Οι εξελίξεις φέρνουν μεγάλες αλλαγές στον επιχειρηματικό χάρτη, συγκρούσεις και ανατροπές, με “παρενέργειες” και επιπτώσεις σε πολιτικό επίπεδο, που θα φανούν σταδιακά σε βάθος χρόνου.
Οι υπόγειες διεργασίες εντάθηκαν το προηγούμενο εξάμηνο ενόψει εκλογών και επιταχύνθηκαν μετεκλογικά, με τη συγκρότηση νέων συμμαχιών που αλλάζουν τις ισορροπίες σε πολλούς επιχειρηματικούς κλάδους. Επίμαχο αντικείμενο η κατανομή κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης και του ΕΣΠΑ, σε συνδυασμό με την αξιοποίηση του νέου εκτεταμένου πεδίου εργασιών που ανοίγει στους τομείς της ενέργειας και της ψηφιακής τεχνολογίας.
Οι συγκρούσεις κλιμακώνονται και αρχίζουν να έρχονται στην επιφάνεια με διάφορες μορφές. Μία από τις πολλές “κορυφές του παγόβουνου” είναι η πρωτοφανής – έξω από τους συνήθεις κανόνες – κόντρα μεταξύ του ομίλου Μαρινάκη και του πολυεθνικού επενδυτικού fund BC Partners (BCP), του οποίου ηγείται ο διαχειριστής κεφαλαίων Νίκος Σταθόπουλος (φωτο), εκπροσωπώντας (και) ελληνικά συμφέροντα.
Προς το παρόν ο πόλεμος διεξάγεται μεταξύ Mega Channel και Nova, η οποία ελέγχεται από την BCP μέσω της συνδεδεμένης εταιρείας United Group. Δεν αφορά όμως μόνον τα τηλεοπτικά media. Στο φόντο αυτής της αντιπαράθεσης υπάρχουν τα δισεκατομμύρια του Ταμείου ανάκαμψης, τα προγράμματα που αφορούν την ψηφιακή μετάβαση και την επαγγελματική κατάρτιση, καθώς και οι δυνατότητες παρέμβασης που δίνουν τα ΜΜΕ.
Ο όμιλος Μαρινάκη βλέπει να απειλείται ο ζωτικός του χώρος στον τομέα της τηλεοπτικής ενημέρωσης και ψυχαγωγίας, όπου έχει επενδύσει πολλά και διαθέτει ισχυρή παρουσία. Προ διετίας έχασε την πρώτη μεγάλη μάχη, όταν προσπάθησε να εξαγοράσει την Forthnet – και μέσω αυτής την Nova, οι οποίες περιήλθαν τελικά στην BCP/United Group.
Τώρα το επενδυτικό fund του Νίκου Σταθόπουλου και του Σέρβου εταίρου του Ντράγκαν Τσόλακ που έχει μεγάλο μερίδιο στην United Group, συνιστά πραγματική απειλή για τα συμφέροντα του ιδιοκτήτη του Mega και του Ολυμπιακού.
Η BCP/United είναι η ανερχόμενη δύναμη στον κλάδο: Ελέγχει 100% της Nova (στην οποία έχει ενσωματώσει την Wind και τη Forthnet), κατέχει μέσω συνδεδεμένων εταιρειών το 50% του Alpha TV με προοπτική να εξαγοράσει πιθανότατα και το υπόλοιπο 50%, ενώ φημολογείται ότι διαθέτει έμμεση συμμετοχή και στο Star.
Το ανησυχητικό για τους ανταγωνιστές της είναι ότι κινείται με φιλόδοξους, μακροπρόθεσμους στόχους και επεκτείνεται συνεχώς, διαθέτοντας αστείρευτες πηγές κεφαλαίων. Η εξαγορά της Nova/Forthnet ήταν το πρώτο βήμα διείσδυσης στα media, ενώ η απόκτηση της Wind εντάσσεται στη στρατηγική δημιουργίας ολοκληρωμένου ομίλου, με επιχειρήσεις αλληλοσυμπληρούμενων δραστηριοτήτων.
Καθώς η ανάπτυξη δημιουργεί ευκαιρίες και η πίτα μεγαλώνει ενώ στη χώρα εισρέει ο πακτωλός κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης, επιχειρηματικοί όμιλοι “ακονίζουν μαχαίρια” για να διεκδικήσουν μεγαλύτερα μερίδια, να αποκτήσουν δεσπόζουσα θέση στην αγορά και να εξασφαλίσουν οικονομικοπολιτική