γνωστός ποινικολόγος των Αθηνών, νομικός σύμβουλος δισκογραφικών εταιρειών, και δικηγόρος πολλών καλλιτεχνών, στην εκπομπή “Ελληνικό Φαινόμενο” με τον δημοσιογράφο Νίκο Βάνη, μιλά για τα πνευματικά δικαιώματα των δημιουργών και την μάστιγα του αιώνα, την πειρατεία των CDs.
Κύριε Καπερνάρο σας ευχαριστώ που δεχθήκατε να συνομιλήσουμε εδώ από τον Ράδιο Σπορ 98,7 fm και την όμορφη Θεσ/νίκη.
Βασίλης Καπερνάρος: Τους χαιρετισμούς μου στην όμορφη Θεσ/νίκη. Σας ευχαριστώ που με καλέσατε. Ανεβαίνω τακτικά, γιατί έχω αρκετά δικαστήρια στην Θεσ/νίκη. Την απολαμβάνω ιδιαιτέρως, γιατί εκεί έχω τελειώσει το Πανεπιστήμιο, και έχω αφήσει τα δύο τρίτα της καρδιάς μου . Είστε τυχεροί που μένετε σ΄ αυτήν την πόλη.
Ν. Βάνης: Αναφέρεστε στο κυκλοφοριακό των Αθηνών.
Β. Καπερνάρος: Έχετε πολλά που δεν έχουμε εμείς. Είναι πανέμορφη πόλη και να μείνετε εκεί.
Ν. Βάνης: Εμείς όποτε ερχόμαστε στην Αθήνα φεύγουμε αμέσως. Ίσως δεν μας σηκώνει το κλίμα.
Β. Καπερνάρος: Το κλίμα είναι καλό, αλλά δεν σας σηκώνει ο ρυθμός της ζωής, ο οποίος είναι υπανθρώπινος μάλλον. Ενώ εσείς έχετε ανθρώπινη μορφή ζωής.
Ν. Βάνης: Επίσης να πούμε ότι εδώ είμαστε πιο φιλόξενοι, χωρίς να υποτιμούμε τους ανθρώπους τις Αθήνας.
Β. Καπερνάρος: Η Αθήνα είναι ένα χωνευτήρι που έχει από όλες τις φυλές του Ισραήλ. Εσείς έχετε περισσότερο ίδιο κόσμο, ενώ εδώ στην Αθήνα δυστυχώς δεν την θεωρούμε πατρίδα. Είμαστε όλοι από όλα τα μέρη της Ελλάδος, που κατοικούμε στην Αθήνα. Εσείς έχετε την ιδιαιτερότητα, όπως κάθε άλλη περιφερειακή πόλη. Μακάρι να ζούσαμε όλοι στην Θεσ/νίκη. Όποτε έρχομαι, την απολαμβάνω.
Ν. Βάνης: Κύριε Καπερνάρο, είναι γνωστό σε όλους ότι ασχολείστε με θέματα που αφορούν τους καλλιτέχνες, όντας νομικός σύμβουλος αρκετών εταιρειών. Θα θέλαμε να σας απευθύνουμε μια πρόσκληση για να σας ξεναγήσουμε στα πολιτιστικά κέντρα μας, που είναι αρκετά.
Β. Καπερνάρος: Πολύ ευχαρίστως να έλθω, όποτε φυσικά ανέβω για δουλειές στην Θεσ/νίκη.
Ν. Βάνης: Πρόσφατα υπήρχε ένα δημοσίευμα που αναφερόταν στους ίδιους τίτλους τραγουδιών. Έχουν το δικαίωμα οι στιχουργοί να χρησιμοποιούν τον ίδιο τίτλο;;
Β. Καπερνάρος: Έχουν το δικαίωμα οι στιχουργοί να χρησιμοποιούν τον ίδιο τίτλο, γιατί το τραγούδι, ως πνευματικό δημιούργημα, δεν είναι ο τίτλος του. Πνευματικό δημιούργημα σύμφωνα με τον νόμο 2121 του ΄93 είναι αυτό που είναι απότοκον προσωπικότητας, και έχει την πρωτοτυπία. Δηλαδή είναι ένα πνευματικό έργο που έχει αυτήν την πρωτοτυπία, και η οποία είναι πράγματι πνευματικό δημιούργημα, που έχει σχέση με την προσωπικότητα του κάθε δημιουργού.
Ο τίτλος δεν αποτελεί, δεν κατοχυρώνεται σαν πνευματικό δημιούργημα, επίσης δεν κατοχυρώνεται και η ιδέα. Να σας δώσω ένα παράδειγμα: Ένα τραγούδι με τίτλο “Σ΄ αγαπώ” μπορεί να το γράψουν εκατό. Αυτό το τραγούδι με τον ίδιο τίτλο μπορεί να έχει εντελώς διαφορετικό περιεχόμενο από κάποιο άλλο, με τον ίδιο τίτλο.
