Ο Γέρων Παίσιος ο Αγιορείτης, ἐκοιµήθη εἰρηνικά. Ἦταν ἡ 12η Ἰουλίου τοῦ ἔτους 1994, ἡµέρα Τρίτη καί ὥρα 11η π.µ. καί µέ τό παλαιό ἑορτολόγιο ἡ 29η Ἰουνίου, µνήµη τῶν πρωτοκορυφαίων ἀποστόλων Πέτρου καί Παύλου.
Ἐνταφιάσθηκε πίσω ἀπό τόν ναό τοῦ ὁσίου Ἀρσενίου, χωρίς νά µάθη καί χωρίς νά κληθῆ κανείς στήν κηδεία του. Αὐτό ἦταν τό θέληµα τοῦ Γέροντα. Νά γίνη ἀφανῶς ἡ κηδεία του.
Μετά ἀπό τρεῖς ἡµέρες, πού ἔγινε γνωστή ἡ κοίµησή του, τό τί συνέβη εἶναι ἀπερίγραπτο. Ἀπό ὅλα τά µέρη µιά κοσµοσυρροή ξεχυνόταν γιά νά προκυνήσουν τόν τάφο του.
Ἔβλεπε κανείς αὐθόρµητες ἐκδηλώσεις ἀγάπης καί εὐλαβείας. Ἄλλοι τόν ἐπεκαλοῦντο ὡς Ἅγιο. Ἄλλοι ἀπό εὐλάβεια ἔπαιρναν χῶµα ἀπό τόν τάφο του. Ὅσοι εἶχαν κάποιο προσωπικό του ἀντικείµενο τό θεωροῦσαν µεγάλη εὐλογία.
Ἐπάνω στόν ἀπέριττο τάφο του, σέ µαρµάρινη πλάκα, χαράχθηκε τό ποί-
ηµα πού γράφτηκε ἀπό τόν ἴδιο:
Ὁ Γέροντας δέν ἔπαυσε νά βοηθᾶ τούς ἀνθρώπους καί µετά τήν κοίµησή του. Οἱ ἄνθρωποι καταφεύγουν στόν Γέροντα καί ζητοῦν τίς πρεσβεῖες του, ἐπειδή πιστεύουν στήν ἁγιότητά του. Ὁ τάφος του ἔγινε πανορθόδοξο προσκύνηµα. Ἔχει πολλή εὐλογία καί χάρι. Συγκεντρώνει τούς πονεµένους καί παρηγορεῖ τούς θλιµµένους. Θεραπεύονται ἀσθενεῖς καί γίνονται πολλά θαύµατα.
Καί τό Κελλάκι του στό Ἅγιον Ὄρος ἔγινε ἐπίσης προσκύνηµα.
Καθηµερινά περνοῦν ἐπισκέπτες πού εἶχαν γνωρίσει τόν Γέροντα καί εὐεργετήθηκαν, γιά νά τόν εὐχαριστήσουν ἤ ἄλλοι γιά νά δοῦν ποῦ ζοῦσε.
Τά θαυµαστά γεγονότα πού κάνουν οἱ Ἅγιοι, ἐµφανίσεις καί θεραπεῖες, τά βλέπουµε καί στόν Γέροντα καί µετά τήν κοίµησή του. Ἰδιαιτέρως θεραπεύει καρκινοπαθεῖς καί δαιµονισµένους.
Ἐµφανίζεται καί σώζει πολλούς ἀπό τροχαῖα δυστυχήµατα. Πολλοί ἀσθενεῖς τόν εἶδαν µέσα στά Νοσοκοµεῖα. Διάφορα προσωπικά του ἀντικείµενα θαυµατουργοῦν καί ἐκπέµπουν ἄρρητη εὐωδία. Εἶναι ἀµέτρητα τά µετά τήν κοίµηση θαύµατα τοῦ Γέροντα καί συνεχῶς γίνονται καί νέα.
Ὁ Γέροντας, ξερριζωµένος ἀπό τήν βρεφική του ἡλικία, καί ἔχοντας ζήσει τήν φρίκη τοῦ πολέµου καί τῆς Κατοχῆς, γνώριζε ἀπό τήν πεῖρα του ὅτι τό νά «διάγωµεν ἤρεµον καί ἡσύχιον βίον» εἶναι µεγάλη εὐλογία.
Ἀγαποῦσε τήν Πατρίδα καί ἔλεγε: «Καί ἡ Πατρίδα εἶναι µιά µεγάλη οἰκογένεια». Δέν ἐπεδίωκε τό ἐθνικό µεγαλεῖο, τήν δόξα καί τήν ἰσχύ µέ τήν κοσµική ἔννοια, ἀλλά τήν εἰρήνη, τήν πνευµατική ἄνοδο καί τήν ἠθική ζωή τῶν πολιτῶν, γιά νά µᾶς βοηθᾶ καί ὁ Θεός. Οὔτε ἐπιζητοῦσε τήν ἀσφάλεια γιά νά ἀπολαµβάνουν οἱ ἄνθρωποι τίς ἀνέσεις τους.
Στά θέµατα τῆς Πατρίδος δέν ἤθελε οἱ Χριστιανοί νά εἶναι ἀδιάφοροι. Πολύ λυπόταν πού ἔβλεπε πνευµατικούς ἀνθρώπους νά ἐπιζητοῦν νά βολευθοῦν οἱ ἴδιοι καί νά µήν ἐνδιαφέρωνται γιά τήν Πατρίδα. Ὁ καηµός του καί ἡ ἀπορία του ἦταν πῶς οἱ ὑπεύθυνοι δέν ἀντιλαµβάνονται ποῦ ὁδηγούµαστε.
