Συνδικάτο Οικοδόμων Θεσσαλονίκης: Το μάρμαρο θα το πληρώσουμε εμείς!!! …Η κατάσταση πλέον έχει ξεφύγει πέρα από κάθε όριο!!!
Σε στάση αναμονής, μέχρι να αποφασίσει ο εργολάβος αν θα μείνει ή θα φύγει από το μετρό Θεσσαλονίκης, βρίσκεται η «Αττικό Μετρό Α.Ε.», ενώ οι φορείς της πόλης δεν έχουν αντιδράσει ακόμη στην προχθεσινή απόφαση του διαιτητικού δικαστηρίου, που δίνει τη δυνατότητα αποχώρησης της αναδόχου κοινοπραξίας.
Η «Αττικό Μετρό» εμμένει στην άποψη ότι ο εργολάβος πρέπει να συνεχίσει το έργο, μέχρι το διαιτητικό δικαστήριο να αποφασίσει για τις οικονομικές απαιτήσεις του. Εάν η κοινοπραξία καταθέσει αίτηση λύσης της σύμβασης, η «Αττικό Μετρό» δηλώνει έτοιμη να δημοπρατήσει το υπόλοιπο των εργασιών και, όπως φαίνεται, δεν προτίθεται να μπει σε απευθείας διαπραγμάτευση με τον εργολάβο για τη συνέχιση του έργου, η οποία μάλιστα δεν προβλέπεται από τη νομοθεσία.
Η ανάδοχος κοινοπραξία AIASA από την άλλη αναμένεται να αποφασίσει για την επόμενη κίνησή της τις προσεχείς ημέρες. Η απόφαση θα ληφθεί από τους εκπροσώπους των πέντε εταιρειών που συστήνουν την κοινοπραξία, η οποία μέχρι σήμερα έχει εισπράξει 385 εκατ. ευρώ από τα 969 εκατ. του συνολικού προϋπολογισμού. Εκτιμάται ότι ο εργολάβος θα έχει ανακοινώσει την απόφαση μέχρι τις 9 Δεκεμβρίου, ημερομηνία κατά την οποία εκλήθη να υπογράψει συμπληρωματική σύμβαση 25 εκατ. ευρώ για αρχαιολογικές εργασίες. Προφανώς η αποδοχή της σύμβασης θα σημαίνει παραμονή στο έργο.
Η απόφαση της διαιτησίας δικαίωσε την κοινοπραξία, κρίνοντας ότι η «Αττικό Μετρό» παρέτεινε μονομερώς την οριακή προθεσμία του έργου μέχρι τις 25 Νοεμβρίου 2016. Βάσει της σύμβασης μεταξύ δημοσίου και αναδόχου η βασική γραμμή του μετρό έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί έως τις 2 Οκτωβρίου 2012, κάτι το οποίο δεν συνέβη.
Σύμφωνα με την επιχειρηματολογία του εργολάβου, την οποία αποδέχθηκε το δικαστήριο, η υποχρέωσή του να παραμείνει στο έργο ήταν ώς το πέρας της λεγόμενης οριακής προθεσμίας, δηλαδή ώς την 1η Δεκεμβρίου 2014. Έπειτα από αυτήν την ημερομηνία, όπως υποστήριξε και δικαιώθηκε, μπορεί να φύγει από το έργο, χωρίς να χάσει τις εγγυητικές επιστολές.
Στο σκεπτικό της απόφασης περιγράφεται ότι η κοινοπραξία από το 2010 άρχισε να ζητά την παράταση τμηματικών προθεσμιών, με πρώτη αιτία την καθυστέρηση παράδοσης του χώρου στο σταθμό Παπάφη (λόγω της προσφυγής του Παπάφειου Ιδρύματος στο ΣτΕ).