Μπορεί ο κάθε πνευματικός δημιουργός να τιτλοφορήσει ένα πνευματικό δημιούργημα, ένα τραγούδι εν προκειμένω, και αυτός ο τίτλος να μην αφορά το αποκλειστικό, το πρωτότυπο της πνευματικής δημιουργίας, παρά μόνο το υπόλοιπο περιεχόμενο.
Δεν κατοχυρώνεται λοιπόν ο τίτλος, και μπορεί οποιοσδήποτε να έχει κοινό τίτλο με κάποιον άλλο. Μπορεί να υπάρχουν πολλά τραγούδια με τίτλο Θεσ/νίκη και να έχουν κοινό περιεχόμενο. Επιτρέπεται και αυτό, σύμφωνα με τον νόμο.
Ν. Βάνης: Θα ήθελα να σας κάνω την εξής ερώτηση. Το κοινό δεν παραπλανάται όταν πάει και ζητά το “Γεια” της Βανδή, ή το “Γεια” της Γαρμπή, ή το “Γεια” του Γιανιά;;;
Β. Καπερνάρος: Δεν υπάρχει παραπλάνηση, διότι το ζητά όπως μου το είπατε, το “Γεια” της Βανδή, της Γαρμπή, του Γιανιά. Κατ΄ αρχήν το τραγούδι δεν είναι ούτε της Βανδή, της Γαρμπή, του Γιανιά. Είναι κάποιων πνευματικών δημιουργών. Ωστόσο το εξειδικεύετε και το λέτε, το “Γεια” που τραγουδά η Βανδή, ή η Γαρμπή. Ο επαγγελματίας αντιλαμβάνεται το τι ζητά το κοινό και του το δίνει.
Ν. Βάνης: Τώρα που η Εθνική βιβλιοθήκη έχει καταργηθεί στην Αθήνα, πως μπορεί ο δημιουργός να κατοχυρώσει το έργο του;;;
Β. Καπερνάρος: Στον συμβολαιογράφο. Εκεί γίνεται ένα πρακτικό παράδοσης και παραλαβής, και ο συμβολαιογράφος σου δίνει αντίγραφο και το διατηρεί στην θυρίδα, ως θεματοφύλακας.
Ν. Βάνης: Θέλω επίσης κύριε Καπερνάρο να αναφερθούμε και στην πειρατεία των CDs.
Β. Καπερνάρος: Το πρόβλημα αυτό είναι τεράστιο. Κάνει ζημιά όχι μόνο στους πνευματικούς δημιουργούς, όχι μόνο στους καλλιτέχνες γενικότερα, αλλά είναι απορίας άξιον πως το κράτος ανέχεται να υπάρχει τέτοια μεγάλη απώλεια εσόδων του. Έχω την εντύπωση ότι εδώ κάτι γίνεται. Είμαι πολύ καχύποπτος, και υποψιάζομαι ότι επειδή το παιχνίδι είναι χοντρό, το συμμερίζονται και πολλοί οι οποίοι ανήκουν στην κυβέρνηση.
Πιστεύω ότι προστατεύουν αυτήν την πειρατεία κάποιοι που είναι στην κυβέρνηση. Κάποιοι οι οποίοι τα οικονομάνε πλαγίως. Νομίζω ότι είμαι σαφής. Διότι αλλιώς δεν εξηγείται. Είναι αλήτες αυτοί που ορκίστηκαν να προστατεύουν τα συμφέροντα του Ελληνικού λαού και αυτοί οι πολιτικοί αλήτες δεν τα προστατεύουν.
Παρά πολλές οικογένειες που ζουν από το Ελληνικό τραγούδι, χάνουν πολλά. Είναι λοιπόν ορισμένοι πολιτικοί αλήτες που θα μπορούσαν να το προστατεύσουν και δεν το κάνουν, γιατί απλά παίρνουν τις μίζες τους.
Ν. Βάνης: Δεν μπορεί κύριε Καπερνάρο να περνά ο έγχρωμος με τα πειρατικά CD και απέναντι να βρίσκεται ο αστυνομικός, και να μην κάνει τίποτα.
Β. Καπερνάρος: Η αστυνομία δεν ενδιαφέρεται, γιατί τους συλλαμβάνουν και αμέσως τους αφήνουν ελεύθερους, για λόγους κοινωνικής πολιτικής, υποτίθεται, γιατί είναι οικονομικοί μετανάστες. Δεν ενδιαφέρονται περισσότερο ποιοι είναι πίσω απ΄ αυτούς, και το πράγμα μένει εκεί.
Πίσω λοιπόν από το παιχνίδι αυτό της πειρατείας κρύβονται άνθρωποι της κυβέρνησης, οι οποίοι δωροδοκούνται και οικονομάνε.
