Του Ηλία Νεοφυτίδη
ΧΙΟΥΣΤΟΝ. ΤΕΞΑΣ. Το Museo Institute for Medical Arts (5115 Fannin Street Houston, TX 77004) είναι ένας ιατρικός πύργος από το Mann Eye Institute και αποτελεί την πρώτη φάση ενός αστικού έργου μικτής χρήσης που έχει τις ρίζες του στην τέχνη, την επιστήμη και τον πολιτισμό. Αναπτύχθηκε από την Testa Rossa Properties, LLC, αποτελεί δείγμα της νέας γενιάς ιατρικών κτιρίων και λειτουργεί ως κορυφαίο ινστιτούτο που γεφυρώνει τις θεραπευτικές με τις εικαστικές τέχνες μέσω της δυναμικής του σχεδιασμού, των έργων τέχνης και των χώρων συναντήσεων και εκδηλώσεων.
Tο Mann Eye Institute ολοκλήρωσε μια μετακόμιση στον τελευταίο όροφο του νέου κτιρίου, με θέα στην παγκοσμίου φήμης περιοχή των μουσείων του Χιούστον. Το ομώνυμο κέντρο οφθαλμικής φροντίδας, που ιδρύθηκε από τον Dr. Mike Mann καταλαμβάνει 35.000 τετραγωνικά πόδια στον 10ο όροφο και επιπλέον 7.000 τετραγωνικά πόδια χώρο στον 9ο όροφο. Ο χώρος έχει κατασκευαστεί με πολύ μελέτη και κόπο για να παρέχει τη μέγιστη άνεση και αυξημένη εμπειρία στον ασθενή.
Το όραμα για το Museo πυροδοτήθηκε από ένα απραγματοποίητο έργο του Philip Johnson, το οποίο σημαντικά εξελίχθηκε από τον αρχιτέκτονα της PJMD, Μάρκο Δασιγένη (Marko Dasigenis), συνεργαζόμενο με τον Huitt Zollars με έδρα το Ντάλας και τον χρωματιστή Carl Black από την Νέα Υόρκη.
Ο Μάρκος Δασιγένης ξεκίνησε την καριέρα του ως νέος συνεργάτης στο Philip Johnson and John Burgee Architects στη Νέα Υόρκη και εργάστηκε σε πολλά βραβευμένα έργα ανά τον Κόσμο. Οι Dasigenis, Black and Mann προμηθεύτηκαν προσωπικά 6.000 τετραγωνικά πόδια σπάνιου λευκού μαρμάρου σε ένα ταξίδι τους στην Ελλάδα στο νησί της Θάσου που έκτοτε χρησιμοποιήθηκε για την εντυπωσιακή αισθητική του κτιρίου. Το θασιακό μάρμαρο είναι το πιο καθαρό λευκό μάρμαρο στον Κόσμο και περιέχει μικροσκοπικούς κρυστάλλους που αντανακλούν το φως του ήλιου και οι αρχαίοι πίστευαν ότι είχε θεραπευτικές ιδιότητες στα αρχαία λουτρά κατά την Ελληνική και τη Ρωμαϊκή περίοδο. Το αστέρι στο λόμπι του κτιρίου είναι μια αληθινή αναπαραγωγή της Φτερωτής Νίκης της Σαμοθράκης, που συνήθως αναφέρεται ως Nike, η οποία βρίσκεται στο Μουσείο του Λούβρου από τότε που ανακαλύφθηκε το 1863 στο ελληνικό νησί της Σαμοθράκης.
Το πιστό αντίγραφο 24 τόνων είναι λαξευμένο από ένα μοναδικό συμπαγές κομμάτι θασιακού μαρμάρου και είναι ένα από τις δύο μόνο πιστοποιημένες αντιγραφές. Χρειάστηκαν έξι μήνες εξαιρετικής εργασίας από ταλαντούχο γλύπτη στο ελληνικό λατομείο FHL Κυριακίδη, στη Βόρεια Ελλάδα, για να ολοκληρωθούν με κόπο οι ιδιαίτερες λεπτομέρειες του γλυπτού.
