Πέμπτη, 11 Σεπτεμβρίου, 2025
ΑρχικήΠολιτιστικάΔιαμάχες στα ερείπια...

Διαμάχες στα ερείπια της «Κολούμπια»

COLUMBIA 60 ΧΡΟΝΙΑ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΧΩΡΟΣ ΔΙΑΣΩΣΗΣ ΚΑΙ ΜΝΗΜΗΣ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗΣ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑΣ

Εκεί που κάποτε περπατούσαν τα “ιερά τέρατα” του λαϊκού πενταγράμμου, σήμερα βρίσκονται εγκαταλελειμμένα κτίρια και μπάζα,πέντε χρόνια μετά την κατεδάφιση.Οι κάτοικοι διεκδικούν τη μετατροπή του χώρου σε Μουσείο της ελληνικής μουσικής

Επί 60 χρόνια «στέγαζε» τα όνειρα μουσικών που έκαναν ηχογραφήσεις. Από κει πέρασαν τα μεγαλύτερα ονόματα του λαϊκού πενταγράμμου. Σήμερα «στεγάζει» τα όνειρα περίπου 35 μεταναστών, οι περισσότεροι από την Αλγερία, που αναζητούν ένα καλύτερο αύριο στην Ελλάδα.

 Ο λόγος για τον χώρο του εργοστασίου της Κολούμπια, στην περιοχή Προμπονά, ανάμεσα στα Πατήσια και τον Περισσό, που από το 2006 είναι ένας σωρός από μπάζα και ερειπωμένα κτίρια.

Από τότε χρονολογείται η περιπέτεια του κτιρίου και η δικαστική διαμάχη κυρίως μεταξύ Πολιτείας και μελών της πρωτοβουλίας κατοίκων που διεκδικούν τη μεταροπή του χώρου σε πάρκο και τη δημιουργία σ’ αυτόν Μουσείου της ελληνικής δισκογραφίας.

«Η Κολούμπια είναι ένα καθαγιασμένο μέρος και πρέπει να διασωθεί. Έχει ιδιαίτερη, ουσιαστική, συμβολική και συναισθηματική αξία για την ιστορία της ελληνικής μουσικής και της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Γι’ αυτό συνεχίζουμε τον αγώνα να γίνει το εργοστάσιο της Κολούμπια δημόσιο μουσείο της Ελληνικής Μουσικής και Δισκογραφίας.

 Δεν έχουμε κάτι εναντίον του ιδιοκτήτη των εγκαταστάσεων κ. Μάκη Μάτσα, προέδρου της δισκογραφικής εταιρείας ΜΙΝΟS_EMI, απλά επιδιώκουμε την ευαισθητοποίηση των αρμοδίων καθώς δεν θέλουμε ο χώρος να μετατραπεί σε πολυκατάστημα, τύπου “Μολ”» αναφέρουν σε σχετικό δελτίο τύπου με αφορμή την εκ νέου συζήτηση του θέματος από τον Οργανισμό Ρυθμιστικού Σχεδίου του Δήμου Αθηναίων.

Η εισήγηση που έχει κατατεθεί προβλέπει τη μετατροπή της χρήσης από Βιομηχανικό Πάρκο σε Βιομηχανικό Πάρκο προς εξυγίανση. Κάτι τέτοιο, όπως λένε κάτοικοι, ανοίγει το δρόμο στην ιδιοκτησία να το μετατρέψει σε εμπορικό πάρκο.

Τα μέλη της Επιτροπής επιρρίπτουν επίσης ευθύνες στο υπουργείο Πολιτισμού λέγοβντας ότι έχει παραπέμψει γενικότερα το ζήτημα της αξιοποίησης του χώρου στις καλένδες ενώ «χρεώνουν» αδιαφορία και στη νέα δημοτική αρχή του Δήμου Αθηναίων.

 Μιλώντας στο «Βήμα» το μέλος της πρωτοβουλίας των κατοίκων της περιοχής κυρία Αυγή Θεοδόση επεσήμανε πως «υπάρχουν πανελλαδικά τόσα “θεματικά” μουσεία. Μπορεί να δημιουργηθεί και ένα για την ιστορία της ελληνικής δισκογραφίας και προτιθέμεθα να ζητήσουμε από την Περιφέρεια Αττικής να εξετάσει την δυνατότητα χρηματοδότησης για την κατασκευή του μέσα από ευρωπαϊκά προγράμματα».