Ν. Βάνης: Το φαινόμενο της πειρατείας κύριε Καπερνάρο βάσει των λεγομένων σας, δεν πρόκειται να σταματήσει.
Β. Καπερνάρος: Όχι, εκτός εάν ξεσηκωθούν όλοι αυτοί που έχουν βιωτικό συμφέρον. Είναι τεράστιο πλήγμα για τον χώρο της μουσικής και γενικότερα είναι τεράστιο πλήγμα για το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας, αν πράγματι ενδιαφέρεται για τα οικονομικά των Ελλήνων, αλλά δυστυχώς νομίζω ότι το μόνο για το οποίο ενδιαφέρεται είναι το συμφέρον της τσέπης μερικών.
Ν. Βάνης: Ο Πρόεδρος των δισκογραφικών εταιρειών πρόσφατα μου είπε ότι το Ελληνικό κράτος από την πειρατεία των CDs χάνει κάθε χρόνο γύρω στα 60 δις.
Β. Καπερνάρος: Τόσα είναι και περισσότερα. Το Ελληνικό κράτος χάνει πάρα πολλά. Γιατί δεν είναι μόνο ο φόρος που φορολογούνται οι Έλληνες επιχειρηματίες, οι Έλληνες καλλιτέχνες, οι Έλληνες συντελεστές, πνευματικοί δημιουργοί, όπου και από εκεί παρακρατείται φόρος.
Το κράτος χάνει άμεσους φόρους από την ταινία η οποία μπαίνει στο CD, ή στην κασέτα. Είναι τεράστια τα ποσά που χάνονται. Το γεγονός και μόνο ότι αδιαφορούν παρά τις παρακλήσεις πολλών, εγώ τους ονομάζω αλήτες, παχύδερμα, γιατί δεν προστατεύουν τον Έλληνα πολίτη, και ούτε καν συγκινούνται. Αντιλαμβάνεστε λοιπόν τι κράτος και τι κυβέρνηση έχουμε. Το παιχνίδι που παίζεται είναι πολύ χοντρό.
Ν. Βάνης: Ο Πρόεδρος των δισκογραφικών εταιρειών μου είπε, ότι υπάρχουν αρκετά εργοστάσια εδώ στην Ελλάδα που παρασκευάζουν παράνομα CD. Τα νόμιμα εργοστάσια είναι μόνο τέσσερα.
Β. Καπερνάρος: Αν λοιπόν δεν έχουν την άδεια σύμφωνα με τον νόμο δεν το γνωρίζω.
Ν. Βάνης: Βλέπω κύριε Καπερνάρο ότι και οι καλλιτέχνες δεν αντιδρούν τόσο, όσο θα έπρεπε στο θέμα της πειρατείας. Ορισμένοι μάλιστα λένε ότι εμάς δεν μας ενδιαφέρει.
Β. Καπερνάρος: Αυτό το λένε αυτοί που δεν ξέρουν και ίσως αγνοούν, ότι αυτό δεν αφορά μόνο αυτούς. Αφορά μια σειρά ανθρώπων και κυρίως οι καλλιτέχνες αυτοί που το λένε, πρέπει να είναι κακοί επαγγελματίες, γιατί γνωρίζουν ότι δεν αφορά μόνο αυτούς. Αφορά τους πνευματικούς δημιουργούς, γιατί εάν δεν υπήρχαν αυτοί, δεν θα υπήρχαν και τραγουδιστές.
Πρέπει να είναι ασυνείδητοι αυτοί που τα λένε. Οι σωστοί καλλιτέχνες τρέχουν και ενδιαφέρονται και αυτοί, γι΄ αυτά που χάνουν. Ωστόσο όμως δεν μπορούν οι ίδιοι να υπεραμυνθούν των συμφερόντων τους, γιατί έτσι είναι η δουλειά τους, αν θέλετε, ή γιατί δεν είναι αυτού του επιπέδου, να μπορούν να μάχονται για τέτοιο συμφέρον, και δεν μπορούν να αυτοπροστατευτούν οι καλλιτέχνες.
Γι΄ αυτό και ο κάθε Έλληνας πολίτης επαφίεται στην κυβέρνηση, στους νόμους, και στην εκτελεστική εξουσία, η οποία λέει: “Κύριοι γι΄ αυτό και σας πληρώνω, κάντε την δουλειά σας σωστά για να είμαι πάντα υπό την προστασία σας”. “Πάρτε εσείς αυτό που σας ανήκει και εγώ αυτό που μου ανήκει”.
Υπάρχει μια σειρά διατάξεων που ρυθμίζει κατά κανόνα την ζωή μας, κοινωνική και επαγγελματική. Όταν χαλά η σειρά μην περιμένετε από κάποιον τραγουδιστάκο να διεκδικήσει τα δικαιώματα του, ή να διορθώσει το κακό.
Ν. Βάνης: Κύριε Καπερνάρο σας ευχαριστώ για όσα κατατοπιστικά μας είπατε.