Με ευκαιρία την ανάληψη των νέων του καθηκόντων ως Προέδρου της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών, ο εκπαιδευτικός Παναγιώτης Φιλντίσης εξηγεί πώς η Φυσική Επιστήμη που άλλαξε τον κόσμο μας τον 21ο αιώνα, μετατράπηκε σε…άνευρο θεωρητικό μάθημα στις τάξεις όλων των βαθμίδων των ελληνικών σχολείων.
“Στο CERN πραγματοποιείται το μεγαλύτερο πείραμα της ανθρωπότητας στη Φυσική των στοιχειωδών σωματιδίων με εντυπωσιακά αποτελέσματα, η αστρονομία σε 20 χρόνια με τα νέα τηλεσκόπια αλλάζει τον κόσμο όπως τον αντιλαμβανόμαστε, η νανοτεχνολογία πολλαπλασιάζει τις δυνατότητες των φυσικών μας πόρων, οι κβαντικοί υπολογιστές ανατρέπουν όλα όσα ξέραμε για τα δεδομένα της πληροφορίας, η Ιατρική Φυσική, οι υπεραγωγοί, η κβαντική Φυσική, δημιουργούν νέα άλματα στην εξέλιξη του κόσμου μας. Η Φυσική Επιστήμη δεν αποτελεί μόνο βασικό εργαλείο για ένα πολύ μεγάλο εύρος πανεπιστημιακών σχολών (ιατρική, πολυτεχνικές, γεωπονικές, πληροφορικής, τεχνολογίας) , είναι βασικό εργαλείο κατανόησης του κόσμου μας αλλά και εργαλείο Δημοκρατίας γιατί δημιουργεί ανθρώπους με ανεπτυγμένη κριτική σκέψη που μπορούν να κατανοήσουν κείμενα και διαθέτουν ταυτόχρονα μαθηματική ευχέρεια και γνώση φυσικών επιστημών.
“Στο σύγχρονο δημόσιο σχολείο” επισημαίνει ο κ Φιλντίσης,”τα προγράμματα σπουδών είναι απαρχαιωμένα σε πλήρη αποσύνδεση με τις σημερινές επιστημονικές επαναστάσεις (βαρυτικά κύματα, σωματίδιο Higgs κλπ), δημιουργώντας στους μαθητές την εικόνα μιας ανενεργού επιστήμης. Η διδασκαλία της Φυσικής στο Λύκειο σταματά ουσιαστικά στο 1830 και οι ώρες διδασκαλίας μειώνονται σημαντικά στο Λύκειο!”
Η πρόταση της ΕΕΦ
Σύμφωνα με τις προτάσεις που επανειλημμένα έχει καταθέσει η Ένωση Ελλήνων Φυσικών στο Υπουργείο Παιδείας, η διδασκαλία της Φυσικής στο Γυμνάσιο και το Λύκειο πρέπει να αναμορφωθεί.
- Στις τρείς τάξεις του Γυμνασίου πρέπει να δημιουργηθούν τρεις κύκλοι ετήσιων μαθημάτων με δίωρη εβδομαδιαία διάρκεια.
- Το μάθημα της Φυσικής σε συνάρτηση με τα Μαθηματικά πρέπει να εισάγει τους μαθητές στις τεχνικές μαθηματικής ανάλυσης προβλημάτων δίνοντας έμφαση στους νόμους της Φυσικής.
- Για την επίτευξη των παραπάνω, απαιτείται εργαστηριακός εξοπλισμός και εξοπλισμός διαδραστικής μάθησης σε όλα τα σχολεία με ταυτόχρονη επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στις νέες τεχνολογίες και την πρόσληψη ικανού αριθμού προσωπικού.
Στο Λύκειο…
Στόχος της Φυσικής στο Λύκειο είναι η εμβάθυνση με περισσότερη μαθηματική λεπτομέρεια και η εκμάθηση εννοιών και εργαλείων που θα βοηθήσουν τον μαθητή στην καθημερινότητά του, όσο και στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Για το σκοπό αυτό, σύμφωνα με την ΕΕΦ, απαιτείται η αλλαγή του τρόπου εξέτασης της Φυσικής σε όλες τις τάξεις του Λυκείου με την ένταξη πειραματικού μέρους στην εξέταση (στα πρότυπα των διαγωνισμών Φυσικής).