 Υπέρ της αξιοποίησης του χώρου προς όφελος των κατοίκων της περιοχής είναι ο Δήμος Αθηναίων, όπως μας είπε η αρμόδια Αντιδήμαρχος κυρία Αγγελική Αντωνοπούλου.

 Οι κάτοικοι επικαλούνται ως πρότυπο την αλλαγή χρήσης του αντίστοιχου εργοστασίου της Κολούμπια στην περιοχή της Μονμάτρης στο Παρίσι. Το εργοστάσιο αυτό, έμοιαζε από την άποψη της κατασκευής με αυτό της Αθήνας. Διαμορφώθηκε κατάλληλα και πλέον εκεί στεγάζεται το «μουσικό χωριό».

 Η εγκατάσταση αποτελείται από δυο μικρά αναπαλαιωμένα κτίρια και τέσσερα καινούργια γύρω απο έναν κεντρικό κήπο τα οποία «επικοινωνούν» μεταξύ τους με πλακόστρωτο. Τα κτίρια δεν έχουν μεγάλο ύψος και έχουν γυάλινες οροφές για να μπαίνει κυρίως φυσικό φως και είναι κτισμένα με τούβλα.

 Το «μουσικό χωριό» διαθέτει συναυλιακό χώρο, τρία στούντιο ηχογραφήσεων και ένα χώρο πολλαπλών εκδηλώσεων.

Το ιστορικό της «Κολούμπια»

Η Βρετανική Columbia στοχεύοντας στην αγορά της Βαλκανικής και της Μέσης Ανατολής αποφάσισε να λειτουργήσει εργοστάσιο παραγωγής γραμμοφώνων, ραδιόφωνων, φωνογραφικών δίσκων, μεγαφώνων και παντός είδους φωνοληπτικών ηχητικών οργάνων και άλλων συναφών προϊόντων. …

Οι εργασίες κατασκευής άρχισαν το 1928 και ολοκληρώθηκαν το Δεκέμβρη του 1930, (Λεωφόρος Ηρακλείου 127) στη Ριζούπολη σε έκταση 14 στρεμμάτων.

 Στις 20-12-1930 τυπώνεται ο πρώτος δίσκος.

Στο εργοστάσιο λειτουργούσε ολόκληρη η αλυσίδα παραγωγής δίσκων και το προσωπικό ανερχόταν στα 40 άτομα.

Ελλείψει αιθουσών ηχογράφησης οι φωνοληψίες γίνονται σε γνωστά ξενοδοχεία της Αθήνας από ξένα συνεργεία.

Το 1935 μετά από μακρόχρονη παραμονή του στο Λονδίνο για εξειδίκευση έρχεται στην Ελλάδα ο τεχνικός διευθυντής της εταιρείας Ευάγγελος Αρεταίος όπου δημιουργεί και λειτουργεί το πρώτο studio από το 1935 ως το 1965. Στη συνέχεια ανακαινίστηκε και λειτούργησε ως «StudioIII»

Το 1941 επιτάσσεται από τις Γερμανικές δυνάμεις κατοχής και λειτουργεί ως συνεργείο επισκευής αρμάτων μάχης και αυτοκινήτων. Το εργοστάσιο υπέστη καταστροφές αυτή την περίοδο όπως και κατά τον εμφύλιο.

 Με την απελευθέρωση η Columbia γνώρισε μεγάλη ανάπτυξη. Παραγωγή δίσκων Ελληνικής μουσικής με εξαγωγές σε όλο τον κόσμο. Εξαγωγές δίσκων κλασσικής μουσικής διεθνούς ρεπερτορίου.

Η μεγάλη επιτυχία στηρίχτηκε στις εξαγωγές δίσκων και κασετών για την Αραβική αγορά (κυρίως στο Λίβανο).

 Μόνο το 1977 έφεραν συνάλλαγμα 5 εκατ. δολαρίων.

Το 1978 η Columbia απασχόλησε 350 άτομα και κρατούσε την 123η θέση των βιομηχανικών επιχειρήσεων (σε ότι αφορούσε τις εγκαταστάσεις και το προσωπικό)

Το 1979 κατείχε την 75η θέση στις εξαγωγές.

