Γράφει ο Δημήτρης Βάνης
Τα εξώφυλλα των δίσκων του ράπερ Jay-Z πάντα κάτι καινούργιο έχουν να προσφέρουν, πάντα φημίζονται για την πρωτοτυπία τους και την ανατρεπτικότατα τους. Σε αυτό το πλαίσιο κινήθηκε και στον καινούργιο δίσκο “Magna Carta Holy Grail” που μόλις την προηγούμενη βδομάδα κυκλοφόρησε, με την Ελληνική μυθολογία να είναι στο επίκεντρο και να διακοσμεί το εξώφυλλο ενός δίσκου που είναι σίγουρο ότι θα μπει σε εκατομμύρια σπίτια ανά τον κόσμο, όπως ακριβώς γίνεται άλλωστε με όλους τους δίσκους του πετυχημένου ράπερ.
Πιο συγκεκριμένα, η φωτογραφία του εξωφύλλου είναι τραβηγμένη από τον γνωστό φωτογράφο γεννημένο στην Ολλανδία με Ελληνικές ρίζες Ari Marcopoulos και έχει ως θέμα δυο αγάλματα του Μετροπόλιταν μουσείου τέχνης της Νέας Υόρκης που είναι βγαλμένα από τον Ελληνικό μύθο της Αρέθουσας και του Αλφειού.
Τα αγάλματα είναι δημιουργία του Ιταλού Battista di Domenico Lorenzi και έχουν διασωθεί από το 1569!
Σύμφωνα με τον μύθο η Αρεθούσα η νύμφη των πηγών και των δασών για να αποφύγει τον θεό των ποταμών, Αλφειό που είναι ερωτευμένος μαζί της και προσπαθεί να την κάνει δική του μεταμορφώθηκε από την θεά Άρτεμής σε πηγή πλούσια σε γάργαρο νερό.Τότε ο Αλφειός με την σειρά του μεταμορφώθηκε σε ορμητικό θαλάσσιο ρεύμα με σκοπό να ενώσει τα νερά του με εκείνα της πηγής της Αρέθουσας και να είναι πάντα μαζί.
Τώρα όσοι αναρωτιόμαστε για ποιο λόγω επέλεξε ο Jay-Z το συγκεκριμένο εξώφυλλο θα χρειαστεί να περιμένουμε να το ακούσουμε από τον ίδιο τον καλλιτέχνη καθώς δεν έχει διαρρεύσει το σκεπτικό του ακόμα. Είναι δεδομένο πάντως, ότι η αρχαία Ελληνική κληρονομιά και κουλτούρα αποτέλεσε για ακόμα μια φορά πηγή έμπνευσης σε ένα σύγχρονο μουσικό καλλιτεχνικό εγχείρημα ενός σταρ διεθνούς εμβέλειας, γεγονός που δείχνει άλλωστε και την εκτίμηση που κατέχει οι ξένος κόσμος για αυτό το τόσο σημαντικό κομμάτι της παγκόσμιας καλλιτεχνικής κληρονομιάς.
Το συγκεκριμένο εξώφυλλο του “Magna Carta Holy Grail” παίρνει ακόμα μεγαλύτερη αξία αν σκεφτεί κανείς ότι ο ίδιος ο Jay-Z είπε ότι με αυτόν τον δίσκο λανσάρει τους «νέους κανόνες (new rules)» του στον χώρο της δισκογραφίας και του Hip-Hop, αφήνοντας αιχμές προς πάσα κατεύθυνση.
Άλλωστε ο ίδιος έχει στην κατοχή του εξωλοκλήρου τα δισκογραφικά του δικαιώματα, με το Label RocNation που έχει δημιουργήσει. Βέβαια ο δικός του δίσκος δεν θα είναι το μόνο μέσο προώθησης αυτής της νέας εποχής στο χώρο, με τον Kanye West και J.Cole (επίσης καλλιτέχνες του δικού του Label) να κυκλοφορούν προηγουμένως τις καινούργιες τους δισκογραφικές δουλείες ακολουθώντας και αυτοί τους «νέους κανόνες» του Jay-Z!
Οι «νέοι» αυτοί «κανόνες» έχουν να κάνουν με τις μεγάλες δισκογραφικές εταιρίες και τους περιορισμούς που θέτουν στην δημιουργικότητα και επιλογές των καλλιτεχνών. Ο ίδιος ο Kanye West απέρριψε ανοιχτά το promotion των ραδιοφώνων αφήνοντας αιχμές για την εποχή που η δισκογραφική του εταιρία έλεγχε ότι έχει να κάνει με την κυκλοφορία του δίσκου του. Από το περιεχόμενο μέχρι το πότε θα κυκλοφορήσει, με τη τιμή, και σε ποια συγκεκριμένα ραδιόφωνα θα διαφημιστεί. Βρίσκεται μήπως ομοιότητες με τις μεγαλοεταιρίες και μεγαλοκαλλιτέχνες στην Ελλάδα;
Παράδειγμα αυτής της νέας εποχής στις κυκλοφορίες και στην προώθηση των δίσκων αποτελεί σίγουρα και η εμπορική συμφωνία του ράπερ με την Samsung για το νέο του δίσκο. Σύμφωνα με αυτήν η Samsung αγόρασε 1 εκατομμύριo αντίτυπα του Magna Carta Holy Grail στην τιμή των 5 δολαρίων για το καθένα (πρίν ακόμα κυκλοφορήσει ο δίσκος) για να τα διαθέσει εντελώς δωρεάν στους πρώτους ένα εκατομμύριο χρήστες του Samsung Galaxy που θα κατεβάσουν την ομώνυμη εφαρμογή (M.C.H.G.) από το Google Play, το κατάστημα εφαρμογών του Αndroid!