Ενα συμβολικό ελληνικό πλοίο, στην πλώρη του οποίου κατέβηκε η Nike, προστέθηκε στη βάση του αγάλματος για να ολοκληρώσει το σκηνικό περιβάλλον της Nike που κηρύσσει τη νίκη, καθώς το θωρηκτό πλέει στα καταγάλανα νερά του Αιγαίου, τα οποία εικονίζει το χρωματισμένο μωσαϊκό δάπεδο του λόμπι. Στο Museo, αυτός ο συμβολισμός αποτυπώνεται με ένα χάλκινο χάρτη, που παριστάνει το Ιερό των Μεγάλων Θεών στη Σαμοθράκη, που είναι ενσωματωμένος στο δάπεδο του λόμπι και απεικονίζει την τοποθεσία και τον προσανατολισμό της Νίκης. Σε μια ειδικά διαμορφωμένη κόγχη του λόμπι τοποθετήθηκε ο Κούρος, το άγαλμα ενός γυμνού νεαρού που είναι ένα από τα πρώτα παραδείγματα ανθρώπινης ανατομίας κατά την Πρώιμη Ελληνιστική περίοδο, η οποία χρονολογείται από τον 6ο π.Χ. αιώνα. «Τελικά, ήθελα αυτό το κτίριο να γεφυρώσει το χάσμα μεταξύ των θεραπευτικών τεχνών και των εικαστικών τεχνών και το αποτέλεσμα είναι θαυμάσιο» κατέληξε ο Dr Mann.
Ο Μάρκος Δασιγένης ήρθε στην Αμερική 15 χρόνων με υποτροφία και σπούδασε Αρχιτεκτονική στο Πανεπιστήμιο του Τέξας στο Αρλινγκτον από όπου αποφοίτησε το 1983. Η καριέρα του ξεκίνησε στην Νέα Υόρκη και σε λίγο χρονικό διάστημα η εμπειρία του στο σχεδιασμό και την κατασκευή πολυώροφων κτιρίων του έδωσε την ευκαιρία να σχεδιάσει αλλά και να αναλάβει την ανέγερση πολλών κτιρίων σε όλο τον Κόσμο. Ο Μάρκος γεννήθηκε στην Καβάλα της Μακεδονίας όπου είναι και το παλάτι του Μακεδόνα Βασιλιά Φίλλιπου Β’ και προσπαθεί πάντα να ενισχύσει την πατρίδα του χρησιμοποιώντας καλλιτέχνες από την Ελλάδα, υλικά και άλλα ιστορικά στοιχεία που προωθούν τον Ελληνισμό και τιμούν τους Αρχαίους Ελληνες που πολλοί ξένοι σέβονται και λατρεύουν. Ενώ δυστυχώς έχουμε αρκετά παραδείγματα διάβρωσης του Ελληνικού πολιτισμού, κάπου κάπου βλέπουμε νέους όπως ο Μάρκος οι οποίοι μας δίνουν την ελπίδα ότι Η ΕΛΛΑΣ ΖΕΙ.
Εδώ στο Χιούστον η εκκλησία του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου που πρωτοχτίστηκε το 1951 σε βασιλικό ρυθμό με χωρητικότητα 320 ατόμων δεν μπορούσε πλέον να ανταποκριθεί στις ανάγκες της εκκλησίας δεδομένου ότι ο κόσμος της είχε τριπλασιαστεί από την ίδρυσή της. Η επέκταση του κτιρίου φαινόταν απίθανη από τους ξένους αρχιτέκτονες και το γκρέμισμα της ιστορικής εκκλησίας απαράδεκτο από την ελληνική κοινότητα.
