
Σε αντίθεση με ό,τι υποδηλώνει το όνομά της, η Σαρκοφάγος του Αλεξάνδρου, ένα θαύμα της ελληνικής τέχνης, δεν φιλοξενεί τη σορό του Μεγάλου Αλεξάνδρου, αλλά ενός άγνωστου άνδρα ονόματι Αβδαλώνυμου.
Στα τέλη του 4ου αιώνα π.Χ., καθώς ο γνωστός κόσμος έτρεμε κάτω από τις μπότες του Μεγάλου Αλεξάνδρου, μια περίεργη τροπή της μοίρας εκτυλίχθηκε στην αρχαία φοινικική πόλη της Σιδώνας.
Ο Αβδαλώνυμος, κάποτε ένας ταπεινός κηπουρός ευγενούς αλλά ξεχασμένης καταγωγής, βρέθηκε να αναδύεται από την αφάνεια και να στέφεται βασιλιάς. Η ζωή του -και ο θάνατός του- θα απαθανατίζονταν σε ένα από τα πιο εκπληκτικά ταφικά μνημεία της αρχαιότητας: τη Σαρκοφάγο του Αλεξάνδρου.
Η Σαρκοφάγος του Αλεξάνδρου, η οποία στεγάζεται σε μουσείο της Κωνσταντινούπολης, δεν φιλοξενεί τη σορό του Μεγάλου Αλεξάνδρου.
Πράγματι, η τοποθεσία της τελευταίας ταφής του μεγάλου στρατηγού παραμένει ένα από τα δελεαστικά μυστήρια της ιστορίας. Αντίθετα, αυτή η σαρκοφάγος κατασκευάστηκε για τον άνδρα που ο Αλέξανδρος ανύψωσε σε βασιλιά. Μετά την κατάκτηση της Σιδώνας από τον Αλέξανδρο το 332 π.Χ., η πόλη βρέθηκε να χρειάζεται έναν νέο ηγεμόνα.
Όταν του ζητήθηκε να επιλέξει, ο Μακεδόνας κατακτητής ενημερώθηκε για έναν άνδρα βασιλικού αίματος, ο οποίος τώρα αναγκαζόταν να φροντίζει κήπους έξω από τα τείχη της πόλης. Συγκινημένος από αυτή την ιστορία, ο Αλέξανδρος κάλεσε τον Αβδαλώνυμο και, σε μια εντυπωσιακή χειρονομία πραγματισμού και ρομαντισμού, έβαλε ένα στέμμα στο κεφάλι του. Έτσι ξεκίνησε η βασιλεία του κηπουρού
Χρόνια αργότερα, ίσως ως δήλωση νομιμότητας ή ως μνημείο για την εξαιρετική του περιουσία, παραγγέλθηκε μια σαρκοφάγος. Μεταξύ 325 και 315 π.Χ., τεχνίτες διαμόρφωσαν το πεντελικό μάρμαρο – την ίδια φωτεινή πέτρα που χρησιμοποιήθηκε για τους ναούς της Ακρόπολης – σε ένα ταφικό αριστούργημα.
Το αποτέλεσμα ήταν διαφορετικό από οτιδήποτε είχε δει ο αρχαίος κόσμος.
Η Σαρκοφάγος του Αλεξάνδρου είναι ένα αριστούργημα ελληνικής δεξιοτεχνίας
Η σαρκοφάγος είναι ένα θαύμα ελληνικής τέχνης, που μοιάζει με μικροσκοπικό ναό με την κεκλιμένη στέγη του διακοσμημένη με κεραμοσκεπή και περίπλοκες ζωφόρους. Αλλά τα ανάγλυφα που είναι σκαλισμένα στις πλευρές της είναι αυτά που έχουν αιχμαλωτίσει τη φαντασία για πάνω από δύο χιλιετίε..greekreporter