Το 1971 λειτουργεί λιθογραφείο στο εργοστάσιο.

Το 1983 σταματούν οι φωνοληψίες και το 1991 κλείνει το εργοστάσιο.

 Από το 1999 το εργοστάσιο και το οικόπεδο (14 στρεμμάτων) ανήκουν στην εταιρεία «ΜΑΡΜΙΝ Τεχνική Κατασκευαστική Τουριστική Κτηματική Α.Ε.».

 Κατά την υπογραφή του συμβολαίου πώλησης ως εκπρόσωπος της εταιρείας εμφανίσθηκε ο κ. Σαμουήλ Μάτσας.

 Στις 21 Φεβρουαρίου 2006 το Κεντρικό Συμβούλιο Νεοτέρων Μνημείων κήρυξε διατηρητέο ένα από τα οκτώ κτήρια της COLUMBIA ανοίγοντας το δρόμο για την κατεδάφιση των υπολοίπων επτά και οικοδόμηση νέων κτηρίων προς εκμετάλλευση.

 Σύμφωνα με δηλώσεις του κ. Μάτσα σε εφημερίδες ,προτίθεται στο διατηρητέο κτήριο να ιδρύσει κάποιο μουσείο.

 Στα εξήντα χρόνια λειτουργίας του εργοστασίου και των αιθουσών φωνοληψίας της COLUMBIA, παρήχθησαν χιλιάδες δίσκων όλων των μουσικών ειδών, καθώς δίσκοι με ιστορικά. πολιτιστικά και πολιτικά ντοκουμέντα. (Ο συνολικός αριθμός των ηχογραφημένων Ελληνικών τραγουδιών πλησιάζει τις 200 χιλιάδες)

 Είναι αυτονόητο ότι εκατοντάδες φημισμένων και μη συνθετών, στιχουργών, ερμηνευτών, μουσικών, ποιητών, λογοτεχνών, ζωγράφων, λογοτεχνών, πολιτικών, μουσικών παραγωγών, δημοσιογράφων, τεχνικών κ.λ.π. συμμετείχαν σε διαδικασίες που έλαβαν χώρα στο εν λόγω εργοστάσιο.

Τα παραπάνω δείχνουν την ιδιαίτερη θέση που κατέχει η μουσική και το τραγούδι στην πρόσφατη ιστορία του Ελληνικού πολιτισμού. Όπως επίσης την σημασία διάσωσης και ανάδειξης τους.

Το εργοστάσιο της COLUMBIA αποτελεί συστατικό στοιχείο της ιστορικής μνήμης, της φυσιογνωμίας και της ταυτότητας της Αθήνας και της χώρας.

Προτείνουμε ο χώρος συνολικά (όλα τα κτίρια και το οικόπεδο) να περάσει στην ιδιοκτησία του Υπουργείου Πολιτισμού και να γίνει ΚΡΑΤΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΙΣΚΟΓΡΑΦΙΑΣ το οποίο θα περιλαμβάνει:

*Όλη την αλυσίδα παραγωγής δίσκων 78, 45 και 33 στροφών, όπως και κασετών.

 *Όλη την αλυσίδα ηχογράφησης δίσκων.

*Χώρο συναρμολόγησης γραμμοφώνων, ραδιοφώνων και χώρο έκθεσης αυτών.

 *Χώρο λιθογραφείου και έκθεση εξωφύλλων και ετικετών.

*Αρχείο Ελληνικής δισκογραφίας.

*Αρχείο δισκογραφίας της Βαλκανικής και Ανατολικής Μεσογείου.

 *Χώρο με έγγραφα ντοκουμέντα από τις δραστηριότητες του εργοστασίου(κατάλογοι, εμπορικές συναλλαγές, συμβόλαια κ.λ.π.)

*Χώρο για το έμψυχο δυναμικό της εταιρείας.(διεύθυνση, τεχνικοί, εργαζόμενοι, παραγωγοί κ.λ.π. )

*Έκθεση φωτογραφικού και κινηματογραφικού υλικού.

*Χώρο για τους δημιουργούς, στιχουργούς, ερμηνευτές, μουσικούς (βιογραφικά στοιχεία, το έργο τους ,κ.λ.π.)

