει να εφαρμόζει το νόμο περί δημοσίων διαγωνισμών ανάθεσης έργων, υπηρεσιών και προμηθειών. Ωστόσο όπως προκύπτει από το πόρισμα των επιθεωρητών ο Οργανισμός προχωρούσε σε απευθείας αναθέσεις ή παρέτεινε συμβάσεις καταστρατηγώντας τις διατάξεις του Κανονισμού. Οπως διαπίστωσαν οι επιθεωρητές η επέκταση των συμβάσεων χωρίς την προκήρυξη διαγωνισμού είναι ο κανόνας και όχι η εξαίρεση όπως προβλέπεται. Ειδικά και σε ό,τι αφορά τις συμβουλευτικές υπηρεσίες της «link technologies» αλλά και τις υπηρεσίες τηλεματικής της ιδίας εταιρίας και των «3Π Συστήματα Πληροφορικής», «3ΠΙ ΜΕΠΕ», «KONICA MINOLTA BGR AE», ακολουθείται είτε η απευθείας ανάθεση, είτε η διαδοχική ανανέωση και παράταση των συμβάσεων.
Τα καύσιμα
Σε ό,τι αφορά τις προμήθειες καυσίμων, φαίνεται από δειγματοληπτικούς ελέγχους παραστατικών ότι υπάρχει αναντιστοιχία ανάμεσα στα στοιχεία των τιμολογίων με τα δελτία καυσίμων που κόπηκαν από τον ΟΑΣΘ, οπότε ενδέχεται αντί για τα ρεζερβουάρ τα καύσιμα να πήγαιναν σε… τσέπες. ΟΑΣΘ τηρεί διαδικασία ηλεκτρονικής καταμέτρησης και διάθεσης καυσίμων καθώς έχει σύμβαση με την εταιρία «euromat» ώστε τα οχήματα του οργανισμού να εφοδιάζονται με καύσιμα από συγκεκριμένα πρατήρια της ΕΚΟ, η οποία εξοφλεί τον πρατηριούχο και στη συνέχεια ο ΟΑΣΘ την ΕΚΟ. Η «euromat» καταγράφει και στέλνει στον ΟΑΣΘ συγκεντρωτική κατάσταση των χρεώσεων για καύσιμα. Από δειγματοληπτικό έλεγχο των ελεγκτών προκύπτει στο πόρισμα ότι πολλά εκ των εκδοθέντων τιμολογίων των πρατηριούχων φέρουν ενδείξεις οδομετρητή του οχήματος διαφορετικές από τα αντίστοιχα δελτία εφοδιασμού καυσίμων του ΟΑΣΘ (προφανώς το κάθε τιμολόγιο αντιστοιχεί στο αντίστοιχο δελτίο εφοδιασμού που εκδίδει ο ΟΑΣΘ). Οι αποκλίσεις έγκειται σε δεκάδες χιλιάδες χιλιόμετρα στους οδομετρητές και σε δεκάδες χιλιόμετρα σε διανυθείσα απόσταση από τον τελευταίο εφοδιασμό. Επίσης υπάρχουν αποκλίσεις μεταξύ δελτίου καυσίμου, αντίστοιχου τιμολογίου και συγκεντρωτικής ηλεκτρονικής κατάστασης της «euromat».
ΟΑΣΘ καταγράφονται αναλυτικά οι «παχυλοί» μισθοί των εργαζομένων κάποιοι από τους οποίους είναι και μέτοχοι του Οργανισμού σύμφωνα με το Dailythess.gr και τον δημοσιογράφο Βασίλη Κυριακούλη.
Όπως αναφέρεται στη σχετική έκθεση στους υπαλλήλους του ΟΑΣΘ δίνονται συνολικά 58 επιδόματα! Συγκεκριμένα για το προσωπικό κίνησης προβλέπονται 26 επιδόματα, για το προσωπικό συντήρησης 11 επιδόματα ενώ στο διοικητικό προσωπικό δίνονται 21 επιδόματα. Είναι χαρακτηριστικό ότι όλοι ανεξαιρέτως οι εργαζόμενοι του ΟΑΣΘ λαμβάνουν επίδομα ανθυγιεινής εργασίας!
Ο πολλαπλασιασμός που κάνει… θαύματα!
Οπως διαπίστωσαν οι επιθεωρητές από τυχαίο δείγμα μισθοδοτικών καταστάσεων «το ύψος του βασικού μισθού αποτελεί μόλις το 35% του συνόλου των βασικώ
Και επίδομα του… Αγίου Χριστοφόρου
Σύμφωνα με την έκθεση η πλειοψηφία των επιδομάτων συμπεριλαμβάνεται στις συλλογικές συμβάσεις του 1981 και 1982 και φτάνουν έως τη σημερινή ισχύουσα σύμβαση. Κάποια όμως όπως αυτό της ασφαλούς οδήγησης που καταβάλλεται τη γιορτή του Αγίου Χριστοφόρου θεσπίστηκαν στη συνέχεια.
Μισό δις ευρώ μισθολογικό κόστος σε πέντε χρόνια!
