Υποδιεύθυνση Αντιμετώπισης Οργανωμένου Εγκλήματος Βορείου Ελλάδος προχώρησε στην εξάρθρωση εγκληματικής οργάνωσης, τα μέλη της οποίας δραστηριοποιούνταν σε κλοπές οχημάτων από περιοχές της Θεσσαλονίκης και της Αττικής και στην παραποίηση των αναγνωριστικών στοιχείων τους, με σκοπό την περαιτέρω διάθεσή τους στην αγορά ως νομίμων.
Για την αποδόμηση της οργάνωσης πραγματοποιήθηκε το πρωί της Δευτέρας (16/12) σε περιοχές της Ημαθίας και της Αττικής, συντονισμένη αστυνομική επιχείρηση του Γραφείου Εγκλημάτων κατά Ιδιοκτησίας, με τη συνδρομή αστυνομικών του Τμήματος Εγκλημάτων κατά Ιδιοκτησίας της Διεύθυνσης Αντιμετώπισης Οργανωμένου Εγκλήματος, του Γραφείου Επιχειρησιακών Ομάδων της Υποδιεύθυνσης Αντιμετώπισης Οργανωμένου Εγκλήματος Βορείου Ελλάδος, του Τμήματος Πρόληψης και Καταστολής Εγκληματικότητας της Διεύθυνσης Δίωξης και Εξιχνίασης Εγκλημάτων Θεσσαλονίκης, του Τμήματος Δίωξης και Εξιχνίασης Εγκλημάτων Βέροιας, του Α.Τ.
Αλεξάνδρειας και της Διεύθυνσης Αστυνομικών Επιχειρήσεων Θεσσαλονίκης. Σπείρα έκλεβε οχήματα: Το χρονικό της δράσης Όπως έγινε γνωστό από την ΕΛΑΣ, κατά την επιχείρηση, εντοπίστηκαν και συνελήφθησαν, κατόπιν σχετικών ενταλμάτων, συνολικά 3 μέλη της οργάνωσης, μεταξύ των οποίων το αρχηγικό, ενώ σε βάρος τους, και σε βάρος ακόμη 11 μελών που έχουν ταυτοποιηθεί, σχηματίσθηκε δικογραφία -κατά περίπτωση- για εγκληματική οργάνωση, διακριμένες κλοπές, αποδοχή προϊόντων εγκλήματος, πλαστογραφία και όπλα.
Προηγήθηκε πολύμηνη έρευνα, με χρήση ειδικών ανακριτικών πράξεων, από την οποία διακριβώθηκε η ύπαρξη πολυμελούς εγκληματικής οργάνωσης, η οποία, τουλάχιστον από τον Μάιο του 2023, προέβαινε σε κλοπές οχημάτων με σκοπό την διάθεσή τους στην αγορά, είτε με παραποιημένα αναγνωριστικά στοιχεία, είτε ως ανταλλακτικά, για την αποκόμιση παράνομου οικονομικού οφέλους. Σύμφωνα με την Αστυνομία από την έρευνα προέκυψε ότι τα μέλη είχαν συστήσει και ενταχθεί στην οργάνωση με συγκεκριμένη δομή και διακριτούς ρόλους μεταξύ τους, και προέβαιναν στις κλοπές με συγκεκριμένο τρόπο δράσης (modus operandi). Ειδικότερα, οι δράστες εντόπιζαν συγκεκριμένα οχήματα σε περιοχές της Θεσσαλονίκης και της Αττικής, όπου βρίσκονταν σταθμευμένα, και τα αφαιρούσαν με χρήση ηλεκτρονικών εγκεφάλων και ειδικών κλειδιών «τσιπ».
Για να αποφύγουν τον εντοπισμό τους, μετέφεραν και στάθμευαν τα οχήματα σε χώρους πλησίον της κατοικίας τους, που χρησιμοποιούσαν ως ορμητήριο, για να διασφαλίσουν ότι δεν φέρουν συστήματα GPS.
Στη συνέχεια, εντόπιζαν και αγόραζαν οχήματα που διατίθονταν προς πώληση με χαμηλό αντίτιμο, λόγω εκτεταμένων φθορών, με σκοπό να χρησιμοποιήσουν τα έγγραφα και τα αναγνωριστικά στοιχεία τους (αριθμό πλαισίου, πινακίδα κυκλοφορίας) για τη φαινομενική νομιμοποίηση των αφαιρεθέντων οχημάτων. Μέσω εντοιχισμού των στοιχείων που προμηθεύονταν, παραποιούσαν τα αντίστοιχα στα οχήματα που είχαν αφαιρέσει, ενώ, παράλληλα, επαναπρογραμμάτιζαν τον εγκέφαλό τους, ώστε να μην αναγνωρίζονται από διαγνωστικά συνεργεία και επίσημες αντιπροσωπείες πώλησης οχημάτων. Τέλος, διέθεταν τα αφαιρεθέντα και πλέον παραποιημένα οχήματα στην αγορά, μέσω καταστημάτων πώλησης οχημάτων, με σκοπό την αποκόμιση μεγάλου περιουσιακού οφέλους.