Ακολούθησε πληθώρα αιτημάτων, μέχρι και πρόταση (αλλά όχι αίτημα) για την αναθεώρηση του χρονοδιαγράμματος παράδοσης με ημερομηνία τον Απρίλιο του 2017. Η «Αττικό Μετρό» σύμφωνα με την απόφαση αρνήθηκε να χορηγήσει παρατάσεις πέραν της συμβατικής ημερομηνίας και ζητούσε από τον ανάδοχο να καταθέσει αίτημα (αντί πρότασης) για μετάθεση της ημερομηνίας παράδοσης του έργου.
Τελικά όμως το 2012 αποφάσισε η ίδια την παράταση του συνολικού χρονοδιαγράμματος μέχρι το τέλος του 2016, απόφαση την οποία προσέβαλε η κοινοπραξία. Η ανάδοχος κοινοπραξία έχει καταθέσει συνολικά 77 ενστάσεις.
Οι επιπλέον οικονομικές απαιτήσεις της ανέρχονται στα 560 εκατ. ευρώ, από τα οποία 215 εκατ. αφορούν αποζημίωση λόγω επέκτασης του χρονοδιαγράμματος, 300 εκατ. αλλαγές του τεχνικού αντικειμένου και περίπου 50 εκατ. θέματα ερμηνείας του νόμου. Η απόφαση για την αποζημίωση των 215 εκατ. αναμένεται να εκδοθεί μέχρι το τέλος του μήνα.
Οι φορείς της Θεσσαλονίκης μέχρι χθες δεν είχαν πάρει θέση για την αρνητική εξέλιξη. Εκτός του προέδρου του ΤΕΕ/ΤΚΜ Πάρι Μπίλια, ο οποίος δήλωσε ότι «‘Αττικό Μετρό Α.Ε.’ και ανάδοχος πρέπει να βρούνε μία λύση για τη συνέχιση του έργου, χωρίς να χρειαστεί δημοπράτηση», ουδείς τοποθετήθηκε δημόσια.
Ούτε ο Γιάννης Μπουτάρης, ο οποίος προσέφυγε κατ’ επανάληψη στο ΣτΕ για το θέμα διαχείρισης των αρχαιοτήτων στο σταθμό Βενιζέλου, ούτε ο Απόστολος Τζιτζικώστας, ο οποίος μόλις πριν από λίγες ημέρες αποφάσισε να παρέμβει στο ζήτημα της εξέλιξης του έργου χωρίς πρόταση λύσης.
«Η απόφαση του διαιτητικού δικαστηρίου πιθανότατα να αποτελεί πρόκριμα για το πόσο ισχυρά είναι τα επιχειρήματα της κοινοπραξίας στις επόμενες διεκδικήσεις, άρα μάλλον είναι βάσιμες οι απαιτήσεις της ως προς το πλαίσιο.
Οι δύο πυλώνες του έργου κανονικά πρέπει να ρίξουν νερό στο κρασί τους για το καλό του έργου και της πόλης.
Εδώ έρχεται και η ευθύνη της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών.
Εάν υπάρχουν νομικά κωλύματα ως προς το συμβιβασμό, να τα ξεπεράσει, απελευθερώνοντας τη διοίκηση της ‘Αττικό Μετρό’», δήλωσε ο αρχαιολόγος Δημήτρης Παππάς, γ.γ. του σωματείου εργαζομένων στο μετρό Θεσσαλονίκης.
ΕΟΡΤΑΣΜΟΣ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΒΑΡΒΑΡΑΣ
Παρά τις δυσάρεστες εξελίξεις η «Αττικό Μετρό» θα πραγματοποιήσει τις εκδηλώσεις που είχε προγραμματίσει με αφορμή τη γιορτή της Αγίας Βαρβάρας, δίνοντας την ευκαιρία στους Θεσσαλονικείς να επισκεφθούν τρεις σταθμούς του έργου.
Σήμερα Πέμπτη, στις 11.30 π.μ., παρουσία του μητροπολίτη Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως Βαρνάβα θα πραγματοποιηθεί εκδήλωση στο Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό, που θα είναι ανοικτός για το κοινό από τις 11 π.μ. μέχρι τις 3 μ.μ.