Την λύση παρουσίασε ο Μάρκος στα σχέδιά του να αφαιρέσει την οροφή και τα πλάγια τείχη και να διατηρήσει άθικτη την πρόσοψη, το εικονοστάσι και το Ιερό. Η πρόσοψη έχει ιδιαίτερη σημασία για την κοινότητα επειδή είναι το πιο σπουδαίο στοιχείο αναγνώρισης της εκκλησίας και το σημείο που πολλές ιστορικές φωτογραφίες έχουν τραβηχτεί όλα αυτά τα χρόνια. Το Ιερό, η Αγία Τράπεζα και το εικονοστάσι διατηρήθηκαν ανέπαφα για ευνόητους εκκλησιαστικούς λόγους και διατηρούν ζωντανές τις αναμνήσεις από αμέτρητους γάμους και βαφτίσεις των μελών της εκκλησίας. Το τελικό αποτέλεσμα περιέχει σημαντικές λειτουργικές και ιστορικές βελτιώσεις γιατί όχι μόνο αύξησε της χωρητικότητα της εκκλησίας σε 840 άτομα αλλά συγχρόνως μεταμόρφωσε τον πρώην αρχιτεκτονικό Βασιλικό ρυθμό στον πρωτότυπο της ορθοδοξίας με κεντρικό τρούλο εμπνευσμένο από την Αγία Σοφία.
Το έργο τελείωσε στην ώρα του και εντός προϋπολογισμού. Αυτό μου θύμισε την δημαρχιακή συνάντηση στο Σταθάκειο, στο Κέντρο της Αστόριας, που ο πατέρας Αλέξανδρος Καρλούτσος μας παρουσίασε ενώπιον των πολιτικών Αρχόντων και του τότε Αρχιεπίσκοπου Δημητρίου τον μη Ελληνα αρχιτέκτονα και τα σχέδια του ναού του Αγίου Νικολάου στο Σημείο Μηδέν και μας υποσχέθηκε ότι σε 2 χρόνια και με 20 εκατομμύρια θα είχε τελειεώσει η εκκλησία. Οπως γνωρίζουμε μετά από προσπάθειες πολλών ετών, τελείωσε η εκκλησία του Αγίου Νικολάου αλλά ποιος ξέρει με πόσα παραπάνω από 100 εκατομμύρια κτίστηκε ο ναός. Αυτό είναι άλλο ένα παράδειγμα της ξενομανίας των Ελλήνων, που οι ξένοι προτιμούν Ελληνες και οι Ελληνες ξένους.
Θέλω να συγχαρώ τον Ελληνα Αρχιτέκτονα Μάρκο Δασιγένη που πάντοτε στις εμπνεύσεις του έχει την Ελλάδα και τους Ελληνες καλλιτέχνες.
Ο πρόξενος της Ελλάδας, Λάμπρος Κακίσης συνεχάρη το Mann Eye Institute και τον ιδρυτή του, διακεκριμένο Αμερικανό οφθαλμίατρο και φιλάνθρωπο, Mike Mann, για την κατασκευή του νέου κτιρίου, καθώς και τον ομογενή αρχιτέκτονα Μάρκο Δασιγένη για τη σχεδίαση του Museo Institute for Medical Arts, το οποίο, όπως χαρακτηριστικά είπε, φέρνει την Ελλάδα πιο κοντά στο Χιούστον. Ανέφερε ότι στο εντυπωσιακό lobby του Museo είναι έντονο το ελληνικό χρώμα, καθώς εκεί δεσπόζει ένα αριστουργηματικό αντίγραφο του αγάλματος της επιβλητικής Νίκης της Σαμοθράκης. Πρόκειται για ένα από τα δύο ακριβή πιστοποιημένα αντίγραφα του Μουσείου Λούβρου, σε φυσικές διαστάσεις, που φιλοτεχνήθηκε με βάση την τρισδιάστατη (3D) ψηφιοποιήσει αρχείων, που εστάλησαν από το Λούβρο και κατασκευάστηκε από μάρμαρο Θάσου στο εργοστάσιο της εταιρείας Κυριακίδης στη Δράμα.
Ο πρόξενος σημείωσε ότι το ελληνικό χρώμα κυριαρχεί σε όλους τους χώρους του lobby, αφού εκεί εκτίθεται επίσης και εκπληκτικό αντίγραφο Κούρου της Αρχαϊκής περιόδου, ενώ στους τοίχους έχει τοποθετηθεί μάρμαρο Θάσου. Κατέληξε ότι το Museo φέρνει την Ελλάδα στην καρδιά του Medical Center και του Museum District του Χιούστον.