Ὁ ἴδιος ἀπό παλαιά διέβλεπε τήν σηµερινή κατάσταση καί ἀνησυχοῦσε, ἀλλά δέν διέσπειρε τίς ἀνησυχίες του
στόν κόσµο. Ἔλεγε: «Ἀπό τό κακό πού ἐπικρατεῖ σήµερα θά βγεῖ µεγάλο καλό».
Πίστευε ὅτι ἕνας µοναχός µπορεῖ νά βοηθήση ὁλόκληρο τό Ἔθνος. «Ἄλλον ὁ Θεός τόν κάνει µοναχό γιά νά βοηθήση µιά οἰκογένεια καί ἄλλον γιά νά βοηθήση ὁλόκληρο Ἔθνος. Τό Ἅγιον Ὄρος πολλά µπορεῖ νά προσφέρη. Μπορεῖ νά δη-
µιουργήση πάλι τό Βυζάντιο ἀπό τό ὁποῖο προῆλθε».
Γνώριζε πολλά χωρίς νά ἔχη σπουδάσει. Συναναστρεφόταν ἄνετα καί συζητοῦσε µέ ἐπιστήµονες καί ἄλλες προσωπικότητες, χωρίς νά µειονεκτῆ. Ἀντιθέτως οἱ κατά κόσµον σοφοί τόν συµβουλεύονταν.
Εδωσε τά πάντα στόν Θεό, καί ὑπέµεινε πειρασµούς καί θλίψεις γιά τόν Θεό. Βοήθησε ἀναρίθµητα πλήθη ἀνθρώπων. Μονοµάχησε µέ τόν διάβολο καί βγῆκε νικητής. Τώρα ἀκούει τήν εὐλογηµένη φωνή:
«Τῷ νικῷντι δώσω αὐτῷ φαγεῖν ἐκ τοῦ ξύλου τῆς ζωῆς, ὅ ἐστιν ἐν τῷ παραδείσῳ τοῦ Θεοῦ µου»
Και τα ό µήνυµά του
Πρῶτα πιστεύουµε στόν Θεό καί ὕστερα ἀγαπᾶµε τόν Θεό καί τήν εἰκόνα του, τόν ἄνθρωπο. Ἡ πίστη αὐξάνει µέ τήν προσευχή. «Πρόσθες ἡµῖν πίστιν».
«Ὅπως ἔχω καταλάβει, ὅλο τό κακό προέρχεται ἀπό τήν ἀπιστία. Ὅταν ὁ ἄνθρωπος δέν πιστεύη στόν Θεό, θέλει νά γλεντήση τήν ζωή του. Γι᾿ αὐτό καί ἐπιδίδεται σέ κάθε εἴδους ἁµαρτία».
«Ὁ ἄνθρωπος πρέπει νά συλλάβη τό βαθύτερο νόηµα τῆς ζωῆς, ὅτι αὐτή ἡ ζωή εἶναι νά ἑτοιµαστοῦµε γιά τήν ἄλλη. Ἀπό κεῖ καί πέρα, ὅπως ἕνας πού ταξιδεύει νά πάη κάπου χρειάζεται ἕναν ὁδηγό, ἔτσι καί γιά τό οὐράνιο ταξίδι, πρέπει νά βρῆ ἕναν ὁδηγό (Πνευµατικό).
Μετά, νά τόν βάλη σέ ἕνα πρόγραµµα, λίγη µελέτη, λίγη προσευχή, νά ἀποφεύγη τίς ἀφορµές τῆς ἁµαρτίας, καί
τό κοσµικό φρόνηµα πού εἶναι τό χειρότερο ἀπ᾿ ὅλα. Ὁπότε ἔτσι ἡ καρδιά του θά εἶναι στόν Χριστό».
«Σήµερα ἦρθε ἡ ἐποχή νά διαχωρισθοῦν τά πρόβατα ἀπό τά ἐρίφια, οἱ πιστοί ἀπό τούς ἀπίστους. Ἀργότερα θά ᾿ρθεῖ καιρός πού θά δώσουµε ἐξετάσεις, θά ὑποστοῦµε καί διωγµούς γιά τήν πίστη µας, καί τότε θά φανεῖ τό µπακίρι ἀπό τό χρυσό»
«Ἡ χάρις τοῦ Θεοῦ εἶναι ἀκριβό πρᾶγµα. Γιά νἄρθη νά κατοικήση µέσα στόν ἄνθρωπο, πρέπει νά βρῆ τόν ἄνθρωπο νά συµφωνῆ κατά Πνεῦµα µέ τόν Θεό καί ὁ ἄνθρωπος νά ἐξασκήση (ἐξαντλήση) ὅλο τό ἀνθρώπινο. Ἐνῶ ἐµεῖς θέλοµε
νά ἔλθη ἡ θεία χάρις γιά νά µᾶς ἀπαλλάξη ἀπό τίς ἀδυναµίες, χωρίς ἀγῶνα
Ὁ Χριστός ἔχει τοποθετήσει τήν µπρίζα, ἀλλά τά δικά µας καλώδια εἶναι σκουριασµένα καί δέν δέχονται τήν θεία χάρι. Νά ξεσκουριάσουµε τά καλώδια, ν᾽ ἀγωνιστοῦµε νά γνωρίσουµε τόν ἑαυτό µας, νά κόψουµε τά πάθη µας,
νά ἀποκτήσουµε τίς ἀρετές καί ἔτσι θά µᾶς ἐπισκεφθῆ ἡ χάρις τοῦ Θεοῦ».
Αὐτῷ ἡ δόξα καί τό κράτος εἰς τούς αἰῶνας. Ἀµήν.
πηγή: rel.gr/arxeia/paisios