Την Παρασκευή, από τις 2 μ.μ. μέχρι τις 5 το απόγευμα, θα ανοίξει για το κοινό ο σταθμός στο Σιντριβάνι και την
Κυριακή, από τις 11 π.μ. μέχρι τις 2 μ.μ., ο σταθμός στην Ανάληψη.
Συνδικάτο Οικοδόμων Θεσσαλονίκης: Οι εργαζόμενοι θα πληρώσουν τις εξελίξεις στην κατασκευή του μετρό
Σε ανακοίνωσή του υπογραμμίζει: «Και το μαχαίρι και το πεπόνι!!!
Όποια και να είναι η εξέλιξη σε σχέση με τον εργολάβο του έργου, είτε παραμείνει η ίδια κοινοπραξία, είτε προχωρήσει η Αττικό Μετρό σε νέα δημοπράτηση, το αποτέλεσμα είναι ένα:νέες καθυστερήσεις στην κατασκευή, χειρότεροι όροι δημοπράτησης, μεγάλη αύξηση του κόστους, και η κοινοπραξία σε ισχυρότερη θέση για νέες μεγαλύτερες απειλές.
Το μάρμαρο θα το πληρώσουμε εμείς!!!
Όποιο δρόμο και να ακολουθήσει η κοινοπραξία, είναι βέβαιο ότι το μάρμαρο θα το πληρώσει ο ελληνικός λαός, οι μικροεπαγγελματίες τής περιοχής, και ιδιαίτερα οι εργαζόμενοι στην κατασκευή του μετρό, που για μία ακόμα φορά βρίσκονται στο επίκεντρο δυσμενών εξελίξεων, μπροστά στο φάσμα της ανεργίας, της χειροτέρευσης των συνθηκών εργασίας, του χτυπήματος των εργασιακών, των ασφαλιστικών και των μισθολογικών τους δικαιωμάτων. Ιδιώτης σημαίνει κέρδος!!!
Το Συνδικάτο Οικοδόμων από την πρώτη στιγμή είχε επισημάνει ότι η ανάθεση της κατασκευής τέτοιων έργων σε ιδιώτες κατασκευαστές, που μοναδικό κριτήριο έχουν την εξασφάλιση του μέγιστου δυνατού κέρδους, εντάσσεται στην πολιτική των ιδιωτικοποιήσεων, και οδηγεί σε επιμήκυνση του χρόνου κατασκευής τους προς όφελος των κατασκευαστών, σε εκτίναξη στα ύψη του συνολικού τους κόστους, και στην ισοπέδωση των δικαιωμάτων των εργαζομένων.
Αυτό έγινε και στη συγκεκριμένη περίπτωση. Δημόσιος Φορέας Κατασκευών!!! H θέση μας, για κατασκευή του μετρό και κάθε μεγάλου έργου από δημόσιο φορέα κατασκευών, που θα σχεδιάζει, θα επιβλέπει και θα υλοποιεί το κάθε έργο με γνώμονα τις λαϊκές ανάγκες, και θα διασφαλίζει το σύνολο των δικαιωμάτων των εργαζομένων σε αυτά, είναι η μοναδική πρόταση που αν είχε εφαρμοστεί, θα είχε μηδενίσει τις πιθανότητες να δημιουργηθούν τα σημερινά προβλήματα, που καθυστερούν και αυξάνουν το κόστος του έργου.Είναι πρόταση επίκαιρη και αναγκαία.
Η κατάσταση πλέον έχει ξεφύγει πέρα από κάθε όριο!!!
Η πολιτεία πρέπει να αναλάβει την πολιτική ευθύνη, και όλα τα απαραίτητα μέτρα για την άμεση συνέχιση και την ταχεία ολοκλήρωση του έργου, χωρίς να επιβαρυνθεί ο προϋπολογισμός του, και χωρίς να θιγούν τα δικαιώματα των εργαζομένων σε αυτό».
makthes