Ποιος θα εκλέγεται Πρόεδρος Συμβουλίου Κοινότητας με πληθυσμό μεγαλύτερο ή ίσο των 301 κατοίκων, ορίζει το Άρθρο 32 Νομοσχεδίου του Υπουργείου Εσωτερικών, που έχει τεθεί επίσημα σε δημόσια διαβούλευση.
Υπενθυμίζουμε ότι νομικά το θέμα παρέμενε αρρύθμιστο και χρειαζόταν σχετική νομοθετική παρέμβαση, όπως εγκαίρως είχε επισημάνει, (θυμηθείτε τη νομική ανάλυση της ιστοσελίδας μας, όπου είχαμε τεκμηριώσει την αναγκαιότητα ψήφισης νέων διατάξεων, ήδη από τον Ιούνιο του 2021, εδώ: «Στον αέρα η εκλογή Προέδρων στις Κοινότητες άνω των 300 κατοίκων ».
Κατόπιν μακράς καθυστέρησης, λοιπόν, στο “παρά πέντε” της λήξης της θητείας της, η Κυβέρνηση επιτέλους το
κατανόησε και φέρνει σχετικό Άρθρο.
Σύμφωνα με αυτό, ο Δήμαρχος θα κερδίζει όλους τους Προέδρους Συμβουλίων στις Κοινότητες άνω των 300 κατοίκων.
Συγκεκριμένα, η Κυβέρνηση ορίζει ότι «1. Πρόεδρος του Συμβουλίου της Δημοτικής Κοινότητας με πληθυσμό μεγαλύτερο ή ίσο των 301 κατοίκων, ορίζεται ο Σύμβουλος του επιτυχόντος ΣΥΝΔΥΑΣΜΟΥ ΤΟΥ ΔΗΜΑΡΧΟΥ που έλαβε τους περισσότερους σταυρούς προτίμησης μεταξύ των υποψηφίων του ΣΥΝΔΥΑΣΜΟΥ ΤΟΥ ΔΗΜΑΡΧΟΥ στη Δημοτική Κοινότητα».
Μ. Βορίδη: Αλλαγές στο νομοσχέδιο για τις εκλογές στους δήμους καθώς και να διαθέτουν τοπικό συμβούλιο οι κοινότητες άνω των 300 κατοίκων.
Όπως ανέφερε έκανε αποδεκτό το αίτημα για μη κατάργηση των προέδρων, καθώς και να διαθέτουν τοπικό συμβούλιο οι κοινότητες άνω των 300 κατοίκων.
Θεωρώ ιδιαίτερα εποικοδομητική τη συνεργασία που είχα με τον υπουργό, για το νομοσχέδιο που αποκαθιστά την κυβερνησιμότητα των δήμων με την εκλογή δημάρχου από την πρώτη Κυριακή με 43%, την απόδοση πλειοψηφίας 3/5 στη δημοτική παράταξη του δημάρχου και το “κατώφλι” του 3% για την είσοδο στο Δημοτικό Συμβούλιο.
Ο υπουργός είχε ευήκοα ώτα αποδεχόμενος κατ’ αρχάς δυο από τα βασικά αιτήματα των προέδρων κοινοτήτων. Έτσι δεν θα υπάρξει κατάργηση των προέδρων και μετονομασία τους σε “εκπροσώπους” των κοινοτήτων, που θα σηματοδοτούσε μια υποβάθμιση του διαχρονικού τους ρόλου.
α) Το αίτημα των προέδρων για αυτόνομα ψηφοδέλτια στις κοινότητες χωρίς εξάρτηση από το δημοτικό συνδυασμό.
β) Το ζήτημα της εκπροσώπησης των προέδρων κοινοτήτων στα συλλογικά όργανα της αυτοδιοίκησης, την ΠΕΔ και την ΚΕΔΕ.
γ) Την επανεξέταση των αρμοδιοτήτων και του ρόλου των προέδρων των χωριών.
δ) Την αναπροσαρμογή της αποζημίωσης των προέδρων με βάση όχι μόνο την χιλιομετρική απόσταση της κοινότητας από την έδρα του δήμου αλλά και το πληθυσμιακό μέγεθος.
Ο κ. Βορίδης, σύμφωνα με την ανακοίνωση, απάντησε ότι η κοινότητα από την μεταρρύθμιση του «Καποδίστρια» δεν αποτελεί πλέον αυτόνομη μονάδα της αυτοδιοίκησης, αλλά μέρος του δήμου και λειτουργεί στο πλαίσιο αυτού. Γι’ αυτό και δήλωσε αρνητικός στα δυο πρώτα αιτήματα. Αντιθέτως, όσον αφορά στις αρμοδιότητες και την αποζημίωση των προέδρων έδειξε διάθεση επανεξέτασης στο πλαίσιο μιας νέας διαβούλευσης για την λειτουργία της αυτοδιοίκησης.
Ο πρόεδρος της αρμόδιας κοινοβουλευτικής επιτροπής σημείωσε ότι ευελπιστεί πως «κατά την επεξεργασία και συζήτηση του νομοσχεδίου στην Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης
Ομιλία Μ. Βορίδη στην Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης: Σύστημα Καινοτομίας στον δημόσιο τομέα 22/02/2023