Σε άλλες περιπτώσεις, αποσυναρμολογούσαν τα αφαιρεθέντα οχήματα και διέθεταν προς πώληση μέρη αυτών ως ανταλλακτικά, μέσω καταστημάτων πώλησης ανταλλακτικών. Για την επίτευξη του σκοπού τους, τα μέλη μίσθωναν συγκεκριμένα αυτοκίνητα από εταιρείες μίσθωσης οχημάτων, είτε για να εξασκηθούν στον τρόπο αφαίρεσης οχημάτων ίδιων χαρακτηριστικών με διαρρηκτικά εργαλεία, είτε για να χρησιμοποιήσουν το αντικλεπτικό σύστημα και τον ηλεκτρονικό εγκέφαλο για την αφαίρεση ίδιου τύπου οχήματος. Οι διακριτοί ρόλοι Επιπλέον, τα μέλη είχαν διακριτούς μεταξύ τους ρόλους και συγκεκριμένα:
25χρονος, αρχηγικό μέλος, ήταν επιφορτισμένος με τη στρατολόγηση έτερων μελών, τον καταμερισμό των ρόλων, ενώ συμμετείχε στις κλοπές οχημάτων, στη μεταφορά τους προς αποσυναρμολόγηση και τον εντοπισμό κλεπταποδόχων. • 27χρονος, 25χρονος, 33χρονος και 18χρονος, ήταν επιφορτισμένοι με τον εντοπισμό και την αφαίρεση οχημάτων, ενώ επιπλέον οι δύο πρώτοι έπαιρναν στην κυριότητά τους τα οχήματα που αγόραζε η οργάνωση για να χρησιμοποιήσουν τα αναγνωριστικά στοιχεία τους.
Επίσης, ο 25χρονος αναλάμβανε την επιτήρηση των οχημάτων στο χώρο που τα στάθμευαν. • 26χρονος, είχε αναλάβει τον εντοπισμό των προς πώληση οχημάτων που έφεραν εκτεταμένες φθορές. • 61χρονος, λόγω της ιδιότητάς του ως προγραμματιστής ηλεκτρονικών εγκεφάλων, αναλάμβανε την απενεργοποίηση του αντικλεπτικού συστήματος και τον επαναπρογραμματισμό των εγκεφάλων από τα αφαιρεθέντα οχήματα.
27χρονος, αναλάμβανε, από κοινού με τον 25χρονο, την επιτήρηση των αφαιρεθέντων οχημάτων στους χώρους που τα στάθμευαν έπειτα από την διαπραχθείσα κλοπή, ενώ αφαιρούσαν και απέκρυπταν τα αναγνωριστικά σημεία και έγγραφά τους. Επίσης, ο 27χρονος αποσυναρμολογούσε τα οχήματα, στην περίπτωση που θα πωλούνταν ως ανταλλακτικά. • 28χρονος και 54χρονος, ιδιοκτήτες καταστημάτων πώλησης οχημάτων, προμηθεύονταν τα παραποιημένα οχήματα της οργάνωσης και τα διέθεταν στην αγορά, έναντι χρηματικής αμοιβής. 51χρονος, 46χρονος και 39χρονος, ήταν επιφορτισμένοι με την παραποίηση των οχημάτων, μέσω τοποθέτησης – εντοιχισμού των αναγνωριστικών στοιχείων έτερων οχημάτων. • 57χρονος, λόγω της ιδιότητάς του ως οδηγός γερανοφόρου οχήματος, μετέφερε τα φθαρμένα οχήματα από τον τόπο αγοράς τους στον χώρο που θα πραγματοποιούνταν η παραποίηση.
Σε έρευνες που πραγματοποιήθηκαν, μεταξύ άλλων, βρέθηκαν και κατασχέθηκαν: καραμπίνα, 8 φυσίγγια, διαρρηκτικά εργαλεία, αυτοκόλλητο πλαίσιο οχήματος, ηλεκτρονικά εξαρτήματα οχημάτων, στελέχη κλειδιών οχημάτων, έγγραφα σχετικά με μεταβιβάσεις οχημάτων, φωτοαντίγραφα ταυτοτήτων και όχημα με παραποιημένο αριθμό πλαισίου. Από τις έως τώρα έρευνες, έχουν εξιχνιασθεί 15 περιπτώσεις κλοπών οχημάτων, από περιοχές της Αττικής και της Θεσσαλονίκης. Οι συλληφθέντες οδηγούνται στην αρμόδια εισαγγελική Αρχή.