Έτσι έκτος από τα 5 εκατομμύρια που έβαλε σε χρόνο ρεκόρ στην τσέπη του (και μόνο στην δικιά του τσέπη) ο Jay-Z ,έπιασε και το όριο του Billboard για να ανακηρυχτεί ο δίσκος πολυπλατινένιος ήδη πριν κυκλοφορήσει!
http://youtu.be/B–ZARCwSIE
Ίσως σε όλο αυτό και στο μήνυμα που θέλει να περάσει ο Jay-z με τον καινούργιο του δίσκο “Magna Carta Holy Grail” οφείλεται και η επιλογή της ονομασίας του άλμπουμ που φέρει σίγουρα ένα βαθύτερο νόημα και κάποιο μήνυμα του καλλιτέχνη αφού συνδυάζει δυο άκρως ιστορικά πολιτικά και θρησκευτικά γεγονότα.Την Μάγκνα Κάρτα της Αγγλίας του 1215 και το Άγιο Δισκοπότηρο του Χριστού.
Η Μάγνα Κάρτα (Μέγας Χάρτης Ελευθεριών) έιναι ένας χάρτης δικαιωμάτων και αναγνωρίσεων που αναγκάστηκε να υπογράψει και να παραχωρήσει ο βασιλιάς της Αγγλίας Ιωάννης ο Ακτήμονας στους ευγενείς, στον κλήρο και στην εμπορική και αγροτική τάξη.
Ήταν το πρώτο κείμενο ιστορικά που περιόριζε για πρώτη φορά τις αυθαιρεσίες του Βασιλία και που αναγνώριζε μεταξύ άλλων τον σεβασμό της προσωπικής ελευθερίας του ατόμου, την απαγόρευση δηλαδή της φυλάκισης, εξορίας ή τιμωρίας χωρίς προηγούμενη δικαστική απόφαση.
Ο χάρτης αυτός των δικαιωμάτων που υπογράφτηκε το 1215 και θεωρείται ένα από τα πιο σημαντικά έγγραφα στην ιστορία της παγκόσμιας δημοκρατίας καθώς πολλά του άρθρα αποτέλεσαν επίσης την βάση της δημιουργίας του Συντάγματος των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής.
Από την άλλη το Ιερό Γκράαλ ή αλλιώς το Άγιο Δισκοπότηρο αποτελεί ένα από μεγαλύτερα μυστήρια της χριστιανικής παράδοσης, που με το πέρασμα των αιώνων έχει μετατραπεί σε θρύλο.
Σύμφωνα με τη χριστιανική παράδοση, το Ιερό Δισκοπότηρο χρησιμοποιήθηκε από τον Ιησού κατά τη διάρκεια του Μυστικού Δείπνου. Άλλοι υποστηρίζουν ότι σε αυτό συγκεντρώθηκε το αίμα και ο ιδρώτας του Ιησού, την ώρα που τον κατέβαζε ο Ιωσήφ από το Σταυρό. Κάποιοι άλλοι το ταυτίζουν με την Ιερά Σινδώνη και αρκετοί το βλέπουν ως σύμβολο με μαγικές δυνάμεις.
Μένει συμπερασματικά να δούμε και να ακούσουμε από τον ίδιο τον Jay-Ζ την ερμηνεία του τίτλου για αυτόν, γεγονός που θα έχει μεγάλο ενδιαφέρον.
Είναι άραγε ο δίσκος αυτός η διακήρυξη της Ελευθερίας των καλλιτεχνών;;;;;;;
Κάτι τέτοιο διαφαίνεται.
Το σίγουρο είναι ότι πλέον αρκετοί καλλιτέχνες έχουν αρχίσει να ξυπνάνε τώρα που βλέπουν ότι οι δισκογραφικές εταιρίες κοιτάνε κυριώς πώς να γίνουν ακόμα πιο πλούσιες και όχι το πώς θα καταφέρουν να προωθήσουν σωστά την δουλεία τους στο κοινό που είναι ο αγοραστής και ο τελικός κριτής. Όταν μάλιστα οι εταιρίες κοιτάνε να κάνουν τραγούδια που να υπακούν στις οδηγίες των μεγαλο-ραδιοφωνικών σταθμών και παραγωγών μόνο και μόνο για να παίξουν εκεί, τότε η κριτική του κόσμου δεν μπορεί να είναι καλή και φυσικά οι πωλήσεις των δίσκων δεν θα είναι τίποτα άλλο από απογοητευτικές.