*Βιβλιοθήκη, Κέντρο τεκμηρίωσης και έρευνας.

 *Παραγωγή και διάθεση σύγχρονου έντυπου και ηχητικού υλικού.

 *Χώρους εκδηλώσεων, συναυλιών, συνεδρίων κ.λ.π.

*Χώρους πρασίνου και αναψυχής

 Το εργοστάσιο της COLUMBIA μπορεί να γίνει ο χώρος όλων των ειδών της μουσικής και όλων των ανθρώπων της Για την υλοποίηση των προτάσεων απαιτούνται οι γνώσεις και η εμπειρία ειδικών επιστημόνων σε θέματα μουσείων, αρχιτεκτονικής, περιβάλλοντος, αρχείων, μουσικής, πολιτισμού, βιομηχανικής κληρονομιάς κ.λ.π., υπό την ευθύνη του Υπουργείου Πολιτισμού.

“COLUMBIA” ΧΩΡΟΣ ΜΝΗΜΗΣ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗΣ ΜΑΣ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑΣ

 ” Η διάσωσή της είναι υπόθεση όλων μας…”

 Δημήτρης Υφαντής

μέλος της επιτροπής

“ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΙΑΣΩΣΗ ΚΑΙ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟΥ ΤΗΣ COLUMBIA”

πηγές:ΒΗΜΑ, & facebook-ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΙΑΣΩΣΗ ΚΑΙ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟΥ ΤΗΣ COLUMBIA”

spot_img

Τώρα ζωντανά! Web Radio από το Ελληνικό Φαινόμενο!

 

 

Τελευταία νέα

Εκδηλώσεις για την Ημέρα Εθνικής Μνήμης της Γενοκτονίας των Ελλήνων της Μικράς Ασίας στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας.

Οι φετινές εκδηλώσεις για την Ημέρα Εθνικής Μνήμης της Γενοκτονίας των Ελλήνων της Μικράς Ασίας  θα πραγματοποιηθούν την Κυριακή 14 Σεπτεμβρίου 2025 και είναι οι εξής: 1. Στη Μητροπολιτική Ενότητα Θεσσαλονίκης: Κυριακή 14 Σεπτεμβρίου 2025, Ιερός Καθεδρικός Ναός Τιμίου Προδρόμου Νεαπόλεως: - 10.00 π.μ.: Επιμνημόσυνη Δέηση χοροστατούντος...

Η ΕΘΝΙΚΗ ΜΕΙΟΔΟΣΙΑ ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΝΕΤΑΙ…

Του Παναγιώτη Αποστόλου Πολιτικού αναλυτή – αρθρογράφου egerssi@otenet.gr www.egerssi.gr Η κυβέρνηση της νεοφιλελεύθερης Νέας Δημοκρατίας, με Πρωθυπουργό τον Κυριάκο Μητσοτάκη και Υπουργό Εξωτερικών τον Γιώργο Γεραπετρίτη, έχει λάβει μέχρι σήμερα – σε μικρό χρονικό διάστημα – στα φλέγοντα εθνικά μας θέματα, τελείως αντεθνικές...

Η κατασπατάληση χρήματος της Υπουργού Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη από το Ταμείο Ανάκαμψης και του δημόσιου για δέκα κρήνες – Βρύσες από την Τουρκοκρατία...

ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΝΙΚΟΣ ΒΑΝΗΣ Όταν έχουν κατασπαταληθεί δεκάδες και εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ σε διάφορα έργα απο την Υπουργού Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη από το Ταμείο Ανάκαμψης και του δημόσιου χρήματος για τουρκικά «Τζαμιά ανα την Ελλάδα. Τώρα έρχεται Λίνα Μενδώνη την αποκατάσταση και...

18ο Διεθνές Φεστιβάλ Ρόδου θα πραγματοποιηθεί από τις 5 έως τις 12 Σεπτεμβρίου, 2025 

18ο Διεθνές Φεστιβάλ Ρόδου Το Παλάτι των Ιπποτών της Ρόδου, ανοίγει και φέτος τις πύλες του για να υποδεχθεί το Διεθνές Φεστιβάλ Ρόδου. Το 18ο Διεθνές Φεστιβάλ Ρόδου θα πραγματοποιηθεί από τις 5 έως τις 12 Σεπτεμβρίου, 2025 και...