Οπως αναφέρεται στην έκθεση των επιθεωρητών του υπουργείου Μεταφορών η δαπάνη για τη μισθοδοσία στον ΟΑΣΘ την περίοδο 2011 – 2015 ξεπέρασε τα 500 εκατ. ευρώ. Την ίδια στιγμή ο ΟΑΣΘ, μετά την έκδοση της ΚΥΑ Α οικ. 45787/3551/2014 ΚΥΑ, έχει εισπράξει από το Δημόσιο για τις χρήσεις 2009 μέχρι και τον Αύγουστο 2016 το συνολικό ποσό των 866.609.724,48 € (και περαιτέρω έχει εισπράξει όλες τις συμφωνημένες δόσεις μέχρι και σήμερα, ένα ποσό πάνω από τα 900 εκ. ευρώ).
ν αποδοχών ενώ το σύνολο των επιδομάτων αποτελεί ποσοστό 65% των βασικών αποδοχών»! Μάλιστα όπως προκύπτει από τον έλεγχο τα περισσότερα επιδόματα υπολογίζονται όχι επί του βασικού μισθού, αλλά επί μισθού στον οποίο έχουν ενσωματωθεί άλλα επιδόματα. Ενδεικτικά στο πόρισμα αναφέρεται ότι επίδομα συζύγου ύψους 10% υπολογίζεται σε μισθό στον οποίο ήδη έχουν ενσωματωθεί το λεγόμενοςχρονοεπίδομα, το επίδομα χιλιομετρικής απόστασης, του επιδόματος ειδικών συνθηκών και του επιδόματος ανθυγιεινής εργασίας! Μ’ αυτόν τον υπολογισμό ο βασικός μισθός ενός νέου σχετικά οδηγού των 578,27 ευρώ γίνεται 2.153 ευρώ και ο βασικός μισθός ύψους 868,36 ευρώ ενός παλιού διοικητικού υπαλλήλου γίνεται 4.370 ευρώ!
Και επίδομα του… Αγίου Χριστοφόρου
Σύμφωνα με την έκθεση η πλειοψηφία των επιδομάτων συμπεριλαμβάνεται στις συλλογικές συμβάσεις του 1981 και 1982 και φτάνουν έως τη σημερινή ισχύουσα σύμβαση. Κάποια όμως όπως αυτό της ασφαλούς οδήγησης που καταβάλλεται τη γιορτή του Αγίου Χριστοφόρου θεσπίστηκαν στη συνέχεια.
Μισό δις ευρώ μισθολογικό κόστος σε πέντε χρόνια!
Οπως αναφέρεται στην έκθεση των επιθεωρητών του υπουργείου Μεταφορών η δαπάνη για τη μισθοδοσία στον ΟΑΣΘ την περίοδο 2011 – 2015 ξεπέρασε τα 500 εκατ. ευρώ. Την ίδια στιγμή ο ΟΑΣΘ, μετά την έκδοση της ΚΥΑ Α οικ. 45787/3551/2014 ΚΥΑ, έχει εισπράξει από το Δημόσιο για τις χρήσεις 2009 μέχρι και τον Αύγουστο 2016 το συνολικό ποσό των 866.609.724,48 € (και περαιτέρω έχει εισπράξει όλες τις συμφωνημένες δόσεις μέχρι και σήμερα, ένα ποσό πάνω από τα 900 εκ. ευρώ).
Διαπράχθηκε το αδίκημα της απιστίας;
Ο ΟΑΣΘ θα μπορούσε να μην είναι τόσο… γαλαντόμος με τους εργαζόμενους; Νομικοί κύκλοι εξηγούν ότι δαπάνες στις οποίες συμπεριλαμβάνεται και το μισθολογικό κόστος καλύπτονται με χρήματα του Δημοσίου μέσω της αντισταθμιστικής καταβολή που έχει συμφωνηθεί με τη σύμβαση. Οπως αναφέρουν νομικοί κύκλοι «ο ΟΑΣΘ δεν εφάρμοσε ποτέ την ΠΥΣ 6/2012 και Ν. 4046/2012 περί κατάργησης μετενέργειας ΣΣΕ και καταβολής μόνο του μισθού και τεσσάρων επιδομάτων. Μια τέτοια πρακτική συνιστά απιστία απέναντι στην εταιρία και στο Δημόσιο (που καταβάλλει τις επιχορηγήσεις βάσει των εξόδων τους) καθόσον δεν μείωσαν ως όφειλαν το μισθολογικό κόστος (που μειώθηκε αντίστοιχα σε όλες τις ιδιωτικές επιχειρήσεις, και στις δημόσιες με τους Ν. 4024/2011 και 4354/2015)». Το συγκεκριμένο ερώτημα θα απαντηθεί από τις εισαγγελικές αρχές στις οποίες έχει διαβιβαστεί το πόρισμα των επιθεωρητών.
Η διαφορά των 2,4 εκατ. ευρώ στον ΟΑΣΘ
Επίσης στο πόρισμα διαπιστώνεται μια μικρή διαφορά (2.438.071 ευρώ) στο σύνολο ακαθάριστων αποδοχών και στην ετήσια δαπάνη μισθοδοσία για τα έτη 2011, 2012 και 2013. Το ποσό αφορά στο Δελτίο Ελεύθερης Κυκλοφορίας, την απαλλαγή κομίστρου δηλαδή για τους υπαλλήλους του ΟΑΣΘ. Όσο κι αν φαίνεται απίθανο χρεώνεται στις αμοιβές και τα έξοδα του Οργανισμού. Κι όπως σημειώνεται στο πόρισμα από αυτή την «μικρή» διαφορά είναι και «η μη απόδοση ΦΠΑ προς το ελληνικό δημόσιο συνολικού ποσού 280.486,03 ευρώ, πλέον των νομίμων προσαυξήσεων»………